خبرگزاری کار ایران

۷/۰۴ برای نخستین بار صورت گرفت:

تصویب صورت‌های مالی سال 94 ایمیدرو در موعد قانونی

جلسه مجمع عمومی عادی سالانه ایمیدرو در 1394 به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت و با حضور اعضای مجمع و بازرسان قانونی برگزار شد و صورت های مالی سال مذکور به تصویب رسید.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، جلسه مجمع عمومی سال 94 ایمیدرو پس از شش سال برای نخستین بار در موعد قانونی آن برگزار و از نظر اعضای مجمع به عنوان یک نکته حائز اهمیت تلقی شد. این در حالی است که طی 6 سال اخیر، مجامع عمومی این سازمان با تاخیر چند ماهه برگزار شده بود.

در این جلسه ابتدا گزارش عملکرد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از سوی مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو ارائه و سپس گزارش بازرس قانونی قرائت شد. در گزارش ارایه شده از سوی مهدی کرباسیان،‌ مسیری که ایمیدرو در سال های گذشته برای تغییر استراتژی با هدف برون رفت از چالش های مالی،‌ تحریم و امور بین المللی، فعال شدن طرح ها و ...طی کرده، به استحضار اعضای مجمع رسانده شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه مجمع عمومی ایمیدرو گفت: آنچه که در سال های گذشته به اسم خصوصی سازی انجام گرفت، در عمل به مفهوم رد دیون بیش از نیمی از سهام واگذار شده بود آن هم در شرایطی که منابع آن برای اجرا یا اتمام طرح ها در اختیار ایمیدرو قرار داده نشد و سازمان توسعه ای همچون ایمیدرو از منابع مالی تهی شد.

محمدرضا نعمت زاده افزود: با حمایت مجلس شورای اسلامی در اسفند 92 مصوب شد که 70 درصد باقی مانده واگذاری‌ها در اختیار سازمان مربوطه قرار گیرد هرچند ارقام آن ناچیز است که برای رفع آن مساله نیاز به کمک مجمع عمومی داریم.

وی ادامه داد: معدن اگرچه جای نفت را نمی گیرد اما به لحاظ ارزش افزوده، خود اتکایی، تامین مواد اولیه، فناوری و ایجاد اشتغال بالا، اهمیت ویژه ای برای اقتصاد دارد. وی یادآور شد: بخش معدن ایران با داشتن پتانسیل های فراوان، باید سهمی بیش از 1.2 درصد سهم در تولید ناخالص داخلی داشته باشد و بررسی ها نشان داده که می توان این سهم را به 3 تا 4 درصد افزایش داد.

نعمت زاده گفت: به دنبال این هستیم که مواد خام معدنی را به ارزش افزوده بالاتر در صنعت فولاد یا دیگر صنایع معدنی تبدیل کنیم که در این زمینه ده ها طرح در زنجیره فولاد (شامل گندله و کنسانتره) و دیگر زنجیره های معدنی راه اندازی خواهیم کرد.

برنامه راه اندازی طرح ها

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارش عملکرد سال 94 ایمیدرو به مجمع عمومی گفت: ایمیدرو طی سه سال اخیر 685 میلیون دلار از طرح های متوقف و نیمه تمام را راه اندازی کرده و تا یکسال آتی نیز بیش از دو میلیارد دلار پروژه را افتتاح خواهد کرد.

مهدی کرباسیان با بیان اینکه بیش از 7 میلیارد دلار طرح نیز بعد از دولت یازدهم راه اندازی می شود گفت: ایمیدرو طی سه سال اخیر 2.3 میلیارد دلار طرح جدید نیز تعریف کرده است.

وی ادامه داد: در سال 92 حدود 24 هزار میلیارد تومان طرح راکد، نیمه تمام و متوقف شده داشتیم که اکنون همه این تعداد طرح فعال شده اند ضمن اینکه برخی از این طرح ها افتتاح شده و برخی دیگر نیز تا پایان امسال تکمیل و افتتاح خواهند شد.

کرباسیان اظهار کرد: ایمیدرو فعالیت های اکتشافی در وسعت 250 هزار کیلومتر مربع را در 21 استان کشور شروع کرده و مطمئن هستیم تا پایان امسال یا پایان دولت یازدهم ، ذخایر جدیدی را کشف و اعلام می کنیم. به گفته کرباسیان، با انجام فعالیت جدید اکتشافی، تاکنون 400 میلیون تن ذخایر جدید سنگ آهن به مجموع ذخایر این ماده معدنی افزوده شده است.

وی گفت: در بخش پژوهش نیز در حال حاضر با بیش از 20 دانشگاه همکاری داریم و پروژه های خاص پژوهشی را پیگیری می کنیم. همچنین در بخش آموزش، ایمیدرو تاکنون 166 دوره آموزش ایمنی معادن برای بخش خصوصی با استفاده از استادان خارجی برگزار کرده است.

کرباسیان همچنین چالش های موجود را بیان کرد و افزود: مزیت انرژی کشور باید مشوق سرمایه گذاری خارجی باشد به طوری که بتوان با استفاده از آن، سرمایه گذاری های لازم برای ایجاد زیرساخت های بخش معدن و صنایع معدنی را جذب کرد.

وی اضافه کرد: ایمیدرو برای همکاری با خارجی ها باید «سهم آورده» خود را ارایه دهد که برای این امر نیازمند دریافت 3 میلیارد دلار وام از صندوق توسعه ملی است. کرباسیان در عین حال بر افزایش یافتن سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی با بهره گیری از منابع صندوق توسعه ملی،‌ تاکید کرد.

در این جلسه همچنین انتخاب روزنامه های اطلاعات و صمت به عنوان دو روزنامه رسمی برای ایمیدرو به تصویب اعضای مجمع عمومی رسید.

 

 

کد خبر : ۴۱۳۸۱۴