خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

شهرک های صنعتی نیازمند ۱۷ هزار لیتر آب در ثانیه هستند

کد خبر : ۱۹۴۰۰۴

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: شهرک های صنعتی نیازمند ۱۷ هزار لیتر آب در ثانیه هستند.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: نیازمند ۱۷ هزار لیتر آب در ثانیه برای شهرک‌های صنعتی هستیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمد علی سیدابریشمی، معاون وزیر صنعت صبح امروز در همایش ۵۰ سال تلاش سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران که صبح امروز با حضور آیت الله رفسنجانی، وزیر صنعت، رئیس کمیسیون صنایع و سایر فعالان این حوزه در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: کشورهای در حال توسعه سال‌هاست به دنبال مدلی برای رشد در حوزه صنعتی هستند تا بر مشکلات خود غلبه کنند بر این اساس برخی از این کشور‌ها در راستای بالا بردن سطح تولید به سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک و بزرگ پرداختند.
وی افزود: در واقع توجه به صنایع کوچک باعثاشتغال در بخش وسیعی در جامعه می‌شود و تاثیر زیادی بر رشد و توسعه اقتصادی دارد که در کشور ما این موضوع از طریق وزارت صنعت و سازمان شهرک‌های صنعتی پیگیری می‌شود.
سیدابریشمی با اشاره به برنامه سوم توسعه گفت: این برنامه از سال ۴۱ تا ۴۵ ادامه داشت و دولت با ایجاد برخی زیرساخت‌ها باعثتقویت بخش صنعت شد.
معاون وزیر صنعت ادامه داد: بدین منظور در ۲۱ مرداد ماه سال ۴۳ سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تشکیل شد و پس از انقلاب و در سال ۸۴ سازمان صنایع کوچک ماموریت خدمت‌رسانی به صنایع کشور را بر عهده گرفت و با ایجاد ۳۱ شرکت استانی به عنوان بازوان اجرایی نقش فعالی در حوزه صنعت ایفا کرد.
وی افزود: هم اکنون ۹۲ درصد صنایع کشور از صنایع کوچک هستند که ۴۲ درصد از اشتغال در بخش صنایع کوچک است و ۲۴ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه صورت گرفته است.
وی در ادامه گفت: اهمیت توانمندسازی و ارتقای شهرک‌های صنعتی طیف وسیعی از خدمات متنوع از جمله خدمات آموزشی فنی و ارتقای سطح فناوری در توسعه صنایع کوچک حس می‌شود.
وی گفت: در حال حاضر ۹۳۰ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور موجود است که در ۷۳۱ شهرک ۶۱ هزار واحد تولیدی موجود و یا در دست ساخت و ساز است.
وی مساحت کل اراضی در اختیار شهرک‌های صنعتی را ۲۴ هزار هکتار، مساحت زمین‌های صنعتی را ۵۰ هزار هکتار و مساحت‌های واگذار شده را ۳۱ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: زمین‌های واگذار شده در قرارداد‌ها اندکی کمتر از نیم هکتار است.
وی در ادامه با اشاره به صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک گفت: این صندوق به عنوان نهاد حاکمیتی می‌تواند به واحدهای صنعتی کمک کند و ضرورت دارد مجلس و دولت در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نکنند.
وی با اشاره به فعالیت‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، افزود: دستور وزیر صنعت برای ترغیب در سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها(از جمله ده درصد تخفیف در قیمت و یک سال استمهال در مناطق محروم) پیش‌گیری از مقررات مخل در تولید از سوی مجلس، تشکیل کمیته هم‌اندیشی سازمان‌های توسعه‌ای، عقد تفاهم‌نامه شهرک صنعتی مشترک ایران و چین و اختصاص ۱۰۰هزار میلیاردریال از سوی دولت برای فعال سازی واحدهای کوچک صنعتی از جمله فعالیت‌های این سازمان بوده است.
سیدابریشمی همچنین گفت: اصلاح‌دستورالعمل بهره‌برداری از زمین و عیانی در راستای تسهیل سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها، اصلاح ضوابط اجرایی تبصره ۳، مالیات‌های مستقیم، و واگذاری اداره ۸۱ شهرک به عنوان شرکت‌های خدماتی از جمله دیگر فعالیت‌های سازمان صنایع کوچک است.
وی با اشاره به چالش‌های پیش رو در شهرک‌های صنعتی گفت: عدم نقدینگی برای الکترونیکی کردن فعالیت در شهرک‌ها، قانون افزایش بهره‌وری(اجاره دادن زمین‌ها به صنعت‌گران) قانون مالیات بر ارزش افزوده، نداشتن بانک صنایع کوچک و نداشتن تشکل خصوصی و ملی برای صنایع کوچک از جمله چالش‌های پیش‌رو برای صنایع کوچک محسوب می‌شود.
وی در خاتمه گفت: در حال حاضر حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب در شهرک‌های صنعتی موجود است اما این شهرک‌ها نیازمند ۱۷ هزار لیتر بر ثانیه آب هستند تا بتوانند به صورت فعال کار کنند. این در حالی است که ۹۲ درصد آب کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز