خبرگزاری کار ایران

14 فرصت توسعه ای برای بخش معدن و صنایع معدنی با لغو تحریم ها

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: با لغو تحریم های بین المللی، 14 فرصت بی نظیر برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی فراهم می شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی کرباسیان با بیان این مطلب اظهار داشت: با برداشته شدن تحریم های بین المللی، بخش معدن و صنایع معدنی به عنوان یکی از حوزه های اساسی توسعه اقتصاد کشور در کنار نفت و گاز، به خوبی می تواند اهداف اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری را محقق سازد. به عنوان مثال، با آزاد سازی دارایی ها و رشد یک میلیون بشکه ای صادرات نفت در بودجه 95، بازار داخلی تقویت و با رشد اعتبارات عمرانی، تقاضای برای اجرای طرح های عمرانی و ساخت و ساز در بخش دولتی و خصوصی نیز تقویت خواهد شد.  وی ادامه داد: این امر به رونق بازار محصولات بخش معدن و صنایع معدنی کمک خواهد کرد. همچنین، با این روند رشد اعتبارات توسعه ای بخش معدن و صنایع معدنی ممکن خواهد شد. از دیگر فرصت های پیش روی کشورمان پس از برداشته شدن تحریم ها، «کاهش ریسک واردات و صادرات» و نیز «رشد تعداد و تنوع مشتریان و تامین کنندگان» با انتقال وجه از طریق سیستم بانکی و گشایش اعتبار اسنادی است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو «امکان پذیر شدن فاینانس طرح های معدنی تکمیل کننده زنجیره ارزش» و «رشد تقاضا برای محصولات بخش معدن با فعال شدن طرح ها»، را به عنوان فرصت های ارزشمند دیگر پس از لغو تحریم ها برشمرد و تصریح کرد: با رشد ارزش بورس، تامین مالی ارزان تری برای شرکت ها و طرح های توسعه ای فراهم شده و با لغو بخشی از تحریم های  فناوری نیز، فرصت رشد بهره وری در واحدهای بخش معدن و صنایع معدنی ایجاد خواهد شد.

وی افزود: افزون بر این، با برداشته شدن تحریم ها، بدون شک ممنوعیت سرمایه گذاری خارجی در بخش های مختلف اقتصادی و از جمله بخش معدن و صنایع معدنی حذف خواهد شد که در نتیجه آن، زنجیره ارزش این بخش تکمیل و بازار محصولات معدنی و صنایع معدنی توسعه خواهد یافت.

کرباسیان با اشاره به «بی نیاز شدن کارخانه ها به انبار مواد اولیه و لوازم یدکی ناشی از ریسک تحریم» پس از رفع تحریم ها، گفت: با این اقدام، 3 فرصت شامل «رشد بهره وری و کاهش حجم انبار»، «ارائه خدمات پس از فروش و ضمانت توسط فروشندگان قطعات» و نیز «کاهش قیمت قطعات ناشی از خرید مستقیم و حذف واسطه ها» برای بخش معدن و صنایع معدنی فراهم خواهد شد.

 

 

کد خبر : ۴۰۱۵۷۶