خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

مصوبه مردمی محرمانه در دولت نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۱۸۳

اعلام کرده ایم هر مصوبه ای مرتبط با مردم در دولت تعیین می شود سریعاً در سایت اطلاع رسانی دولت بارگذاری شود چراکه هیچ مصوبه‌ای محرمانه مرتبط با مردم در دولت وجود ندارد.

جهانگیری با اشاره به رانت‌های موجود در اقتصاد ایران گفت: در طول یک و نیم سال ۸۹ تا ۹۰ بیش از ۲۰ میلیارد دلار پول از منابع این کشور به عده‌ای برای مداخله در بازار ارز پرداخت شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری در مراسم بزرگداشت روز ملی اصناف با اشاره به رانت‌های موجود در اقتصاد ایران اظهارداشت: در برنامه سوم توسعه ایجاد حساب ذخیره ارزی مورد تأکید قرار گرفته بود و مقرر شد بخشی از درآمدهای حاصل از فروش نفت به این حساب واریز شود تا در مواقع بحران از آن استفاده و یا به صورت وام برای حل مشکلات به بخش دولتی پرداخت شود.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: ‌ متاسفانه دولت های قبلی با استفاده بی رویه موجب تخلیه حساب ذخیره ارزی شدند در غیر اینصورت می بایست ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیارد دلار موجودی فعلی حساب ذخیره ارزی باشد که اگر چنین بود هیچ کشوری مباحثتحریم را با ایران مطرح نمی کرد.

جهانگیری اضافه کرد: ‌ پس از آنکه حساب ذخیره ارزی خالی و دولت‌ها از آن استفاده کردند صندوق توسعه ملی ایجاد و مقرر شد ۲۹ درصد از منابع ارزی کشور سالیانه به این صندوق واریز شود؛ در سال ۹۰ حدود ۸۰ یا ۹۰ میلیارد دلار دولت منابع ارزی داشته که این میزان در سال ۹۳ به نصف کاهش یافته است اما دولت با این وجود ۲۹ درصد این مبلغ را به صندوق توسعه ملی واریز کرده است.

وی بیان کرد: در حالت کلی ۳۷ و ۳۸ میلیارد دلار از درآمد نفتی به دولت تعلق گرفته است، شاید این میزان کاهش چشم گیری داشته است اما در راستای کم شدن وابستگی دولت به درآمدهای نفتی بسیار موثر است.

وی با بیان این مطلب که دولت مصمم به شفاف کردن، پایدار کردن سیاست‌ها و قانون‌مند کردن حرکت ها است، اظهار داشت: امیدواریم اینگونه بتوانیم رانتی که در اقتصاد ایران وجود دارد و ضایعات اقتصادی ناشی از آنرا به حداقل برسانیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه رانت صرفا مربوط به اقتصاد نیست افزود: در شرایط فعلی رانت اطلاعاتی از رانت اقتصادی بدتر است بگونه ای که یک فرد به راحتی می تواند با ارتباط گیری با یک مسئول از تصمیمات موثر در اقتصاد مطلع شده و اینگونه میلیاردها دلار پول به جیب بزند.

جهانگیری اتکا به درآمدهای نفتی و دولتی بودن اقتصاد را از اصلی ترین عوامل رانتی بودن اقتصاد دانست و گفت: در اقتصاد ما رانت زیادی در دست مسئولان دولتی است.

وی تاخیرات پی در پی قوانین و سیاست ها را یکی دیگر از عوامل ایجاد رانت و کسب منفعت برای عده ای خاص اعلام کرد و افزود: شاهد هستیم کسانی که از بیشترین رانت استفاده می کنند، خود صدای اعتراض بلندتری هم دارند.

معاون اول رئیس جمهور معتقد است فساد در کشور سیستمی شده و باید به صورت سیستمی، علمی و آگاهانه با آن مبارزه کرد.

وی همچنین با اشاره به ثبات بازار طی نه ماه گذشته اعلام کرد: خوشبختانه دولت در زمینه کنترل رشد تورم موفق بوده است.

اسحاق جهانگیری در پایان سخنان خود با اشاره به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در عرضه کالا طی این مدت هیچ دغدغه ای وجود ندارد و به اندازه کافی کالا در شرایط توزیع قرار گرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز