خبرگزاری کار ایران

دبیر تشکل کشوری بخش خصوصی خواستار شد:

توسعه خطوط آبرسانی در کشور را به سندیکای لوله و پروفیل بسپارید

asdasd
کد خبر : ۳۸۳۵۶۱

از جمله نکات مهم در بحث مدیریت منابع آبی، شناسایی مشکلات مربوط به توزیع و مصرف این نهاده کلیدی است. در واقع نقص در مسیر توزیع خطوط انتقال و مصرف از عوامل موثر بر هدررفت این منبع محدود بشمار می آید.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل؛ کشور ایران با متوسط بارش ۲۵۰ میلی متر در سال در زمره مناطق نیمه خشک دنیا است. مقدار کم بارش در ایران ، خشکسالی های مداوم به همراه رشد روزافزون جمعیت و افزایش تقاضا باعث محدودیت شدید منابع آب تجدید پذیر در کشور شده است و عدم توازان و اجرای نامناسب خطوط آب رسانی سراسر کشور به مشکل و تنش و بحران آب در آینده نه چندان دور دامن خواهد زد و هم اکنون نیز در کشور میلیون ها نفر دسترسی به آب شرب ندارند.

 این موضوع سبب شده تا دبیرسندیکای لوله و پروفیل فولادی از دولت بخواهد تا در سال اقتصاد مقاومتی توسعه و تکمیل این خطوط و همچنین ترمیم خطوط موجود برای جلوگیری از هدر رفت 30 درصدی آب را به این سندیکا که با 120 کارخانه عضو آماده تولید لوله و خدمت رسانی است، بسپارند.

امیر حسین کاوه دبیر سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور، اظهار داشت : هر چند موضوع کاهش بارندگی و قرار گرفتن در مدار خشکی از عوامل غیرقابل کنترل در بحث بحران آب می باشد اما در مقابل توسعه و تکمیل خطوط آب رسانی سراسری شهری و روستایی و مدیریت منابع موجود آب و جلوگیری از هدر رفت آب، استفاده درست از منابع زیر زمینی نقش بسزایی در جلوگیری از تشدید این بحران آب در حال حاضر و در آِینده نزدیک خواهد داشت.

کاوه گفت : از جمله نکات مهم در بحث مدیریت منابع آبی، شناسایی مشکلات مربوط به توزیع و مصرف این نهاده کلیدی است. در واقع نقص در مسیر توزیع خطوط انتقال و مصرف از عوامل موثر بر هدررفت این منبع محدود بشمار می آید.

کاوه با ارایه آمار گفت: هم اکنون بر اساس اعلام مسئولین دولتی بیش از 500 شهر در کشور با تنش آبی و بعضا کم آبی رو به رو هستند و متاسفانه آماری دیگر گویای این است که حداقل دومیلیون نفر از جمعیت عزیز روستایی کشورمان در بحران آب بسر می برند و فاقد آب شرب هستن.

 عضو هیات نمایندگان اتاق ایران به خبرنگار ما درباه معضل کم آبی گفت:مقدار آبی که در سیستم خطوط لوله قدیمی مصرف نشده و به طرق مختلف از جمله نشت از شبکه، نشت از انشعابات، نشت از خطوط انتقال فرعی و اصلی تا 30 درصد هدر رفت دارد، که فرسودگی تاسیسات آب و شبکه های آبرسانی و وجود 40 هزار کیلومتر شبکه خطوط انتقال فرسوده در بخش شهری یکی از عوامل است که اعضا این سندیکا با توان تولیدی لوله های خطوط انتقال از 5 اینج تا 150 اینچ براحتی می توانند این نقیصه را رفع کند، اقدام برای تعویض و ترمیم این خطوط بر اساس بررسی های انجام شده و با دستور وزارت نیرو ‌هم اکنون می تواند سریعا و بدون فوت وقت با همکاری اعضا این سندیکا انجام شود.

کاوه گفت: در سفر هفته گذشته به روسیه طی بازدیدی که از خطوط انتقال آب داشتم، دیدم در شهری مثل آستاراخان که رود بسیار پرآب ولگا آن را احاطه کرده، به سرعت در حال تعویض خطوط آب رسانی شهری قدیمی و فرسوده؛ با لوله های فولادی پوشش دار و دیگر خطوط فرعی بودند . و یا کشور ژاپن در شهری مثل توکیو که در پایان جنگ جهانی دوم هدر رفت فیزیکی آب حدود 80 درصد بوده ، اما با تعویض سریع شبکه و استفاده از لوله‌های توزیع باکیفیت و ضد زلزله این هدررفت به 2 درصد کاهش یافته است ولی در ایران علیرغم مواجهه با بحران کم آبی بیش از 30 درصد شبکه آب‌رسانی در شهرها فرسوده است؛ و قسمتی از آن خطوط نیز به اتمام عمر مفید خود رسیده اند. ولی اهتمام مناسب در دولت یازدهم و دولت دهم و نهم به این امر مهم نشده و با بهانه های همچون نبود بودجه ، اقدامی در خور توجه وعملیات گسترده انجام نشده است.

عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران گفت: ما انتظار داریم مدیران و برنامه ریزان منابع آبی کشور ظرفیت 18 میلیون تنی تولید لوله های خطوط انتقال اعضا این سندیکا که هماکنون این ظرفیت بیکار است و کمتر از 30 درصد فعال می باشد را مد نظر قرار داده کارخانجات این سندیکا در سالیان گذشته هزاران کیلومتر لوله خطوط انتقال برای کشور تولید و احداث کرده اند و هم اکنون نیز درخواست دارد سپردن کارترمیم و توسعه و ایجاد خطوط انتقال به کارخانجات ما سپرده شود و دولت با اطمینان به بخش خصوصی مشاهده کنند که ظرف 24 ماه این معضل توسط 120 کارخانه تولید لوله بخش خصوصی که در سراسر کشور مستقر هستند مرتفع خواهد شد.

کاوه با اشاره به اینکه وزارت نیرو با استافده از چنین درآمدهایی می تواند پول خطوط لوله احداثی توسط کارخانجات عضو سندیکا را پرداخت کند و در نتیجه هم 70  درصد ظرفیت خالی این کارخانجات پر خواهد شد و سبب اشتغال در صنعت فولاد کشور هم خواهیم بود چون با فعال شدن صنعت لوله و پروفیل فولادی ؛ صنایع بالادستی و پایین دستی با صدها هزار کارگر نیز فعال می شوند.

کاوه تصریح کرد : پتانسیل و ظرفیت تولید بخش صنعت لوله و پروفیل کشور و بخش تولید ورق های فولادی که مواد اولیه لوله هست به راحتی قادر به تامین این نیاز حیاتی کشور می باشد و انجام پروژه بروزرسانی و بهسازی شبکه آبرسانی کشور با مدیریت بخش خصوصی میتواند نقش مهمی در احیا و رونق کشور هم داشته باشد.

کاوه در خصوص تامین بودجه این طرح گفت :دولت با اعتبارات اوراق مشارکت و هم چنین استفاده از صندوق توسعه ملی و حتی تهاتر بدهی کارخانجات به نهادهای دولتی و یا با توجه به فضای مثبت پسا برجام با استفاده از فاینانس خارجی تامین بودجه می شود و حتی کارخانجات ما حاضر هستندزمین های مرغوب شرکت آبفای کشور را که بسیار زیاد هم هست با لوله تهاتر کنند. کاوه گفت امیدواریم در سال اقتصاد مقاومتی، با اجرای این طرح اقدام و عمل مناسبی برای عملیاتی کردن این موضوع مهم در مسئولین دلسوز و پرکار وزارت نیرو دیده شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز