خبرگزاری کار ایران

توسط مرکز پژوهش‌های مجلس؛

خصوصی‌سازی طرح فولاد بافق آسیب شناسی شد

کد خبر : ۱۹۲۲۴۷

مرکز پژوهش های مجلس بنابه درخواست برخی از نمایندگان موضوع را بررسی و دلایل ناکامی این نوع واگذاری و توجیهات هر یک از طرفین قرارداد را دریافت و در قالب گزارشی تدوین کرده است.

مرکز پژوهش های مجلس با انتشار گزارشی به آسیب شناسی واگذاری طرح فولاد بافق پرداخت.

به گزارش ایلنا؛ مرکز پژوهش های مجلس بنابه درخواست برخی از نمایندگان موضوع را بررسی و دلایل ناکامی این نوع واگذاری و توجیهات هر یک از طرفین قرارداد را دریافت و در قالب گزارشی تدوین کرده است.


این گزارش با مروری بر وضعیت فعلی طرح و استناد به نظرات طرفین قرارداد و اشخاص ثالثذینفع، اقدام واگذاری را با توجه به اسناد، قوانین و مقررات مورد بررسی قرار داده و در نهایت تاثیرات نامطلوب چنین رویه‌هایی را بر محیط کسب و کار کشور ارزیابی کرده است.


در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آمده است: واگذاری طرح نیمه تمام فولاد بافق توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی(ایمیدور) به بخش خصوصی که از طریق مزایده و در قالب بودجه سال ۱۳۸۹ انجام شده در حال حاضر بنا به دلایل مختلف دچار مشکلات زیادی شده است.


بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از علل اساسی بروز مشکلات و شکست این نوع واگذاریها می توان به مناسب نبودن ظرفیت و عدم کارآیی قانون بودجه و رعایت نکردن سازوکارهای قانونی موجود در قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، نبود مقررات‌گذاری صحیح در مسیر قیمت‌گذاری، تغییر مکرر مدیریت در سازمان ایمیدرو، عدم رعایت رقابت و شفافیت در واگذاری، اطلاعات نامتقارن و عدم بسترسازی و آزادسازی قبل از خصوصی‌سازی اشاره کرد.


این گزارش می‌افزاید: طرح نیمه تمام فولاد بافق به استناد قانون اجازه دریافت و پرداخت‌های دولت در ماههای فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۰ و لازم الرعیه بودن احکام و جداول ناظر بر شرکتهای دولتی قانون بودجه سال ۱۳۸۹ کل کشور و در اجرای جزء الف بند ۸ قانون بودجه سال ۱۳۸۹ کل کشور در روز چهارشنبه ۲۸/۲ / ۱۳۹۰ در قالب قرارداد فروش به بخش خصوصی واگذار شد؛ ولی با وجود سپری شدن سه سال از واگذاری این طرح، فعالیت طرح که در زمان قبل از واگذاری در مقایسه با سایر طرح‌ها روند نسبتا مطلوبی را طی می‌کرد در عمل متوقف یا به نوعی با شکست مواجه شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز