خبرگزاری کار ایران

نائب رئیس انجمن سرمایه گذاران مناطق نمونه گردشگری ایران تاکید کرد:

نقش کلیدی مناطق نمونه گردشگری در توسعه صنعت توریست

asdasd
کد خبر : ۴۳۹۵۰۵

نائب رئیس انجمن سرمایه گذاران مناطق نمونه گردشگری ایران با تاکید بر نقش بسزای مناطق نمونه در توسعه صنعت گردشگری کشور تصریح کرد: به باور اعضای انجمن تعریف و احداث این مناطق فصل جدیدی را برای صنعت گردشگری کشور رقم می زند.

به گزارش ایلنا به نقل از انجمن سرمایه گذاران مناطق نمونه گردشگری ایران، بر اساس اظهارات فرشید علیزاده ساوه( شمشکی)، نائب رئیس انجمن سرمایه گذاران مناطق نمونه گردشگری ایران موضوع احداث مناطق نمونه گردشگری در سال 1380 مطرح و در نهایت قوانین مربوط به آن در سال 1386 ابلاغ شد. از آن سال در دولت دهم بالغ بر 1165 منطقه در کل کشور به عنوان مناطق دارای قابلیت تبدیل شدن به منطقه نمونه گردشگری معرفی شدند که اقدامی غیرکارشناسی بود.  

این فعال اقتصادی تصریح کرد: تاکنون از بین 1165 منطقه تعیین شده بالغ بر 100 منطقه تاییدیه فعالیت در قالب مناطق نمونه گردشگری را دریافت کرده اند و مقرر شده است در مورد سایر مناطق اعلام شده از سوی سازمان تصمیم گیری شود.  

گفتنی است ماده 8 قانون گردشگری کشور موضوع مناطق نمونه گردشگری را مطرح می کند. شاید بتوان این مناطق را مانند مناطق ویژه اقتصادی درنظر گرفت که ورود به آنها برای سرمایه گذاران مزیتهایی هایی را طبق قانون درپی دارد، البته آنها موظف به رعایت نکاتی هم هستند.

علیزاده ساوه( شمشکی) در مورد روند احداث این مناطق تشریح کرد: این مناطق باید در چارچوب قانون و بر اساس استانداردهای تعریف شده و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور راه اندازی و اداره شوند. پس از دریافت موافقت نامه از سوی سازمان با رعایت استانداردهای موجود امکان فعالیت و احداث این مناطق فراهم می شود. بر اساس قانون موجود سرمایه گذاری در مناطق محروم در قالب منطقه نمونه گردشگری حداکثر 13 سال معافیت مالیاتی و در مناطق معمولی بین 5 تا 10 سال معافیت دارد. از طرف دیگر حضور سرمایه گذار خارجی دراین مناطق برای طرح های ملی با معرفی سازمان گردشگری توسط سازمان سرمایه گذاری خارجی تضمین خواهد شد.   

این فعال اقتصادی افزود: طبق قانون این مناطق در چهار سطح طبقه‌بندی می شوند؛ سطح محلی که مساحت آنها زیر 30 هکتار است، مناطق استانی که بین 30 تا 100 هکتار هستند، مناطق ملی بین 100 تا 300 هکتار و در نهایت مناطق بین المللی که مساحت آنها بالای 300 هکتار است . البته این مناطق بر اساس ظرفیتهایی که دارند نیز تقسیم بندی می شوند. برخی از آنها مذهبی و تعدادی تاریخی هستند، برخی از نظر فرهنگی و یا ورزشی شناخته می شوند، در هر حال کاربری و نوع جذب گردشگر در هر منطقه متناسب با موقعیت آن تعریف می شود. آنچه در مناطق نمونه گردشگری ساخته می شوند مکمل عامل اصلی جذب گردشگر است. در این مناطق انواع خدمات رفاهی و تفریحی از جمله مراکز خرید، ایجاد دهکده سلامت، ایجاد خط تلکابین 8 نفره، مراکز اقامتی موقت،هتل، متل، رستوران، شهربازی، پارک آبی، ورزشهای زمستانی، مراکز بهداشتی و درمانی، سالنهای سینما و انواع خدمات دیگر درنظرگرفته می شود که می توان برای آن از اصطلاح دهکده گردشگری هم استفاده کرد.

به اعتقاد نائب رئیس انجمن سرمایه‌گذاران مناطق نمونه گردشگری ایران، منطقه نمونه گردشگری  دربندسر در شهر توریستی شمشک نیز چنین پتانسیلی را دارد که با محوریت ورزش مفرح اسکی، توسعه ورزشهای زمستانی و سایر خدمات گردشگری متناسب با موقعیت را به توریستها ارائه دهد. بر همین اساس پروژه احداث منطقه نمونه گردشگری در شمشک را آغاز کرده و در حال حاضر به دنبال فراهم کردن مقدمات کار هستیم.    

علیزاده ساوه( شمشکی) یادآور شد: فراموش نکنیم که گردشگری یک صنعت بزرگ محسوب می شود و بعد از نفت، گاز و پتروشیمی و صنعت خودرو بیشترین میزان درآمد را در سطح دنیا برای کشورهای مختلف ایجاد می کند.  

لازم به ذکر است انجمن سرمایه‌گذاران مناطق نمونه گردشگری ایران اسفند سال 1394 در اتاق ایران به ثبت رسید و فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر بهروز شهابی، رئیس هیئت مدیره، فرشید علیزاده ساوه (شمشکی)، نائب رئیس، بهرام کاردان، خزانه دار، حمید فدایی دولت، منشی و وحید جواد زاده، مجید سریزدی و ساناز ارغوان اعضای اصلی هیئت مدیره انجمن هستند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز