خبرگزاری کار ایران

فرانک رازقی اسکویی اعلام کرد:

بهره برداری از استانداردهای ملی زیرساخت کلید عمومی کشور

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۶۱۰

رئیس مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه گفت: این مرکز که وابسته به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران، استانداردهای ملی زیرساخت کلید عمومی کشور را جهت بکارگیری مطمئن فناوری امضای دیجیتال و گواهی الکترونیکی در کشور تصویب و به مرحله بهره‌برداری رساند.

رئیس مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی گفت: استانداردهای ملی PKI در واقع مجموعه مستنداتی هستند که با ارائه الزامات عملیاتی و روش‌های اجرایی مدون، امکان توسعه و نگهداشت مطمئن نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مرتبط با فناوری امضای دیجیتال و گواهی الکترونیکی را فراهم می‌آورند.

به گزارش ایلنا، فرانک رازقی اسکویی گفت: امضای دیجیتال پیشرفته‌ترین، مطمئن‌ترین و پرکاربردترین روش جهت احراز اصالت و اطمینان از دست‌ نخوردگی اطلاعات الکترونیکی است که در کشور تحت قانون تجارت الکترونیکی پذیرفته شده است و بواسطه بستر فنی، فرآیندی و حقوقی فراهم شده در کشور که به آن زیرساخت کلید عمومی(PKI) گفته می‌شود.

وی تصریح کرد: کلیه اسناد و تبادلات الکترونیکی که از تکنولوژی امضای دیجیتال بهره می‌گیرند، علاوه بر قابلیت احراز اصالت و اطمینان از ست نخوردگی، غیرقابل انکار نیز خواهد بود.

به گفته رازقی اسکویی؛ استانداردهی ملی زیرساخت کلید عمومی، حاصل مطالعات تطبیقاتی گسترده بر روی استانداردهای بین‌المللی، رویه‌های آزمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی و همچنین اخذ مشاوره از کمپانی SignGate کشور کره جنوبی است که بصورت متمرکز و با در نظر گرفتن نیازمندی‌های کشور در حوزه فناوری امضای دیجتیال و گواهی الکترونیکی، دسته‌بندی و تدوین شده است.

وی همچنین اضافه کرد: در روال تدوین این استانداردها از تجربیات بالغ بر ۵۰ شخصیت حقیقی و حقوقی متخصص در حوزه فناوری اطلاعات، نرم‌افزار، رمزنگاری، امنیت اطلاعات و زیرساخت‌ کلید عمومی، جهت انطباق‌پذیری استانداردها با نیازمندی‌های کشور و الزامات ملی و بین‌المللی، استفاده شده است.

رئیس مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه در ادامه تصریح کرد: استانداردهای ملی PKI در واقع مجموعه مستنداتی هستند که با ارائه الزامات عملیاتی و روش‌های اجرایی مدون، امکان توسعه و نگهداشت مطمئن نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مرتبط با فناوری امضای دیجیتال و گواهی الکترونیکی را فراهم می‌آورند.

وی یادآور شد: اعتمادسازی در حوزه فناوری امضای دیجیتال و گواهی الکترونیکی و جلوگیری از آسیب‌پذیری‌ها و تهدیدات ملی و امنیتی مرتبط، تعامل‌پذیری نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مرتبط بکار گرفته شده در سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف کشور وآزمون‌پذیری، اعتبارسنجی و اعتباربخشی محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مرتبط در آزمایشگاه‌های مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه از جمله اهداف محسوب می شود.

رازقی اسکویی با اشاره به اینکه قلمروی استانداردهای مزبور به ۵ حوزه و هر حوزه به تعدادی استاندارد به شکل الزام، دستورالعمل و پروتکل تقسیم‌بندی می‌شود افزود: مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران، اقدام به ثبت ۲۰ استاندارد و دستورالعمل مربوطه کرده است.

وی ادامه داد: از این تعداد، تهیه و تدوین ۱۱ استاندارد به اتمام رسیده است که ۴ مورد از استانداردهای مزبور در کمیته ملی سازمان ملی استاندارد ایران مورد تصویب واقع شده و استانداردهای دیگر در حال طی کردن مراحل نهایی تصویب از طریق این سازمان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز