خبرگزاری کار ایران

رییس دفتر رییس جمهوری در دیدار سفیر ترکیه در تهران:

روابط اقتصادی میان ایران و ترکیه باید گسترش یابد / معتقدم تشریفات بین ایران و ترکیه باید به حداقل برسد

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۵۸۵

نسبت به اجرای سریع توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه امیدوار هستم که البته لازمه آن رفع برخی موانع موجود در مسیر صادرات برخی اقلام از ایران به ترکیه است که جزو مزیت‌های صادراتی ما نیز محسوب می شوند.

رییس دفتر رییس جمهوری با ابراز رضایت از سطح روابط سیاسی تهران – آنکارا و تلاشهای سفیر جدید ترکیه برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور، گفت: تحکیم و گسترش روابط اقتصادی میان ایران و ترکیه، تداوم و تعمیق روابط سیاسی و فرهنگی میان دو کشور را نیز تضمین می کند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر محمد نهاوندیان روز دوشنبه در دیدار " حاکان تکین " سفیر جمهوری ترکیه در تهران به اجرای توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه اشاره کرد و افزود: نگاه اقتصادی و عزم جدی دولت یازدهم بر این است که اقتصاد ایران باید رقابتی شود تا پیشرفت کند. اما باید در نظر داشته باشیم که شرط لازم برای توفیق و تداوم این نگاه آن است که نفع متقابل از سوی بخش خصوصی هر دو کشور به خوبی احساس شود.

رییس دفتر رییس‌جمهوری، شکل گیری برخی مقاومت ها در برابر هر تغییری را امری طبیعی دانست و اظهار داشت: وقتی دولتی با شهامت اجرای سیاست تجارت ترجیحی با کشوری را در پیش می‌گیرد باید این نکته را در نظر داشته باشد که بخش خصوصی آن کشور نیز از این سیاست منتفع شده و از آن استقبال و حمایت کند.

دکتر نهاوندیان تصریح کرد: نسبت به اجرای سریع توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه امیدوار هستم که البته لازمه آن رفع برخی موانع موجود در مسیر صادرات برخی اقلام از ایران به ترکیه است که جزو مزیت‌های صادراتی ما نیز محسوب می شوند.

رییس دفتر رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: باید مسئولان و دست‌اندرکاران اجرای این توافقنامه به طور مرتب بر روند اجرای سریع و دقیق آن نظارت کنند.

دکتر نهاوندیان با بیان اینکه هر چه رفت و آمدها بین مقامات دو کشور نزدیک‌تر، صمیمانه‌تر و به صورت منظم‌تر انجام شود، تسهیل و گسترش تعاملات و روابط دو کشور سرعت بیشتری خواهد یافت، گفت: معتقدم تشریفات بین ایران و ترکیه باید به حداقل رسیده و سفرهای مقامات دو کشور، بیشتر جنبه عملیاتی بیابد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با اشاره به ملاقات‌های متعدد روسای جمهور و مقامات عالی‌رتبه ایران و ترکیه در دوره فعالیت دولت یازدهم، تصریح کرد: سفر آتی رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به تهران به تحکیم بیش از پیش روابط کمک می کند.
وی اضافه کرد: حوزه‌های مد نظر رهبران دو کشور برای گسترش همکاری‌ها بسیار گسترده است و آقای دکتر روحانی به طور ویژه توسعه مسیرهای مواصلاتی بین دو کشور در حوزه خط آهن و جاده‌ای را مورد تاکید قرار می دهد.

دکتر نهاوندیان با بیان اینکه ایران علاقمند است تا ارتباط ترکیه با کشورهای شرق ایران از مسیر کشورمان و ارتباط ایران با اروپا از مسیر ترکیه گسترش یابد، اظهار داشت: در صورت گسترش ارتباط جاده‌ای و ریلی بین بنادر ترکیه و ایران این مسیر می‌‌تواند جایگزین مسیر ترانزیتی از جنوب ایران شود.

رییس دفتر رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه نزدیکی روابط تهران و آنکارا نقش اساسی در حل مشکلات منطقه خواهد داشت، تصریح کرد: نزدیکی روابط دو کشور نه تنها اتباع ایران و ترکیه بلکه همه مسلمانان و جهان اسلام را خوشحال خواهد کرد، بخصوص در وضعیت فعلی که با خطرات مشترک مواجه هستیم.

دکتر نهاوندیان ادامه داد: تروریسم فقط جان مردم مسلمان را هدف قرار نداده بلکه بزرگترین هزینه‌ای که امروز از ناحیه تروریسم متوجه اسلام و مسلمانان است، هدف قرار گرفتن آبروی اسلام است. ما و شما حاضریم جانمان را فدا کنیم تا آبروی اسلام حفظ شود و در وضعیت حاضر هر چه ایران و ترکیه نزدیک‌تر به هم بیندیشند و عمل کنند، بیشتر می‌توانند از آبروی اسلام صیانت کنند.

حاکان تکین سفیر جمهوری ترکیه در ایران نیز در این دیدار با اشاره به ریشه‌های تاریخی و فرهنگی عمیق دو کشور، اظهار امیدواری کرد بتواند در دوران مسئولیت خود در تهران به پیوند خوردن ریشه استوار جدیدی در حوزه اقتصادی، به این روابط کمک کند.

وی با اشاره به اینکه آقای اردوغان علاقه زیادی برای سفر به تهران در اولین فرصت دارد، ‌ به رفت و آمدهای گسترده بین مقام‌های دو کشور در ماه‌های اخیر اشاره کرد و افزود: بسیار خرسندم که این دیدارها به صورت مستمر به لحاظ محتوایی در حال غنی‌تر شدن هستند.

سفیر جمهوری ترکیه اظهار داشت: کیفیت توافق تجارت ترجیحی ترکیه با ایران بسیار کم‌نظیر است و ترکیه حتی به دنبال برقراری تجارت آزاد بین دو کشور است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه آن دسته از فعالان بخش خصوصی ایران که نگران متضرر شدن از اجرای این توافقنامه هستند نیز با بهره‌مند شدن از شرایط تجارت رقابتی به جمع موافقان و طرفداران این توافق بپیوندند، تصریح کرد: تأکید مقامات ایرانی بر اجرای این توافقنامه اطمینان خاطری برای دولتمردان و فعالان اقتصادی ترکیه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز