خبرگزاری کار ایران

رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری مصرف محلی درگفتگو با ایلنا:

تعاون یک نیاز اقتصادی موجه است

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۶۸۰

تخصیص و پیش بینی اعتبارات لازم برای توانمندسازی بخش تعاون و همچنین واگذاری بخش‌های دولتی به غیر دولتی که هدف از این واگذاری‌ها ارتقای بهره وری و توسعه مالکیت عمومی است فراموش شده است.

رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری مصرف محلی در رابطه با سهم اندک بخش تعاون در اقتصاد وعدم تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون تا پایان برنامه پنجم توسعه گفت: بسترسازی مناسبی برای رسیدن به سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون نشده است و به همین خاطر بخش تعاون توانمند نشده است.

ابراهیم تهرانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: تخصیص و پیش بینی اعتبارات لازم برای توانمندسازی بخش تعاون و همچنین واگذاری بخش‌های دولتی به غیر دولتی که هدف از این واگذاری‌ها ارتقای بهره وری و توسعه مالکیت عمومی است فراموش شده است.

وی افزود: دولتمردان به جای واگذاری‌های صحیح به کسب درآمد توجه کرده‌اند؛ درصورتی که می‌توانستند با واگذاری به صورت پیمان مدیریتی بخش تعاون را مشارکت بیشتری بخشند.

تهرانی افزود: یکی از خطاهایی که موجب شد بخش تعاون نادیده انگاشته شود، این بود که در واگذاری‌های تعاون در اولویت نبوده است.

وی بیان داشت: یکی از علت‌های عقب ماندگی بخش تعاون عمل نکردن وظایف دولت در رابطه با این بخش است که این عدم ایفای نقش مشکلات بسیاری را برای این بخش به وجود اورده است.

تهرانی گفت: همچنین عدم فرهنگ سازی در بخش تعاون به به عنوان نمادی حمایت گیرنده صفر به آن نگاه می‌کنند از دیگر مشکلات این بخش است که در محقق نشدن سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون دخیل بوده است.

وی با اشاره به این نکته که برخی تعاون را عامل توسعه اقتصاد سوسیالیستی می‌دانند و به همین خاطر با این بخش مخالفند، افزود: افرادی که با تعاون مخالفند نمی‌دانند که در کشورهای توسعه یافته‌ای مثل آمریکا و کانادا بخش تعاون سهم بسزایی در اقتصاد این کشور‌ها دارد.

تهرانی افزود: تعاون در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است مثلا کشور فنلاند که تمام فعالیت‌های کشاورزی‌اش توسط بخش تعاون انجام می‌شود. تعاون یک نیاز اقتصادی موجه است که کشور‌ها برای توسعه به آن توجه کرده‌اند.

رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری مصرف محلی با اشاره به اینکه در بخش اجرایی دولت به بخش تعاون توجه نشده است گفت: تعاونی‌های مصرف در تامین و توزیع مایحتاج مردم با نرخ مناسب پیشتاز هستند و همچنین نقش تعاونی‌های مصرف در سبد کالا بسیار بارز و روشن بوده است؛ شبکه گسترده فعالیت‌های کشاورزی در تعاونی‌ها انجام می‌شود اگر فرهنگ سازی مناسبی در این بخش انجام شود شاهد آثار مثبت این بخش خواهیم بود.

وی بیان داشت: در بخش تعاون بر فعالیت‌های اقتصادی با سرمایه اندک تاکید شده است و ضعف دیگر این بخش مشکلات موجود بر ساختار بخش تعاون است.

تهرانی افزود: بخش تعاون با انسجام درونی می‌تواند از ظرفیت‌های خود به عنوان نیرویی مطالبه گر استفاده کند و این مستلزم رفع ضعف‌های ساختاری این بخش است.

رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری مصرف محلی اظهار کرد: سهم بخش تعاون که می‌بایست به ۲۵ درصد آرمانی‌اش برسد تنها ۶ درصد است؛ اما می‌توان با برنامه ریزی منسجم توسعه همه جانبه‌ای را در این بخش شاهد بود که بی‌شک توسعه در بخش تعاون منجر به زفع مشکلات اشتغال در جامعه و همچنین توسعه صادرات را منجر خواهد شد بنابر این ضمن اینکه در تعاونی‌ها به توسعه اقتصادی توجه می‌شود باید به عدالت اجتماعی نیز نیم نگاهی داشته باشد زیرا توسعه اقتصادی بدون عدالت می‌سر نخواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز