خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا اعلام شد:

کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی صادرات پسته / ورود پسته سال‌جاری به بازار از ۱۵ شهریور

asdasd
کد خبر : ۱۹۲۲۶۹

برخی صادرکنندگان بدون قرارداد با محموله‌های پسته راهی چین می‌شوند تا مستقیما پسته را به فروش رسانند که این کار موجب معطلی و ارزان شدن بارشان می‌شود / کشت پسته از ۱۸۰ هزار تن در سال گذشته به ۲۵۰ هزار تن رسیده است.

پسته ازجمله محصولاتی است که بیش از ۷۰ درصد آن به خارج از کشور صادر می‌شود و درصد کمی هم توسط مردم خریداری و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسدالله عسگر اولادی(عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران)، با اشاره به خشکسالی امسال به خبرنگار ایلنا گفت: خشکسالی امسال در میزان تولید پسته تاثیرگذار بوده اما به دلیل زمستان خوبی که پشت سر گذاشتیم؛ کشت پسته از ۱۸۰ هزار تن در سال گذشته به ۲۵۰ هزار تن در سال جاری رسیده است.

وی درباره صادرات پسته برای امسال گفت: محصول جدید پسته از ۱۵ شهریور وارد بازار می‌شود و در سال‌جاری کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی صادرات خواهیم داشت.

صادرات پسته بیشتر به صورت فله‌ای انجام می‌شود و باتوجه به اینکه هزینه تولید پسته بسیار بالاست برهمین اساس قیمت آن نیز باید به گونه‌ای باشد که نه تولیدکننده و نه صادرکننده متحمل ضرر شود. امسال اخبار زیادی از معطلی کانتینرهای پسته در چین به گوش رسید که موجب ضرر به صادرکنندگان شد.

شمس فرد(عضو اتحادیه صادرکنندگان خشکبار) در همین باره و سرنوشت کانتینرهای پسته معطل شده در بازار چین گفت: بار بیشتر کانتینرهای معطل شده در چین، به فروش رسیده است. صادرکنندگان جدید پسته بدون بستن قرارداد با محموله‌های پسته راهی چین می‌شوند تا به صورت مستقیم پسته را به فروش رسانند که این کار آن‌ها موجب معطل شدن بارشان در چین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این کار صادرکنندگان باعثمی‌شود خریداران چینی؛ پسته را با قیمت پایین‌تر از صادرکنندگان خریداری کنند، اظهار داشت: صادرکنندگان با این کار غیراصولی به بازار ما ضربه می‌زنند و البته این اقدام به ضرر خودشان تمام می‌شود. وقتی مشتریان چینی کانتینرهای پسته را مشاهده می‌کنند که بدون مشتری است، قیمتی پایین‌تر از قیمت معمول پیشنهاد کرده و موجب ضرر به صادرکنندگان می‌شوند.

شمس فرد، زمزمه‌های مبنی بر روی آوردن روسیه به بازار پسته ایران را خبر خوشی برای صادرکنندگان دانست و در پایان خاطر نشان کرد: ایران با بالا بردن سطح کیفیت محصولات خود می‌تواند بازار پسته روسیه را تصاحب کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز