خبرگزاری کار ایران

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به ایلنا:

۳۰درصد خصوصی سازی دربخش تعاون مغفول ماند

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۸۲۳

تلاش کردیم سازمان خصوصی سازی را به سمت تعاونی‌ها هدایت کنیم و براساس برنامه‌ها باید ۳۰ درصد خصوصی سازی‌ها در بخش تعاون صورت می‌گرفت که این امر محقق نشد اما ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا در بخش اجرایی، خصوصی سازی را به نفع تعاونی‌ها هدایت کنیم.

معاون امور تعاون در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: عملکرد برنامه چهارم چندان مطلوب نبوده وسهام عدالت که برای توسعه وتقویت بخش تعاون پیش بینی شده بود چندان موفق نبود.

کلانتری، معاون امور تعاون در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز در یک نشست خبری با اشاره به قانون اساسی، اظهار داشت: اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی بنا نهاده شد.

وی افزود: در این بین بخش تعاونی می‌تواند زمینه‌های توسعه عدالت را فراهم کند و معتدل‌ترین بخش اقتصاد به لحاظ عملکردی بخش تعاون است.

وی ادامه داد: این بخش توسعه عادلانه اقتصادی اجتماعی کشور را دنبال می‌کند که در توزیع عادلانه ثروت و درآمد موثر است و درکاهش آسیبهای اجتماعی نیز بی‌تاثیر نیست و از تکاثر ثروت در بین افراد خاص جلوگیری می‌کند.

کلانتری با بیان اینکه مشکل بیکاری با توسعه بخش تعاون برطرف می‌شود، افزود: تعاونی‌ها در فقر زدایی عامل موثری هستند به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته تعاونی‌ها بسیار موثرند.

وی خاطر نشان کرد: تعاونی‌ها در رشد اقتصادی کشور وخروج از رکود دربه حداقل رساندن نرخ تورم موثرند همچنین یکی از کارکردهای مهم این بخش توسعه سرمایه اجتماعی است.

وی در ادامه با اشاره به گسترش شبکه‌های مردمی واعتماد عمومی، افزود: با سرمایه گذاری در این بخش امیدبه زندگی وتوسعه اعتدال در اقتصاد وهمکاری‌های اجتماعی شکل می‌گیرد.

کلانتری در ادامه با اشاره به چالشهای پیش روی بخش تعاون، گفت: متاسفانه فرهنگ درستی درجامعه وجود ندارد و شناخت از تعاون ناقص است. برخی تعاونی‌ها را تنها فروشگاه می‌پندارند اما تعاون به این موضوع محدود نمی‌شود به عنوان مثال هم اکنون تعاونیهای دانش بنیان و یا تعاونی جوانان نخبه در کشور شکل گرفته است که با تقویت و مدیریت منابع انسانی این تعاونی‌ها قانونمند‌تر خواهد شد.

وی افزود: هم اکنون ۱۱۰ هزار تعاونی فعال در کشور موجود است اما با مشکل تسهیلات بانکی و بروکراسی اداری روبرو هستند. همچنین تعاونی‌ها در برند سازی مشکل دارند.

وی گفت: این درحالی است که بخش تعاون باید ۲۵ درصد از سهم اقتصاد کشور را در دست گیرد اما در حال حاضر تنها ۵ درصد آن محقق شده است.

وی اظهارداشت: عملکرد برنامه چهارم چندان مطلوب نبوده وسهام عدالت که برای توسعه وتقویت بخش تعاون پیش بینی شده بود چندان موفق نبود.

وی با اشاره به مجموع تعاونی‌های زیر مجموعه سهام عدالت درکشور، افزود: ۱۵۳ تعاونی در شهرستان‌ها زیر مجموعه سهام عدالت است.

وی گفت: ۶۲ شرکت تاکنون سهامشان به بالای ۹۰درصد رسیده وبه سهام عدالت واگذار شده که نیازمند هدایت هستند.

وی با اشاره به فرصتهای شغلی در سال ۹۲، ادامه داد: در سال گذشته ۱۱۷ طرح صنعت و معدن معادل ۱۱۸میلیارد تومان بالغ بر دوهزار و ۱۰۰فرصت شغلی ایجاد کرد و همچنین ۱۷۷ طرح با تسهیلات دو میلیاردتومانی ظرفیت شغلی هزار و۶۰۰ نفر به وجود آورد.

وی گفت: در حوزه فرش دستبافت ۴هزار و۳۵۰ فرصت شغلی در ۷ استان دردست اجراست که به هر کدام از افراد ۱۰ میلیون تومان داده شده است.

کلانتری با اشاره به سایر فرصتهای شغلی نیز گفت: همچنین درسال گذشته دو هزار و۲۰۳ تعاونی پرورش گاو شیری در حوزه تعاون ایجاد شد و ۲۷ هزار عضو دارد که منجر به اشتغال ۱۱هزار نفر شد.

وی ادامه داد: همچنین دو هزار و ۵۰۰ تعاونی پرورش گوساله و دامپروری ایجاد شدکه با ۲۳ هزار عضو ۱۷ هزار نفر اشتغال ایجاد کرد که در حال حاضر ۱۸ درصد گوشت قرمز و ۱۳ درصد شیر کشور از سوی این تعاونی‌ها تامین می‌شود.

وی گفت: در سال گذشته دو هزار و ۳۳ واحد تعاونی در حوزه طیور ایجاد و۱۳ هزار ظرفیت شغلی ایجاد کرد.

وی در ادامه با اشاره به آمار ۵ ماهه سال ۹۳، افزود: در این مدت هزار و ۸۵۰ تعاونی درسطح کشور ایجاد شد که ۵۱۷ در مورد دربخش کشاورزی و ۶۳۰ مورد در بخش خدمات، ۳۵ تعاونی معدنی، ۱۹ تعاونی حمل ونقل، ۵۸ تعاونی چند منظوره، ۵۰ تعاونی مسکن و ۴۵ تعاونی فعالیت عمرانی ایجاد شده که ۲۴ هزار و ۱۵۰ شغل ایجاد کرده است.

وی افزود: با توسعه تعاونی‌های توسعه وعمران در شهرستان‌ها با عضو شدن نیم درصد جمعیت آن شهرستان می‌توان تعاونی توسعه و عمران ایجاد کرد که تاکنون پنج تعاونی ایجاد شده و ۲۰ مورد هم در شرف تشکیل است.

وی گفت: از ۱۲ تا ۱۸ شهریور ماه هفته تعاون برگزار می‌شود و نهمین جشنواره تعاونیهای بر‌تر نیز برگزار خواهد شد که تاکنون برای جشنواره تعاونی‌های مختلف کشاورزی صنعتی، معدنی، فرش دستبافت، حمل ونقل، تعاونی‌های آموزشگاهی، تعاون‌های مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و اتاق‌های تعاون شرکت کرده‌اند و در کل ۱۰ هزار و۵۵۶ تعاونی داوطلب حضور بوده اندکه این رقم نسبت به سال گذشته ۱۰درصد رشد داشته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد نتیجه سیاستهای خصوصی سازی دولت‌های گذشته(خاتمی واحمدی‌نژاد) به ضرر کارگران بوده آیا دولت قصد ندارد تعاونی‌ها را جایگزین سیاستهای خصوصی سازی کند، افزود: ما تلاش کردیم سازمان خصوصی سازی را به سمت تعاونی‌ها هدایت کنیم و براساس برنامه‌ها باید ۳۰ درصد خصوصی سازی‌ها در بخش تعاون صورت می‌گرفت که این امر محقق نشد اما ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا در بخش اجرایی، خصوصی سازی را به نفع تعاونی‌ها هدایت کنیم.

معاون وزیر تعاون گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان به تعاون از صندوق توسعه ملی داده می‌شود.

کلانتری افزود: امسال ۲۰۰ میلیارد تومان از طریق صندوق توسعه به بخش تعاون داده می‌شود و ۵۵۰ میلیارد تومان بودجه بخش تعاون هم در انتظار تخصیص از سوی معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز