خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان توسعه تجارت عنوان کرد:

کوبا شریک راهبردی ایران در آمریکای لاتین / آمادگی کوبا برای پرداخت بدهی های خود به ایران

کد خبر : ۱۸۱۱۲۲

رییس سازمان توسعه تجارت، با اشاره به ظرفیت های جذب توریست در کوبا، گفت: لغو روادید بین دو کشور برای تسهیل گردشگری، در کمیته ای به همین منظور مورد بررسی قرار گرفته است.

رییس سازمان توسعه تجارت، کوبا را دوست و شریک راهبردی ایران در آمریکای لاتین نامید و از آمادگی تهران برای گسترش تبادلات تجاری با این کشور سخن راند.
به گزارش ایلنا از سازمان توسعه تجارت ایران، ولی الله افخمی در دیدار با قائم مقام وزیر روابط خارجی کوبا، با اشاره به پیشرفت کوبا در صنایع دارویی، افزود: با توجه به توانمندی های کوبا در تولید دارو و صنایع دارویی، بدهی های این کشور می تواند در این قالب به ایران پرداخت شود.

افخمی با تاکید بر توانمندی های بالای واحدهای صنعتی ایران، طرف کوبایی را به بازدید از این واحدها دعوت کرد و گفت: صنعتگران کشور ما، اقدامات مهم و موفقی را در هاوانا به انجام رسانده اند نظیر بازسازی کارخانه های یخچال سازی و آرد هاوانا که مورد رضایت طرف کوبایی واقع شد و همین امر سرمایه گذاری و فعالیت بیشتر شرکت های ایرانی در کوبا را به همراه دارد.

وی در خصوص توسعه تجارت با کوبا، افزود: یکی از برنامه های جدی سازمان توسعه تجارت، افزایش تجارت ترجیحی با کشورهای مختلف است و در همین راستا پیش نویسی به کوبا فرستاده شده است.

رییس سازمان توسعه تجارت، با اشاره به ظرفیت های جذب توریست در کوبا، گفت: لغو روادید بین دو کشور برای تسهیل گردشگری، در کمیته ای به همین منظور مورد بررسی قرار گرفته است.

** کوبا بدهی ۴۳ میلیون یورویی خود به ایران را پرداخت می کند

قائم مقام وزیر روابط خارجی کوبا، در این دیدار گسترش تجارت با ایران را در مسیر روشن و شفاف دانست و از عزم دولت متبوعش بر پرداخت بدهی ۴۳ میلیون یورویی خود به ایران خبر داد.

مارسلینو مدینا گونزالس در این دیدار با اشاره به خط اعتباری ایجاد شده بین دو کشور، تصریح کرد: متاسفانه کوبا از این خط اعتباری نتوانست به نحو مناسب استفاده کند و بخشی از این خط اعتباری، به بدهی کوبا به ایران تبدیل شد اما اکنون عزم دولت کوبا بر حل این مشکل و پرداخت بدهی ها است.

قائم مقام وزیر روابط خارجی کوبا نیز افزود: اگرچه روابط سیاسی با ایران در سطح مطلوبی قرار دارد، اما روابط اقتصادی و تجاری با وجود راهکارها و توانمندی های گسترده در حد ایده آلی نیست و هم اکنون دولت کوبا عزم خود را بر گسترش تجارت با ایران قرار داده است.

وی از ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در کوبا خبر داد و با تاکید بر حضور و فعالیت تجار و بازرگانان ایرانی در این منطقه گفت: با توجه به پیشرفت های صنعتی ایران، ما علاقه مند به سرمایه گذاری ایران در این منطقه هستیم که در آن، علاوه بر اعطای تسهیلات به سرمایه گذاران خارجی، مزیت هایی در حوزه جاده کشی و راه آهن وجود دارد.

گونزالس بر روزآمدسازی برنامه های اقتصادی کوبا تاکید کرد و افزود: در حال حاضر با انجام اصلاحات اقتصادی در کوبا، فرصت های سرمایه گذاری دراین کشور بیشتر شده و قانون سرمایه گذاری خارجی، مشوق هایی را برای افراد علاقه مند به سرمایه گذاری پیش بینی کرده است.

وی تزریق سرمایه به اقتصاد کوبا را امری لازم و ضروری ذکر کرد و گفت: در برنامه های اقتصادی کوبا، علاوه بر اعطای مشوق به سرمایه گذاران، در مورد تسهیلات مالیاتی نیز گزینه های مناسبی مدنظر قرار گرفته است.

گونزالس با ابراز امیدواری از برگزاری شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک بین دو کشور پیش از پایان سال جاری، از رییس سازمان توسعه تجارت دعوت کرد که در راس یک هیات تجاری به این کشور سفر کند

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز