خبرگزاری کار ایران

نماینده اتاق اصناف ایران در قزوین:

قوانین سخت مانع از اجرای طرح استاد و شاگردی اصناف شده است

نماینده اتاق اصناف ایران در استان قزوین، شهرستان آبیک گفت: قوانین سخت اشتغال زایی مانع از اجرای طرح استاد و شاگردی اصناف شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از شاتا ، علی کریمی زیارانی با بیان اینکه برخی مواد قانون کار سبب شده تا کسبه نتوانند شاگردی را بکار بگیرند، افزود: مواد موجود در قانون کار مناسب است اما قابلیت اجرا برای شهرستان های کوچک که کسبه از درآمد اندکی برخوردار هستند را ندارد.

وی تصریح کرد: طبق قانون کار برای استخدام هر شاگرد باید ماهانه مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق پرداخت کرد و همچنین هزینه بیمه کارگری هر فرد ۳۰۰ هزارتومان می شودکه صرف این هزینه برای  یک واحد صنفی کوچک در شهرستانی مانند آبیک به صرف نیست چرا که صاحبان واحدهای صنفی توان پرداخت این مبلغ را ندارند .

زیارانی اظهارکرد: اگر یک واحد صنفی کارگری را مشغول به کار کند و نتواند طبق قانون کار حقوق بپردازد ، کارگر می‌تواند از کارفرما شکایت کند و این مساله سبب شده تا کارگاه های کوچکی که نیاز به کارگر دارند و توان پرداخت این حقوق را نیز ندارند، از جذب نیرو منصرف شوند ؛ این مساله در حالی است که تعداد بیکاران شهرستان بسیار زیاد شده است.

وی افزود: باید قوانینی برای بکارگیری نیرو در شهرستان‌های کوچک در نظر گرفته شود تا کارفرما بتواند با حقوق کمتر و پرداخت حق بیمه پایین تری نیرو را بکار بگیرد که با این کار معضل بیکاری شهرستان‌ها نیز تا حدودی کاهش می‌یابد.

کریمی زیارانی با بیان اینکه در سال های گذشته طرح استاد و شاگردی در میان اصناف مرسوم بود، افزود: این طرح به گونه ای بود که یک واحد صنفی برای حدود چند ماه بدون دریافت هزینه آموزش یک نیرو را به صورت حرفه ای آموزش می داد و بعد به عنوان یک کارگر حرفه ای آن را مشغول به کار می‌کرد، اما اکنون وجود قوانین فعلی سبب شده هر کارگر بعد از دو ماه کار از کارفرما شکایت می‌کند تا بتواند بیمه بیکاری را دریافت کند که ادامه این روند به نفع تولید نخواهد بود.

وی تصریح کرد: در شرایطی که چرخه اقتصاد کشور نیاز به حرکت تولیدی های کوچک دارد، باید وضعیتی را ایجاد کرد تا توان مالی این کارگاه ها بالا برود که بتوانند نیرو را با شرایط ایده آل بکار گیرند و تولید باکیفیت را روانه بازار کنند تا با این اقدام آمار بیکاری کشور کاهش یابد.

کد خبر : ۴۰۱۷۱۸