خبرگزاری کار ایران

رییس هیات مدیره مجمع کارآفرینان:

نظام پولی و مالی کشور نیازمند رفورم است

کد خبر : ۱۹۱۹۸۸

«هم اکنون نباید به دنبال مقصر بگردیم، اگر دنبال مقصر باشیم مشکل حل نمی شود باید به دنبال تقصیر باشیم. امروزه شرایطی بر نظام پولی و بانکی حاکم هست که اگر هر کسی دیگر مسئولیت را برعهده داشته باشد باز هم تغییری نخواهیم دید. الان مسئولان بانک ها دستشان باز است و چرا پول را به بخش صنعت بدهند و سود کم تری بگیرند به جای اینکه در بخش های دیگر با سود بالاتری سرمایه گذری کنند.»

مدیرعامل مجمع کارآفرینان کشور گفت: «ما فکر می کنیم سیاست های دولت در بسته در بخش پولی و بانکی محتاطانه است و با شیب ملایم سیاست گذاری شده است و معتقدیم اگر این سیاست ها عمیق تر و جدی تر نباشد سایر سیاست های دولت در بخش های دیگر را نیز دچار چالش می کند.»
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد رضا دیانی، رئیس مجمع کارآفرینان کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به بسته سیاست های دولت برای خروج از رکود گفت: «تهیه این بسته اقدام مهی بود که از سوی دولت انجام شد، شاهداین هستیم که دولت سیاست های خود را بعد از یک سال به بسته تبدل کرد و نکته مهم در این بین این است که این بسته را دولت به نقد و کارشناسی همگانی و مردم گذاشته است و روی سایت منتشر کرده و از همه خواسته تا نظر بدهند و این اقدام بسیار مناسبی است.»
او در ادامه به بررسی بخش هایی از این بسته پرداخت و درباره سیاست های بانکی و پولی دولت در این بسته گفت: «ما فکر می کنیم سیاست های دولت در این بسته در بخش پولی و بانکی محتاطانه است و با شیب ملایم سیاست گذاری شده است و معتقدیم اگر این سیاست ها عمیق تر و جدی تر نباشد سایر سیاست های دولت در بخش های دیگر را نیز دچار چالش می کند. باید دولت و مجلس را قانع کنیم که بیایند و در نظام پولی و بانکی کشور رفورم به وجود بیاورند.»
او در ادامه با اشاره به این که نمی خواهد بانک ها و مدیران بانکی را به باد انتقاد بگیرد، گفت: «نباید به دنبال مقصر بگردیم، اگر دنبال مقصر باشیم مشکل حل نمی شود باید به دنبال تقصیر باشیم. امروز شرایطی بر نظام پولی و بانکی حاکم هست که اگر هر کسی دیگر مسئولیت را برعهده داشته باشد باز هم تغییری نخواهیم دید. الان مسئولان بانک ها دستشان باز است و چرا پول را به بخش صنعت بدهند و سود کم تری بگیرند به جای اینکه در بخش های دیگر با سود بالاتری سرمایه گذری کنند.»
او با اشاره به ایکنه باید مشکلات و سیاست های غلط در بانک ها حل شود، گفت: «معقتدیم دولت باید در سیاست های خود در بخش پولی و بانکی عمیق تر، جزئی تر، قوی تر و با شجاعت عمل کند.»
مدیرعامل مجمع کارآفرینان در ادامه به مشکات نظام پولی و بانکی پرداخت و گفت: «بحثبدهی های دولت به بانک ها باید حل شود. درحال حاضر مدلی برای بد سد بانک هجود ندارد. ۱۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه و دارایی بانک ها در بخش های غیرمولد سرمایه گذاری شده است وباید این دارایی ها به بخش تولید بیاید. میزان بدهی دولت تنها به بانک های دولتی ۵۸ هزار میلیارد تومان است که ۱۶ هزار میلیارد تومان آن تنها به بانک ملی است و باید درباره این مشکلات تصمیم گیری شود، مشکلات نظم پولی با این سیاست های کلی گویی حل نمی شود.»
او در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر در یک دور باطل هستیم گفت: «از یک طرف سازمان بازرسی کل کشور به بانک ها فشار می آورد که چرا وثیقه نگرفته اید از طرف دیگر بانک ها در زمان دادن وام از تولید کنندگان وثیقه های ملکی می خواهند و وثیقه های صنعتی ما را قبول نمی کنند و یا از نظر کارشناسی کم حساب می کنند و تولید کنندگان و بخش خصوصی هم مجبور می شوند تسهیلات را ملک بخرند و این دورباطل ادامه پیدا می کند.»
دیانی گفت: «دولت باید همین حالا دیگر به بانک ها حق سرمایه گذاری جدید را ندهد و جلوی بانک ها را بگیرد بانک ها خود به بنگاهداران بزرگ تبدیل شده اند.» مدیرعامل مجمع کارآفرینان با اشاره به تعداد زیاد شعب بانک ها در کشور گفت: «از میدان آزادی تهران تا میدان امام حسین ۱۷۰ شعبه بانک وجود دارد. دولت الان باید درباره تعداد زیاد شعب بانک ها تصمیم بگیرد، چه نیازی به این تعداد شعبه بانک در کشور داریم. الان بلوک سهام اصلی بانک های کشور که نمی توان روی ارزش آن ها عدد گذاری کرد در دست یک عده افراد خاص است.»
او همچنین با اشاره به ابلاغ سیاست های ارزی کشور از سوی بانک مرکزی گفت: «بانک مرکزی سیاست ها را ابلاغ کرده است و آن را حرف نهایی در مورد سیاست های ارزی دانسته است ولی شاهد این هستیم که هر بانکی طبق نظر خود آن را اجرایی می کند و اختلاف نظرها شدیدی وجود دارد.»
دیانی در ادامه این جلسه به بررسی بحثسرمایه در بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود پرداخت و گفت: «در بخش سرمایه هم دولت موضوع را خیلی عمیق ندیده است. بلاخره باید به صنعت در کشور اعتماد کرد همین طور که به بانک ها اعتماد می شود، بیایند و ۱۰ درصد هم به بخش صنعت اعتماد کنند. ما نیازمند آن هستیم که سبد بازار سرمایه را توسعه دهیم، سبد ما الان بسیار محدود است و این نیازمند سیاست های تشویقی دولت است.»
او در ادامه گفت: «در بسته سیاست ها دولت گفته تولید کنندگان و بنگاه ها بروند و سرمایه مورد نیاز خود را از بازار سرمایه تهیه کنند، این موضوع پیش از این از سوی دولت های دیگر هم مطرح شده بود اما دیدیم که بخش خصوصی در این کار موفق نبوده است؛ باید دلیل این مشکل بررسی و حل شود. به نظر ما سیاست های دولت در این بسته در بخش سرمایه نیز باید جرئی تر باشد و دولت ریسک پذیری بیشتری از خود نشان دهد. اگر باشیب کند حرکت کنیم نتیجه مطلوب نخواهیم گرفت. البته اعتقاد به شوک ندارم اما معتقدم باید اقدامات نتایج عملی داشته باشد.»
او در بخش دیگری از صحبت های خود درباره بسته سیاست های دولت به موضوع واگذاری ها و اجرای سیاست های اصل ۴۴ پرداخت و گفت: «الان رقابت بخش های دولتی، نیمه دولتی و.. با بخش خصوصی خیلی سنگین است و سهم بخش خصوصی در واگذاری ها خیلی محدود است، الان هر جا می رویم رقیبان سنگینی داریم و در نهایت کار به آن ها واگذار می شود که دولتی و… هستند و ریسک سرمایه گذاری پایینی دارند. باید یک کاری کنیم که جریان و اکوسیستم اقتصادی در کشور تغییر کند. با این شرایط هیچ وقت به سمت اجرای سیاست های اصل ۴۴ و خصوصی سازی واقعی نخواهیم رفت.»
او با اشاره به اینکه در حال تدوین تحلیل بسته سیاست های دولت در مجمع کارآفرینان هستند و این گزارش را به دولت خواهند داد، گفت: «یکی دیگر از بخش های مهم بحثسیاست های صندوق توسعه ملی است که به چندین بخش برمی گردد و هر بخش چندین خان دارد و عبور از این ها غیر ممکن شده است. به نظر ما سیاست های صندوق توسعه ملی نیاز به بازسازی، بررسی و بازنگری دارد.»
دیانی همچنین مشکلات مالیاتی را چالش دیگری دانست و گفت: «سیاست های مالیاتی به یکی از چالش های اصلی تبدیل شده است و بحثارزش افزوده به مشکل تولید کنندگان تبدیل شده است. الان دولت فشار خود را گذاشته روی مالیات بر ارزش افزوده و به جای یک درصد هم دو درصد مالیات را افزایش داده است و به جای گرفتن آن از مصرف کنندگان آن را از تولید می گیرد و بخش های توزیعی زیر بار آن نمی روند؛ دولت هم این موضوع را می داند ولی اقدام عملی انجام نمی دهد.»
مدیر عامل مجمع کارآفرینان کشور همچنین در بخشی از صحبت های خود در این جلسه به بیان ویژگی های مجمع کارآفرینان پرداخت و گفت: «برنامه ما این است که در سراسر کشور شعب مجمع را راه اندازی کنیم. راه اندازی این مجمع یک نیاز در کشور بود. مقام معظم رهبری گفتند اقتصاد مقاومتی یعنی کارآفرینی.»
او در ادامه گفت: «این مجمع از کارآفرینانی شکل گرفته که همگی کار خود را از کارگاه های کوچک شروع کرده اند و در حال حاضر کارخانه های بزرگ را اداره می کنند و هر کدام در بخش خود جزو قوی ترین ها هستند و بخش خصوصی واقعی اند.»
او گفت: «۴۰ نفر اولی که عضو مجمع شده اند جزو کارآفرینان برتر کشور هستند و بیش از ۱۰۰ هزار نفر پرسنل دارند و در ۳۰ سال گذشته در اقتصاد کشور نقش بسیار داشته اند و برای کشور تولید ثروت و اشتغال کرده اند.»

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز