خبرگزاری کار ایران

در ملاقات دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با کرباسیان اعلام شد؛

اعلام آمادگی کمیسیون ملی یونسکو برای توسعه همکاری با ایمیدرو

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ، یکی از اهداف ایمیدرو را تلاش برای خروج حوزه معدن و صنایع معدنی کشور از انزوا و توجه مدیریت کلان کشور و تصمیم سازان به این حوزه دانست.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، مهدی کرباسیان در ملاقات دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو تصریح کرد:

فرصت های موجود در حوزه معدن یکی از فرصت ها و ظرفیت های مهم کشور پس از نفت و گاز است.  وی ادامه داد : تلاش های انجام شده در 100 سال اخیر فقط اکتشاف چندهزار کیلومتر مربع از مساحت کشور بوده و هنوز ظرفیت های بسیار زیادی برای اکتشاف وجود دارد.

کرباسیان گفت: برای توسعه این فناوری، استفاده از علم و فناوری بین المللی و منابع مالی خارجی در کنار مهارت و دانش متخصصان داخلی ضروری است.

وی ماموریت ایمیدرو را توسعه معدنی از طریق سرمایه گذاری، و همچنین توانمند سازی و تحویل کار به بخش خصوصی دانست.

کرباسیان بخش آموزش و پژوهش ایمیدرو را بسیار فعال دانست و اظهار امیدواری کرد که از ظرفیت های آموزشی-پژوهشی و برنامه های کمیسیون ملی یونسکو و سازمان یونسکو بیش از پیش استفاده شود.

وی اظهار داشت: توجه به حفظ حقوق جوامع پیرامونی معادن و مسایل زیست محیطی و حفظ این ثروت ها برای نسل های آینده همواره مد نظر مسئولان ایمیدرو بوده است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو نیز در این ملاقات، آمادگی این کمیسیون را برای ایجاد و توسعه همکاری های پژوهشی و آموزشی و برگزاری دوره های مشترک ملی و بین المللی با همکاری ایمیدرو اعلام کرد.

سعداله نصیری قیداری همچنین به معرفی فعالیت های کمیسیون در حوزه آموزش، علوم و فرهنگ پرداخت و با توجه به ارتباط فعالیت های ایمیدرو با اهداف آن نهاد بین المللی و آرمان های توسعه پایدار ۲۰۳۰ ، آمادگی کمیسیون را برای توسعه همکاری ها اعلام کرد.

در این جلسه مدیر گروه علوم طبیعی کمیسیون به پتانسیل علمی بالا و نقش موثر یونسکو در ظرفیت سازی و تقویت همکاری های جنوب- جنوب و جنوب – شمال اشاره کرد.

مهین گزانی تعریف بیش از ۶۵۰ پروژه بین المللی از سوی یونسکو در زمینه علوم زمین را نشان از اهمیت این موضوع در نزد یونسکو دانست و گفت: زمینه های مناسبی برای برگزاری دوره های مشترک با همکاری یونسکو و کشورهای توسعه یافته و همچنین در زمینه بومی سازی دانش و فناوری در ایران، وجود دارد.

وی افزود: استفاده از توان مشترک کارشناسان یونسکو و کارشناسان ایرانی در  استفاده از روش های کاربردی نوین در اکتشاف، استخراج و فرآوری و همچنین امکان تدوین برنامه توسعه با تاکید بر اهداف توسعه پایدار و حراست از محیط زیست و تنظیم بسته های آموزشی مربوط، فراهم است.

 مهرابی نیز با تاکید بر وجود پتانسیل های فراوان همکاری در طرفین، خواستار ایجاد و گسترش بیشتر تعامل وحمایت از فعالیت های مشترک طرفین شد.

شمس الدین سیاسی راد مدیر آموزش،‌پژوهش و فناوری ایمیدرو نیر در این نشست اظهار داشت: پنج حوزه از ظرفیت های همکاری بین کمیسیون و ایمیدرو، پژوهش در زمینه اثرات زیست محیطی معادن با توجه به توسعه پایدار، آب و انرژی، بازسازی عرصه معادن، ژئوپارک ها و پایش مخاطرات در حوزه معدن است.

در پایان طرفین آمادگی خود را برای تنظیم تفاهمنامه همکاری وعقد قرارداد در حوزه های آموزشی، پژوهشی و حمایت ازبرنامه های مشترک اعلام کردند.

جلسه سعداله نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو،  سیامک خادمی معاون کمیسیون،  مهین گزانی مدیر گروه علوم طبیعی، دکتر بهزاد مهرابی عضو کمیته ملی برنامه علوم زمین و ژئو پارک کمیسیون و مسئولان ایمیدرو همچون  مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو،  سیاسی راد مدیر آموزش و پژوهش و  فرهاد فرشاد نماینده ایمیدرو در کمیته ملی علوم زمین و ژئو پارک کمیسیون تشکیل شد.

 

کد خبر : ۴۰۶۰۴۹