خبرگزاری کار ایران

انتقاد ایران از فاصله تعهدات کشورها در قبال کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی ملل متحد

کد خبر : ۱۰۹۱۶۳

تخمین‌های علمی نشان می دهد که قریب به ۴۳ درصد مراتع و ۲۰ درصد مزارع تولید غلات جهانی تخریب یافته اند. در چنین شرایطی تامین غذای مورد نیاز جمعیت رو به رشد جهان یکی از چالش‌های اساسی است که نیازمند رویکردهای جامع برای مدیریت پایدار منابع آب و خاک است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در یازدهمین نشست کنفرانس اعضای کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی ملل متحد(COP۱۱) در نامیبیا شرکت کرده بود، مواضع و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در زمینه تخریب سرزمین و بیابان‌زایی را بیان داشت.

به گزارش ایلنا، اورنگی با هشدار نسبت به عوامل و پیامدهای تخریب سرزمین و بیابان‌زایی، این پدیده را چالشی جهانی خواند که منحصر به یک محدوده جغرافیایی نمی شود و با اشاره به فشار مضاعف بر منابع آب و خاک دنیا، عزم و تعهد جدی همه متعاهدین کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی ملل متحد را خواستار شد.

وی افزود: تخمین‌های علمی نشان می دهد که قریب به ۴۳ درصد مراتع و ۲۰ درصد مزارع تولید غلات جهانی تخریب یافته اند. در چنین شرایطی تامین غذای مورد نیاز جمعیت رو به رشد جهان یکی از چالش‌های اساسی است که نیازمند رویکردهای جامع برای مدیریت پایدار منابع آب و خاک است.

اورنگی ضمن یادآوری نقش و جایگاه کنوانسیون مقابله با بیابانزایی ملل متحد در اتخاذ رویکردهای جامع و ارزش دهی به مشارکت ذی نفعان در جهت نیل به توسعه پایدار، از فاصله زیاد بین سیاستگذاری ها و اقدامات اجرایی کشورها در انجام تعهداتشان در قبال کنوانسیون انتقاد کرد و استراتژی ۱۰ ساله کنوانسیون و تعیین اهداف دقیق عملیاتی و استراتژیک را روح جدیدی در فرایند اجرای کنوانسیون دانست و در این راستا بر ضرورت تقویت تلاش های مشترک متعاهدین در تمامی سطوح بین المللی، منطقه ای و ملی تاکید کرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین با اشاره به مدیریت پایدار منابع آب و خاک اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با قدرت از اجرای کنوانسیون در تمامی سطوح حمایت کرده و با اتخاذ برخی ابتکارات و برنامه ها به نتایج خوبی رسیده است.
این برنامه‌ها راهکارهای سازگار با مدیریت پایدار منابع آب و خاک را بر مبنای واقعیت های محلی و دانش بومی بهره برداران توسعه داده و در این روند، سازمان‌های مردم نهاد نقش محوری در این فرایند داشته اند. سازمان های مردم نهاد عضو رسمی کمیته ملی مقابله با بیابانزایی بوده و در بازنگری برنامه اقدام ملی، اجرای کنوانسیون و تهیه گزارش‌ها نقشی عمده ایفا می‌کنند.

رئیس کمیته ملی مقابله با بیابانزایی در جمهوری اسلامی ایران، دستیابی به هدف دنیای عاری از تخریب سرزمین، خصوصا در کشورهای در حال توسعه را چالش برانگیز دانست و در این زمینه، ارتقا راندمان آبیاری، مدیریت جامع پیشگیری از سیل، مدیریت ریسک بلایای طبیعی و خشکسالی، کنترل فرسایش آبی و بادی، تثبیت ماسه های روان و احیای اراضی تخریب شده را راهکارهای محوری ایران برشمرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز