خبرگزاری کار ایران

یک کار‌شناس امور کشاورزی در گفتگو با ایلنا:

سازمان نظام مهندسی کشاورزی قانون بهره وری بخش کشاورزی را اجرا کند

کد خبر : ۱۶۶۸۶۴

سازمان نظام مهندسی کشاورزی موظف است قانون الزام به کار گیری اعضای سازمان را پیگیری کند که هم منجر به ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی می‌شود و هم می‌تواند نقش موثری در علمی کردن فعالیتهای بخش کشاورزی داشته باشد.

یک کار‌شناس امور کشاورزی گفت: نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان قدرتمند‌ترین تشکلی که مهندسین کشاورزی را تحت پوشش دارد وهمچنین به عنوان تشکلی که ناظر بر علمی کردن و دانش بنیان کردن کشاورزی است باید قانون بهره وری بخش کشاورزی را اجرا کند ودر راستای اجرای این قانون حتما باید یک همگرایی هدفمند با بخش دولتی داشته باشد چرا که در حال حاضر دولت بیشتر امور تصدی‌گری را که باید واگذار کند واگذار نکرده و این امور را همچنان در اختیار دارد.

لیدا صدقیان در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص چگونگی عملکرد سازمان نظام مهندسی کشاورزی ابتدا با اشاره به چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی، اقتصادی نبودن بخش کشاورزی، ریسک بالای تولید محصولات کشاورزی، عدم سوددهی منطقی در مقایسه با سایر بخش‌های کشاورزی، نبود الگوی کشت مناسب، عدم کشاورزی علمی و دانش بنیان نبودن بخش کشاورزی و عدم استفاده مطلوب از منابع پایه تولید اعم از خاک و آب و ویژه ٱب را از چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی عنوان کرد.

این کار‌شناس امور کشاورزی در ادامه همچنین با بیان اینکه راندمان مصرف آب بسیار پایین است خاطر نشان کرد: در حالت کلی کیفیت تولید و ضعف در سلامت تولید باعثشده محصولات کشاورزی ما از رقابت پذیری کمتری در بازار جهانی برخوردار باشد.

وی گفت: چنانچه بخواهیم برای حل این مشکلات رویکردی تعریف کنیم؛ دانش بنیان کردن تولید، علمی کردن محصولات کشاورزی و مهندسی کردن فعالیتهای کشاورزی از جمله مهم‌ترین این رویکرد‌ها هستند.

صدقیان با بیان اینکه ارتقای بهره وری منابع و عوامل تولید می‌تواند باعثافزایش کمی و کیفی تولید و کاهش قیمت تمام شده شود تاکیدکرد: کاهش ریسک تولید که ناشی از تهدید‌هایی که درنتیجه تحریم‌ها به وجود آمده است را نیز می‌توان به عنوان رویکرد دیگری برای حل این مشکلات عنوان کرد.

این کار‌شناس مسائل کشاورزی ضمن تاکید بر جذب سرمایه گذاری به ویژه در فعالیتهای اشتغال زا و تولید محصولات اساسی، تقویت نقش مردم و مهندسین کشاورزی هم در بخش سرمایه گذاری و هم در تحقق اهداف بخش کشاورزی را یکی از نکات مهم در مقابله با چالشهای پیش روی بخش کشاورزی عنوان کرد.

صدقیان گفت: نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان قدرتمند‌ترین تشکلی که مهندسین کشاورزی را تحت پوشش دارد وهمچنین به عنوان تشکلی که ناظر بر علمی کردن و دانش بنیان کردن کشاورزی است باید قانون بهره وری بخش کشاورزی را اجرا کند ودر راستای اجرای این قانون حتما باید یک همگرایی هدفمند با بخش دولتی داشته باشد چرا که در حال حاضر دولت بیشتر امور تصدی‌گری را که باید واگذار کند واگذار نکرده و این امور را همچنان در اختیار دارد.

وی افزود: در نتیجه این سازمان از طریق یک همگرایی هدفمند با بخش خصوصی به منظور تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی باید فعال باشد و از طرفی در رابطه با آموزشهای کاربردی اعضا و همینطور ایجاد زمینه‌های لازم جهت تعاملات بین المللی نیز می‌تواند نقش موثری ایفا کند.

این کار‌شناس مسائل کشاورزی استفاده از توان مالی و تجربه سازمانهای بین المللی به ویژه در اجرای سیاستهای اخیر جهاد کشاورزی در رابطه با کشتهای فرا زمینی را یکی دیگر از قابلیتهای سازمان نظام مهندسی کشاورزی عنوان کرد.
وی گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی موظف است قانون الزام به کار گیری اعضای سازمان را پیگیری کند که هم منجر به ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی می‌شود و هم می‌تواند نقش موثری در علمی کردن فعالیتهای بخش کشاورزی داشته باشد.

صدقیان خاطر نشان کرد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی چنانچه بتواند مشارکت صد در صدی اعضا را جذب کند می‌تواند به یک تشکل قدرتمند تبدیل شود که این امر منوط به ایجاد انگیزه مشارکت بین اعضای این سازمان است که بر این اساس می‌توان اقدام به فراهم آوردن یک سری اقدامات تشویقی نظیر برقراری حق محرومیت از حق فنی برای مهندسین شاغل در بخش دولتی و ارتقای سطح رفاه اعضای سازمان و جلب مشارکت و همکاری بیشتر اعضا جهت ورود توانمند‌تر و قوی‌تر به عرصه کار را از جمله این موارد تشویقی عنوان کرد.

وی ضمن اشاره به عملکرد سازمان مهندسی کشاورزی گفت: چنانچه بخواهیم این سازمان را با سازمانهای دیگر نظیر سازمان نظام مهندسی ساختمان مقایسه کنیم می‌توان یکی از دلایل این امر را قدمت سازمانهای دیگر نسبت به سازمان مهندسی کشاروزی عنوان کرد.

صدقیان افزود: عدم اجرای صددرصدی اصل ۴۴ قانون اساسی در برون سپاری امور تصدی‌گری به اعضای این سازمان باعثشده مشارکت اعضا را کمتر داشته باشیم در نتیجه هر سازمان وهر تشکلی که از مشارکت ضعیف اعضا برخوردار باشد از توانمندی لازم برخوردار نیست.

این کار‌شناس مسائل کشاورزی ضمن ابراز خوش بینی به به آینده کاری سازمان تاکید کرد: با توجه به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ضروری است که رایزنی‌هایی داشته باشیم که بتواند افزایش بهره وری در بخش کشاورزی را به طور کامل محقق کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز