خبرگزاری کار ایران

شمس اردکانی:

ارائه کارت سبز برای استفاده بهینه از انرژی / درآمد حاصل از فروش نفت کجا هزینه شد؟

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۷۳۷

عدم سرمایه‌گذاری صحیح در پارس جنوبی موجب شد تا شیخ‌نشینان قطر ۱۶۰ میلیارد دلار بیش از سهمشان از میدان مشترک ما بهره‌برداری کنند چرا که ما در بخش خودمان سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: درآمد حاصل از فروش نفت آن طور که باید ثمره‌اش احساس نمی‌شود به عنوان مثال آثار سالی ۱۰۰میلیارد دلار در ساخت کارخانه، جاده، سد و اشتغال مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران صبح امروز در سی و ششمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق ایران اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در بخش انرژی با مشکلاتی همراه است و تضییع سرمایه در این بخش در تاریخ بشری بی‌سابقه است.

در پارس جنوبی از شیخ نشینان قطر عقب افتادیم

وی ادامه داد: عدم سرمایه‌گذاری صحیح در پارس جنوبی موجب شد تا شیخ‌نشینان قطر ۱۶۰ میلیارد دلار بیش از سهمشان از میدان مشترک ما بهره‌برداری کنند چرا که ما در بخش خودمان سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم.

شمس اردکانی خاطر نشان کرد: از آن طرف گفتیم اگر مصرف داخل را پایین بیاوریم بخشی از هدررفت را کاهش می دهیم از طرف دیگر درآمد حاصل از فروش نفت آن طور که باید ثمره‌اش احساس نمی‌شود به عنوان نمونه آثار سالی ۱۰۰میلیارد دلار در زمین، جاده، سد و اشتغال محسوس نیست.

شمس اردکانی افزود: قاچاق سوخت به کشورهای همسایه رشد داشته است و پول آن صرف واردات مواد مصرفی شده که پایین ‌تر از قیمت خرید آن است به عنوان مثال یک لیتر سوخت در خارج از کشور ۹۰ سنت است که قیمت تمام شده آن در ایران ۱۰ سنت است کالایی را با نرخ ۸۰ سنت وارد می کنند و ۷۰ سنت آن را می فروشند.

وی ادامه داد: روزانه ۱۵ میلیارد دلار کالا به ازای قاچاق سوخت وارد کشور می شود و صنایع ما را به نابودی کشانده است.

وی با بیان اینکه انرژی مصرف می شود بدون آنکه ارزش افزوده ای ایجاد کند گفت: روزانه سه تا چهارمیلیون مترمکعب گاز توسط وزارت نفت هدرسوزی می‌شود چون پول ندارند جلوی این هدرسوزی را بگیرند.

ارائه جایزه عدم مصرف انرژی

شمس اردکانی افزود: پیشنهاد ما این است که به مصرف کنندگان جایزه بدهیم تا از مصرف بی هوده جلوگری کنیم.

وی افزود: در حال فردی که خودرویی ندارد یارانه بنزین نمی‌گیرد اما فردی که ۴ خودرو دارد ۴ برابر یارانه می‌گیرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به طرح کارت سبز گفت: این طرح راهکاری برای سر و سامان دادن به این وضعیت است چرا که با ارائه این کارت به هر کس می‌گوییم این مقدار در استاندارد ملی حق توست و هر چه مصرف نکنی درآمد کسب می کنی.

وی تصریح کرد: بر اساس تجربه کارت سوخت و کارت شتاب کارشناسان می‌گویند این طرح قابل اجراست و عین عدالت اجتماعی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز