خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنعت تایر خبر داد؛

انباشت گسترده تایرهای ایرانی درپی واردات بی رویه لاستیک

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۱۶۹

درحال حاضر بیش از ۱۵۰ واردکننده بی نام ونشان در بازار تایر کشور فعالیت می‌کنند و هیچ‌گونه نظارتی برعملکرد آنها صورت نمی گیرد.

رئیس انجمن صنعت تایر گفت: هجمه واردات تایرهای چینی درسال‌های اخیر، گسترده‌تر شده و با توجه به اینکه عمده واردکنندگان تعهدی درقبال کیفیت اقلام وارداتی و مشکلات پیش روی مصرف کنندگان ندارند، باید وزارت صنعت، معدن و تجارت تدابیری اتخاذ کند تا تمام آ ن‌ها شناسنامه‌دار شوند.

به گزارش ایلنا از کرمان، عباسی ابیانه، درجمع خبرنگاران بابیان اینکه واردکنندگان تایر باید ارزیابی و گزینش شوند، افزود: اتفاقی که به تازگی در زمینه واردات خودرو توسط نمایندگان رسمی خودروسازان خارجی رخ داد، یک گام مهم در راستای ساماندهی بازار و رعایت حقوق مصرف کنندگان به شمارمی رود و باید همین رویه را درقبال واردکنندگان تایر نیز اعمال کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی اظهارداشت: در صورتی‌که برندهای خوشنام و معتبرخارجی بااخذ مجوز از سازمان ملی استاندارد و دریافت تاییدیه‌های کیفی وارد شوند، بازار تایرکشور رقابتی‌ترخواهد شد درحالی‌که هم اکنون نیازی به اخذ این مجوز‌ها نیست.

عباسی بیان کرد: درحال حاضر این روند درتمام کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز رعایت می‌شود و تنها برندهایی که ازیک موسسه استاندارد با مرکزیت عربستان مجوز دریافت می‌کنند، مجوزعرضه تایر در بازار این کشورها را خواهند داشت.

رئیس انجمن صنعت تایر با بیان اینکه طی سال‌های گذشته بیشترین حجم واردات مربوط به تایرهای باری بود، افزود: متاسفانه در سال جاری واردات تایرهای سواری نیز سرعت گرفته، به طوری‌که هم اکنون بیش از ۵۰ درصد از تایرهای سواری و ۷۰درصد از تایرهای باری وارداتی از مبدا چین روانه بازار ایران می‌شود.

مدیرعامل گروه صنعتی بارز گفت: باتوجه به عرضه گسترده تایرهای چینی درسال جاری آن هم با قیمت‌های غیررقابتی، بیشتر تایرسازان ایرانی بامعضل انباشت گسترده‌های تولیدی در انبارها مواجه شده‌اند و با توجه به اینکه از ابتدای امسال نسبت به شکل گیری این پدیده خطرناک هشدارداده بودیم هیچ توجهی به این موضوع نشد.

عباسی بابیان اینکه بسیاری از کشورها برای مقابله با دامپینگ گسترده تایرهای چینی تعرفه‌های ویژه وضع کرده‌اند، افزود: باید درایران نیزشرایطی فراهم شود تا برای تایرهایی که حالت دامپینگ دارند، علاوه بر وضع تعرفه ویژه استانداردهای سختگیرانه تری نیز در نظر گرفته شود.

رئیس انجمن صنعت تایر تصریح کرد: میانگن وضع تعرفه برای تایرهای وارداتی درایران طی سال‌های اخیر ۱۲درصد بوده و این درحالی‌است که کشورهایی مانندآمریکا ۳۵ درصد وترکیه نیزتا ۶۰ درصدبرای این منظورتعرفه تعیین کرده اند تا از ورود صدمات سنگین به تولیدکنندگان داخلی کشورهای خودجلوگیری کنند.

وی در روز تعامل صنعت تایر و جامعه، با بیان اینکه تعرفه‌های تعیین شده برای تایرهای وارداتی به ایران منطقی به نظر نمی‌رسد، متذکر شد: درحال حاضراین تعرفه ها از هشت و ۱۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش یافته است. درحالی‌که برای ایجاد حداقل فضای رقابتی این تعرفه ها باید تا سطح ۳۵ درصدافزایش یابد.

عباسی تاکید کرد: چنانچه دولت نمی‌خواهد برای واردات تایر از یک کشورخاص تعرفه جداگانه‌ای درنظر بگیرد، دست کم انتظار تولیدکنندگان داخلی این است که کل تعرفه ها افزایش یابد، زیرا ۹۰ در صد واردات تایر فقط از یک کشورصورت می‌گیرد.

وی بابیان اینکه درحال حاضر، گروه صنعتی بارز با تولید پنج میلیون حلقه تایر در سال، ۳۵ درصد از سهم بازار را در اختیاردارد، افزود: با اجرای طرح‌های توسعه این شرکت، مجموع تولید به ۱۰ میلیون حلقه در سال خواهد رسید و در چشم انداز این برنامه‌ها به بزرگ‌ترین تولیدکننده تایردرخاورمیانه تبدیل خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز