خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی:

باید جراحی لازم برای تفکیک بخش خصوصی واقعی انجام شود

کد خبر : ۱۸۴۰۸۶

در تمامی سالهایی که از انقلاب ایران گذشته، سهم بخش خصوصی بسیار ناچیز بوده است و حتی پس از ابلاغ رسمی اصل ۴۴ قانون اساسی بخش های استراتژیک و اثرگذار در اقتصاد و صنعت به شبه دولتی ها واگذار شده است؛ نظیر مخابرات، پتروشیمی، سیمان، خودروسازی و …. بر اساس این واگذاری ها است که سهم ایران در بازارهای هدف به مرور زمان کاهش می یابد.

مدرس دانشگاه اصفهان گفت: دولت برای سرعت بخشیدن به صادرات و حضور چشم گیر باید از نقطه نظرات کارشناسان و تجربه دیگر کشورها نهایت استفاده را ببرد.
دکتر مسعود حکمت پناه مدرس دانشگاه اصفهان در گفت و گو با ایلنا گفت: هرچند در طی چند سال اخیر بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی گمرک ایران بیشترین میزان صادرات به کشورهای عراق و افغانستان است، اما باید دید که سهم ایران در بازار این دو کشور هدف چه درصد است. آیا ایران توانسته است همانند سالهای ابتدایی ورود به این دو کشور سهم خود را حفظ کند؟ آیا تا به امروز دلایل کاهش و عدم استقبال از کالاهای ایرانی در بازار این دو کشور مورد بررسی قرار گرفته است؟ … تا مادامی که پاسخ اینچنین سئوالاتی بی جواب باقی بماند، به مرور زمان نقش کالای ایرانی در بازار کشور های عراق و افغانستان کاسته خواهد شد.
وی تصریح کرد: بی توجهی به تولید و عدم حمایت های اصولی طی سال های گذشته در ایران بر هیچ کس پوشیده نیست، اما برای حل چنین مشکلاتی باید به شعار دادن خاتمه داد و اقدامات اجرایی را در دستور کار قرار داد. با روی کار آمدن دولت یازدهم و کسب رای اعتماد تیم اقتصادی دولت دکتر روحانی، بسیاری امید به بهبود شرایط تولید داشتند، اما عملکرد وزیر صنعت و تجارت بخشی از امیدها را از بین برده است؛ به گونه ای که جناح مخالف دولت در مجلس از فاکتورهای منفی آقای وزیر استفاده و تلاش برای ایجاد فشار بر پیکره نیمه جان صنعت دارند.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در تمامی سالهایی که از انقلاب ایران گذشته، سهم بخش خصوصی بسیار ناچیز بوده است و حتی پس از ابلاغ رسمی اصل ۴۴ قانون اساسی بخش های استراتژیک و اثرگذار در اقتصاد و صنعت به شبه دولتی ها واگذار شده است؛ نظیر مخابرات، پتروشیمی، سیمان، خودروسازی و …. بر اساس این واگذاری ها است که سهم ایران در بازارهای هدف به مرور زمان کاهش می یابد.
وی ادامه داد: اگر امروز قرار است از حضور اثرگذار در بازا های هدف سخن به میان آوریم باید بدانیم که هر اقدامی نیازمند برنامه ریزی های بلند مدت است و برای رسیدن به این مهم ساعت ها زمان برای بررسی نیاز است البته ذکر این نکته ضروری است که در دو دولت اصلاحات زیرساخت ها فراهم شده بود و کلید صادارت زده شد، اما برای سرعت بخشیدن به صادرات و حضور چشم گیر باید از نقطه نظرات کارشناسان و تجربه دیگر کشورها نهایت استفاده را برد.
این مدرس دانشگاه به جلسه روز گذشته دولت ببا بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: خروجی این جلسات تا به امروز چه بوده است؟ امروز باید جراحی اقتصاد را در بنده بخش خصوصی آغاز کنیم و از دل این پارلمان بخش خصوصی واقعی را بیرون کشانیم. این درست نیست که برخی با استفاده از جایگاه گذشته خود امروز برکرسی اتاق بازرگانی تکیه زند و اگر امروز دولت معتقد است که با بخش خصوصی وارد گفت و گو شود بهتر است بخش خصوصی واقعی طرف حساب گفتمان با دولت باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز