خبرگزاری کار ایران

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور :

اصناف تکیه گاه قوی برای حل مشکلات فرهنگی هستند

asdasd
کد خبر : ۳۴۹۸۴۶

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: اصناف یک تکیه گاه قوی برای حل مشکلات فرهنگی جامعه است ضمن اینکه هر طرح اقتصادی را می توان با کمک اصناف اجرا کرد

به گزارش ایلنا؛حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی در دیدار مدیرعامل بنیاد فرهنگی اصناف ایران افزود: فرهنگ باید در دل کار و در کارگاه عملیاتی شود و با بخشنامه امکانپذیر نیست ضمن اینکه کار در اسلام یک فرهنگ است و این فرهنگ باید بر کار سوار شود تا کار نتیجه مطلوبی بدهد.

وی با بیان اینکه اجرای مسایل فرهنگی در صنوف مختلف تفاوت دارد، اظهار کرد: باید متناسب با هر صنف ، بسته فرهنگی خاص تهیه شود و فرهنگ سازی متناسب با آن صورت گیرد.

تقوی گفت: کشور اکنون به متفکر فرهنگی نیاز دارد تا بتواند نیازهای جامعه و مخاطبان را بشناسد و بر اساس آن برنامه ریزی کند که در این صورت نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد.

وی بر لزوم تربیت نیروی کار دارای وجدان کاری تاکید کرد و افزود : نیروی کار اگر دارای وجدان کاری باشد ، تلاش خواهد کرد تا علاوه بر بکارگیری مواد اولیه مرغوب و استاندارد برای تولید یک کالا، از اسراف در همه زمینه ها برای تولید مانند انرژی خودداری کند.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، تاسیس بنیاد فرهنگی اصناف را کاری بسیار ارزشمند دانست و گفت: مقام معظم رهبری نیز همواره بر اهمیت بحث فرهنگی تاکید دارند و این مسئله را بارها متذکر شده اند.

تقوی افزود: می توان گفت هر یک از اتحادیه های صنفی می توانند پیوست های فرهنگی خود را برای کار ارائه کنند. مثلا تولیدکنندگان لباس باید ابتدا نگاه خودشان عوض شود تا تولید خوب داشته باشند و نتیجه مطلوبی هم بگیرند زیرا در امور فرهنگی با فشار نمی توان کاری انجام داد.

وی ادامه داد: هر طرح اقتصادی به جز حوزه فرهنگ و هنر را می توانید با پشتوانه قوی دنبال کنید. اکنون یک تکیه گاه بسیار قوی دارید و بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور ریشه فرهنگی دارد. اگر این مشکل حل شود سرشاخه ها حذف می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی بر لزوم داشتن وجدان کاری در ارائه خدمت به مردم تاکید کرد و گفت: اگر تولیدکننده داخلی برای تولید یک کالا از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت استفاده کند، گرایش مردم به کالاهای خارجی کمتر خواهد شد.

وی افزود: اهمیت کار شما زیاد است و یک دنیا کار در آن وجود دارد. شما نیاز به یک مجموعه فکری باز دارید که جامعه و نیازهای آن را بشناسند. حفظ معیارهای اسلامی نیز ضروری است زیرا که اسلام آنقدر زیبا و جامع مسایل را می بیند به طوری که دیگر نیازی نداریم به سراغ دیگران برویم؛ منتهی باید نگاه صحیح داشته باشیم.

تقوی ادامه داد: وقتی برای کار خوب برنامه ریزی نمی شود و خوب دفاع نمی شود، موجب نابودی آن می شود. کار فرهنگی نیاز به تکرار و تقویت دارد؛ باید اینقدر گفته شود تا به نتیجه برسد. نباید خیلی زود انتظار نتیجه گرفتن داشت.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور آمادگی خود را برای کمک به بنیاد فرهنگی اصناف ایران اعلام کرد و گفت: برگزاری همایش های استانی اهمیت زیادی دارد و نمایندگان بنیاد فرهنگی می توانند با حضور در استان ها ، ارتباطات فرهنگی را بیش از پیش تقویت کنند.

وی همچنین بر لزوم شکل گیری ساختارها تاکید کرد و افزود: حضور نمایندگان بنیاد فرهنگی اصناف نزد نمایندگان ولی فقیه استان ها و ارائه گزارش به آنان و بازتاب این گزارش در تریبون های نماز جمعه سراسر کشور و دریافت رهنمودها نیز می تواند در پیشبرد امور فرهنگی اصناف موثر باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اتاق اصناف ایران نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از فعالیت های فرهنگی انجام شده در اتاق را بیان کرد و گفت: سال گذشته که از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شد، هیات رئیسه اتاق اصناف ایران به این فکر افتاد که به موضوع فرهنگ توجه ویژه ای بکند.

سیدمنصور حسینی افزود: نمی توان فرهنگ را از مقوله اقتصاد جدا کرد ؛ این دو ارتباط تنگاتنگ و قوی دارند؛ لذا معاونت فرهنگی و اجتماعی را در اتاق اصناف ایران راه اندازی کردیم. همچنین در جلساتی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم، ظرفیت و وزن اصناف برای ایشان تشریح شد تا کمک کنند بنیاد فرهنگی ویژه اصناف جهت انجام کارهای منسجم شکل بگیرد.

وی ادامه داد: اصناف دارای ۸۴۰۰ اتحادیه صنفی در سراسر کشور ، ۴۰۰ اتاق اصناف و در راس این هرم اتاق اصناف ایران قرار دارد که تقریبا حدود ۶ میلیون شغل در حوزه اصناف ایجاد شده است و خانواده این مجموعه حدود ۲۴ میلیون نفر تخمین زده می شود. اصناف همچنین ۱۷.۵ درصد در تولید ناخالص داخلی نقش دارند، اما در حوزه فرهنگ مغفول مانده است .

حسینی اظهار کرد: بنیاد فرهنگی اصناف ایران را با هدف متمرکز کردن همه امور فرهنگی تاسیس کردیم که می شود کارهای خوبی کرد لذا تاسیس بنیاد هم امسال اتفاق افتاد و ما چندین پروژه مهم را در دستور کار قرار دادیم تا در حوزه فرهنگی بتوانیم تاثیرگذار باشیم.

به گفته وی بنیاد فرهنگی اصناف ایران یک شخصیت مستقل در کنار اتاق اصناف ایران است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی اصناف ایران ادامه داد: نگاه به اصناف صرفا بود. به همین علت در همه مقوله ها به داد و ستد توجه دارند و اینکه در حوزه فرهنگ یک هزینه بلندمدت داشته باشند، خیلی توجه نمی شود. این نگرانی باعث شده بود که بنیاد فرهنگی را در کنار اتاق بگذاریم باضافه اینکه رییس هیات مدیره این بنیاد، رییس اتاق اصناف ایران و دبیرکل اتاق اصناف ایران به عنوان نایب رییس بنیاد است. همین فرمول را می توانیم در دوره های بعد هم پیاده کنیم که بنیاد از لحاظ ساختاری آسیب نبیند.

حسینی همچنین به تاسیس موسسه خیریه نور اصناف ایران نیز اشاره کرد و گفت: تمام ۴۰۰ اتاق و ۸۴۰۰ اتحادیه صنفی در سراسر کشور به عنوان شعبات بنیاد هستند ضمن اینکه با تشکیل معاونت فرهنگی و اجتماعی در اتاق اصناف ایران، از همه اتاق ها خواستیم که معاونت فرهنگی ایجاد کنند که رابطان فرهنگی خود را معرفی کردند.

وی افزود: چند کار اساسی نیز در حال انجام است که از جمله آنها پیاده سازی نظام رتبه بندی در اصناف با هدف خدمت رسانی به شهروندان است؛ استدلال ما این است که آخرین حلقه ای که حاکمیت با مردم ارتباط دارد، اصناف هستند.

حسینی تصریح کرد: هر چقدر اصناف بتوانند رضایت مردم را جلب کنند، در واقع رضایت از حاکمیت جلب می شود و این مسئله یکی از شعارهای اساسی ما است. در این زمینه برگزاری جشنواره های مختلفی را در برنامه داریم که یکی از آنها ، جشنواره بین المللی مد و لباس فجر است . این جشنواره را در اسفندماه جاری برگزار خواهیم کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اتاق اصناف ایران در پایان از رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور برای حضور در اتاق اصناف ایران دعوت کرد.

معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد فرهنگی اصناف ایران نیز در این دیدار گفت: هر زمانی که انسان جایی را برای زندگی انتخاب می کرد، آنجا را مزین به صنایع دستی می کرد ضمن اینکه صنایع دستی به ایجاد یک فضای فرهنگی و معنوی کمک می کند.

سیدمصطفی قاسمی افزود: اتاق اصناف ایران بخش خصوصی بزرگی در کشور است که نمایندگان صنوف مختلف در کشور از شهرستان ها انتخاب می شوند تا اتاق اصناف استان و در نهایت اتاق اصناف ایران شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه اصناف در به وجود آوردن انقلاب اسلامی نقش اساسی داشتند، تصریح کرد: اصناف می توانند در بهبود و ارتقاء سطح فرهنگ در جامعه تاثیر جدی داشته باشند که نمونه آن را می توان در حوزه حجاب و عفاف اجرا کرد. تولید کننده لباس می تواند برای تولید انواع لباس کار و همچنین درون و بیرون منزل جهت دهی کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز