خبرگزاری کار ایران

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان؛

پایان پافتن عملیات اجرایی آمارگیری محصولات زراعی کاشان

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۱۰۹

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان از پایان یافتن عملیات اجرایی آمارگیری محصولات زراعی سال زراعی ۹۲-۹۱ خبر داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان از پایان یافتن عملیات اجرایی آمارگیری محصولات زراعی سال زراعی ۹۲-۹۱ خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، مجید کافی‌زاده در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: عملیات اجرایی آمارگیری محصولات زراعی و هزینه تولید آن در ۱۷ روستا و مزرعه به عنوان نمونه در شهرستان کاشان مربوط به سال زراعی ۹۱-۹۲؛ شاهد کاهش تولید محصولات به میزان حداقل ۲۰% نسبت به متوسط تولید بلند مدت شهرستان و از طرفی شاهد عدم کشت محصولات زراعی در مناطق کوهستانی آمار گیری بوده‌ایم.

کافی‌زاده با اعلام این خبر افزود: کل عملیات فهرست‌برداری از مکان‌ها، خانوار‌ها و بهره‌برداران آبادی، انتخاب نمونه‌های کوچک و بزرگ طرح آمارگیری در طی دو ماه با دقت و همراهی ۴ نفر از نیروهای این مدیریت صورت پذیرفت.

وی افزود: با تکمیل پرسشنامه‌های بهره برداری، بازبینی، دادهٔ آمایی و استخراج اطلاعات، جمع‌بندی، رفع اشکال و ثبت سامانه اطلاعاتی که به دست آمد حاکی از آن است که در محصول جو ما شاهد حدود ۳۰% کاهش تولید محصول و در محصول گندم شاهد ۲۵% کاهش و در سایر محصولات اعم از خیار، بادمجان، گوجه، طالبی، هندوانه، باقلا، یونجه، سبزیجات، پنبه و.. شاهد حدود ۲۰% کاهش تولید بوده‌ایم.

کافی‌زاده تصریح کرد: در مناطقی که آبیاری با آب قنات و یا چشمه بوده است این میزان کاهش آبدهی بین ۴۰% تا ۶۰% و در مناطق برخوردار از چاه برای آبیاری اراضی کشاورزی میزان کاهش آبدهی بین ۱۰% تا ۲۰% بوده است. به عنوان مثال در روستای آرنجن ۷۰%، حسنارود ۴۵%، سن سن ۳۰% کاهش محصولات کشاورزی به دلیل خشکسالی را شاهد بوده‌ایم.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان در خصوص آمار هزینه تولید نیز که فاز دوم این طرح بوده است گفت: به مدت یکماه با عملیات می‌دانی به روش ده گردشی و داده آمایی اطلاعات مربوط به: قبل از کاشت، کاشت، داشت، برداشت و همچنین روشهای تغذیه، کوددهی، سمپاشی و خسارات ناشی از حوادثغیرمترقبه و عوامل طبیعی به دقت بررسی و در فرم‌های آماری مربوطه ثبت شد.

وی در پایان با تشکر از بهره برداران بخش کشاورزی که در زمان مراجعه آمارگیران به روستاهای نمونه همکاری لازم را با آنان به عمل آورده بودند، خاطرنشان کرد: نتایج طرح آمارگیری، به تفکیک استان و نوع محصول، به زودی جهت بهره برداری پژوهشگران در سایت مرکز فنآوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی، قرار خواهد گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز