خبرگزاری کار ایران

محمد محمدی حسینی:

بخش معدن مورد بی‌مهری قرار گرفته است

اگر در کمیسیون‌ها از افراد متخصص و با تجربه استفاده شود و به این بسنده نشود که حتما اعضای هیئت نمایندگان عضو کمیسیون باشند این بخش از اتاق پویاتر خواهد بود.

اگر در کمیسیون‌ها از افراد متخصص و با تجربه استفاده شود و به این بسنده نشود که حتما اعضای هیئت نمایندگان عضو کمیسیون باشند این بخش از اتاق پویاتر خواهد بود. قطعا وجود افراد با تخصص و خبره بسیار راهگشا‌ست و با وجود قوانین جدید اصلاح قوانین معیوب نظرات کمیسیون ها می‌تواند بیشتر در ارتقاء عملکرد و جایگاه اتاق نقش داشته باشند.

به گزارش ایلنا و به نقل از ستاد خبری گروه خواستاران تحول، محمد محمدی حسینی؛ رئیس هیئت مدیره گروه شرکت های خاور‌میانه، مشاور محمد رضا بهزادیان و مدیر حوزه ریاست در دوره پنجم اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با ستاد خبری گروه خواستاران تحول، ضمن بیان مواردی از معضلات بخش معدن در کشور خاطر نشان ساخت: " اکثر استان های معدن خیز همچون خراسان رضوی با وجود سه میلیارد تن ذخیره ی ظرفیت اسمی معادن و با وجود دارای ۷۰۰۰۰۰ تن سنگ آهن متاسفانه ۴۶% معادن تعطیل و مابقی ۳۴% ریکاوری پایین و مابقی با ظرفیت ۶۰ تا ۱۰۰ درصد کار می کنند. "

راهکارهای دستیابی به اتاقی فراگیر که در آن بخش هایی چون معادن و کشاورزی بیشتر مورد توجه قرار گیرد را در چه عواملی می‌دانید؟

در ابتدا باید بگویم که وقتی نام فراگیر گفته می شود یعنی تعامل بیشتر و با کیفیت در همه امور بدون چشم داشت مادی و موقعیتی. اما مشخصا در جواب سوال شما می توان گفت در حال حاضر بخش معدن از بخش کشاورزی بیشتر مورد بی مهری قرار گرفته است. مشاهده می کنیم ۸۵% افرادی که به کار معدن می پردازند در سالهای اول ورشکسته می شوند و این در حالی است که اکثر استان های معدن خیز همچون خراسان رضوی با وجود سه میلیارد تن ذخیره ی ظرفیت اسمی معادن و با وجود دارای ۷۰۰۰۰۰ تن سنگ آهن متاسفانه ۴۶% معادن تعطیل و مابقی ۳۴% ریکاوری پایین و مابقی با ظرفیت ۶۰ تا ۱۰۰ درصد کار می کنند.

قطعا تا حل مشکلات معدن کاران که شامل دوری از مرکز استان، فرسوده بودن لوازم و ماشین آلات، عدم حمایت، واردات بی رویه، سیستم بانکی، بالا بودن قیمت حامل های انرژی و… حل نشود معدن کاران حداقل می توانند محصولات فلزی خود را به صورت خام به فروش برسانند. حتما قانون معادن نیاز به بازنگری دارد و اتاق بازرگانی به عنوان مشاور سه قوه می تواند نقش به سزایی ایفا کند به شرط اینکه اعضا از هیئت نمایندگان اتاق مطالبه داشته باشند. همچنین از دیگر مشکلاتی که بخش معدن با ان دست به گریبان است حوزه آکادمیک و کار علمی در این بخش است به گونه ای که مشاهده می کنیم دانشگاه های تخصصی ما در بخش معدن فقط دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه صنعتی شاهرود هستند.

نقش کمیسیون ها در ارتقاء جایگاه اتاق را چگونه می‌بینید؟

اگر در کمیسیون‌ها از افراد متخصص و با تجربه استفاده شود و به این بسنده نشود که حتما اعضای هیئت نمایندگان عضو کمیسیون باشند این بخش از اتاق پویاتر خواهد بود. همچنین اگر بدون دیدگاه های سیاسی بدان معنا که نه اعضای کمیسیون کارکرد سیاسی و جناحی داشته باشند و به منافع خود بیندیشند و هم نظراتی که سازنده باشد را به تصویب برسانند و هم اعضای هیئت رییسه احساس مسئولیت کنند و تصمیمات تخصصی کمیسیون های مربوطه را حمایت و اجرا نمایند حتما کمیسیون هایی تاثیر گذار و موفق خواهیم داشت. قطعا وجود افراد با تخصص و خبره بسیار راهگشا‌ست و با وجود قوانین جدید اصلاح قوانین معیوب نظرات کمیسیون ها می‌تواند بیشتر در ارتقاء عملکرد و جایگاه اتاق نقش داشته باشند. متاسفانه به علت تضاد سلایق و نظرات شاهد آن هستیم که تصمیمات کمیسیون در زونکن ها بایگانی شده و خاک می خورند.

راه‌های جلب مشارکت جوانان کارآفرین و فعالان جوان در بخش خصوصی برای حضور و مشارکت هر چه بیشتر در اتاق بازرگانی چیست؟

اصولا جامعه ما در هر زمان که به جوانان اطمینان کرده جواب مثبت گرفته و حتما بخش اقتصادی هم از این قاعده مستثنی نیست. برخی علل چون نبود زیرساخت های مناسب، عدم حمایت مناسب و اطلاع رسانی و عدم آگاهی‌های لازم بعلاوه کمبود اموزش‌های لازم موانعی هستند که در این میان وجود دارد که یا باعثورود تدریجی افراد به فضای کسب و کار می شود و یا آنها که به این فضا اضافه میشوند را با مشکلاتی مواجه می‌سازد. جدی انگاشتن جوانان در سطوح مختلف با توجه به مقطعی که در آن قرار داریم و ضمناً در این دوره شاهد رکود صنعت نفت نیز هستیم پیشرفت در کلیه عرصه ها‌ی اقتصادی را شاهد خواهیم بود.

کد خبر : ۲۵۳۴۰۵