خبرگزاری کار ایران

توصیه های سازمان دامپزشکی برای خرید و نگهداری ماهی‌های قرمز

asdasd
کد خبر : ۱۵۴۰۳۸

توصیه می شود به طور حتم ماهی قرمز از مراکز معتبر و تحت نظارت و کنترل شهرداری و دامپزشکی تهیه شود و از خرید ماهی از فروشندگانی که ماهی‌ها را به صورت متراکم و در محل و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می نمایند، خودداری کنیم.

سازمان دامپزشکی کشور به هموطنان توصیه کرد: برای خرید و نگهداری ماهی قرمز ایام نوروز به نکات بهداشتی توجه کنند.

به گزارش ایلنا از سازمان دامپزشکی کشور، توصیه می شود به طور حتم ماهی قرمز از مراکز معتبر و تحت نظارت و کنترل شهرداری و دامپزشکی تهیه شود و از خرید ماهی از فروشندگانی که ماهی‌ها را به صورت متراکم و در محل و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی(از قبیل شرایط نامناسب اکسیژنی و دمایی آب) نگهداری می نمایند، خودداری کنیم.

در توصیه های سازمان دامپزشکی آمده است که ماهی قرمز باید دارای ظاهر و تحرک مناسب و شنای متعادل باشد؛ به این ترتیب حتما باید از خرید ماهیانی که علائمی نظیر اینکه باله ها به صورت تا خورده و جمع شده، اطراف دهان یا سطح بدن لکه های پنبه داشته باشند و یا اینکه لبه باله ها خورده و سائیده شده باشد، خودداری کنند.

ماهی نباید بی قرار بوده و بدون آنکه در یکجا قرار گیرد، پیوسته بدن خود را به اطراف بمالد، چشم ها نباید به صورت یکطرفه یا دو طرفه بیرون زده باشد و نباید پولک های ماهی ریخته شده باشد.

برای نگهداری ماهی قرمز باید توجه کرد که در نگهداری طولانی مدت ماهیان قرمز مثلاً در خانه و کنار سفره های هفت سین مقدار آب موردنیاز هر قطعه ماهی انگشت قد حداقل یک لیتر منظور شود و یک تا دو بار در هفته آب ماهیان را تعویض کرد و نباید از شن و ماسه های رنگی جهت تزئین آکواریوم ها و تنگ های ماهیان استفاده کرد.

از دیگر توصیه های بهداشتی برای نگهداری ماهی قرمز اینکه آکواریوم ها باید با محلول های نمک طعام(سی گرم در لیتر به مدت ده دقیقه)، ترکیبات آمونیوم ۴ تایی به مقدار ۱-۱ / ۰ گرم در لیتر آب به مدت ۱۵-۱ دقیقه و یا ترکیبات یده به مقدار ۲۰۰میلی گرم در لیتر آب به مدت ده ثانیه به صورت دوره ای شستشو و ضدعفونی و گندزدایی شود، مواد مذکور برای ضدعفونی آکواریوم بوده و برای ماهی خطرناک است.

استفاده از دستکش خصوصاً برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی، شستشوی کامل دست ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهیان زینتی، جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهیان و آموزش بهداشت فردی به آنها و عدم دستمالی چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم، نگهداری مناسب غذاهای ماهیان آکواریومی در جاهای خنک و تاریک و خشک در ظروف کاملاً در بسته و رعایت تاریخ مصرف برای این مواد غذایی از دیگر توصیه هایی است که باید به آنها توجه کرد.

همچنین به یاد داشته باشیم ماهی قرمز باید با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه شوند و بهتر است که غذا در سطح آب شناور بماند. استفاده از غذای آماده بهتر است.

غذادهی باید یک یا حداکثر دو بار در روز و به اندازه ای باشد که در مدت یک تا دو دقیقه مصرف شود.

نکاتی از قبیل رعایت دوره ای حداقل ۲ هفته ای قرنطینه ای برای ماهیان جدید در یک آکواریوم جداگانه، جداسازی تمام موارد اختلال و بیماری از سایر ماهیان و طی دوره زمانی برای آنها، مراجعه به دامپزشک در صورت بروز هر نوع علائم و ناراحتی در ماهیان آکواریومی و مراجعه به پزشک در صورت بروز هر نوع علائم و ناراحتی های پوستی نیز باید مدنظر قرار گیرد.

براین اساس، آب مورد استفاده به این منظور باید بهداشتی بوده و در مورد آب های شرب شبکه آبرسانی شهری باید یا کلرزدایی گردد و یا جهت تعادل گازها و خروج کلر قبل از مصرف حداقل به مدت ۴۸ ساعت در ظروفی دهان گشاد نگهداری و ذخیره گردد، در صورت عزیمت به مسافرت و یا ترک منزل ماهیان را دراماکن محصور مجاز مشخص شده جهت این منظور رهاسازی کرده و یا آن را به اقوام خود هدیه و یا به آکواریوم دارها تحویل نمایید.

همچنین، هموطنان از قرار دادن آکواریوم ها و یا تنگ های ماهی در جلوی نور مستقیم آفتاب، کنار شومینه ها و یا داخل آشپزخانه خودداری کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز