خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد:

عدم ارائه آمار دقیق میزان ذخیره سازی پرتقال و سیب برای شب عید

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۹۸۹

با وجود اینکه بیشتر از یک ماه تا بازار شب عید فاصله داریم؛ اما افزایش قیمت برخی میوه‌ها از جمله پرتقال نگرانی‌هایی را برای مصرف کنندگان ایجاد کرده است.

با توجه به اینکه امسال اولین سالی است که وظیفه تامین میوه شب عید به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است، افزایش قیمت برخی اقلام میوه دراسفند ماه مصرف کنندگان را با سوالات متعددی روبرو کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا با وجود اینکه بیشتر از یک ماه تا بازار شب عید فاصله داریم؛ اما افزایش قیمت برخی میوه‌ها از جمله پرتقال نگرانی‌هایی را برای مصرف کنندگان ایجاد کرده است.

امسال، نهمین سالی است که دولت در پروژه تنظیم بازار میوه شب عید ورود می‌کند و سازمان مرکزی تعاون روستایی برای اجرای این پروژه، ماموریت یافته است و در این راستا برای ذخیره دو محصول سیب و پرتقال که بیشترین مصرف را در آن ایام دارند، اقداماتی را انجام داده‌است.

گفتنی است که تامین میوه شب عید توسط وزارت جهاد کشاورزی به سازمان تعاونی روستایی سپرده شده است و رییس این سازمان از تامین پرتقال و سیب بدون هیچ مشکلی خبر می‌دهد؛ اما از ارائه آمار دقیق میزان ذخیره این میوه و همچنین قیمت سیب و پرتقال در شب عید طفره می‌رود.

رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان در خصوص افزایش ۱۰۰۰ تومانی قیمت هرکیلو پرتقال در بازار می‌گوید: قیمت برخی انواع پرتقال در میادین میوه و تره‌بار به کیلویی ۵ هزار و ۵۰۰ تومان و در مغازه‌ها به کیلویی هفت هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به تاکید وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تامین بازار شب عید گفت: وزارت جهاد کشاورزی میزان ذخیره سازی را اعلام نکرده است و ما علاقه مندیم ذخیره میوه به اندازه‌ای باشد که جوابگوی نیاز بازارشب عید باشد.

گفتنی است که پس از ممانعت وزارت جهاد کشاورزی برخی برای واردات میوه فشار زیادی به دولت وارد کردند و البته ذکر این نکته ضروری است که با وجود اصرار دولت برای جلوگیری از واردات میوه بخشی از میوه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و تا کنون در این مورد اقدامی نشده است.

رییس اتحادیه میوه و سبزی در این رابطه می‌گوید: ذخیره سازی برای کنترل قیمت‌ها است و امیدواریم با این کار دست دلالان از بازار کوتاه شود اما این نکته نیز مهم است که تاکید ما تا کنون این بوده است که بهتر است به جای واردات غیر قانونی اجازه واردات پرتقال هر چند کم داده شود تا در صورت عدم پاسخگویی تولید داخل به نیاز بازار از ورود دلالانی که پرتقال روی درخت را در حجم زیاد خریداری کرده‌اند به بازار شب عید جلوگیری شود و مردم دچار مشکل نشوند.

بر اساس این گزارش، چند ماه پیش و قبل از شروع عملیات ذخیره سازی میوه نگرانی‌هایی در رابطه با تامین میوه شب عید به خصوص در رابطه با مرکبات وجود داشت که از دلایل عمده این نگرانی سرمازدگی باغات مرکبات شمال کشور است که باغداران میزان خسارت را بالا اعلام کرده بودند؛ اما در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی تولید را مناسب و جوابگوی نیاز داخل عنوان می‌کند.

همچنین پس از افزایش قیمت پرتقال سازمان تعاون روستایی اعلام کرد که ذخایر میوه تنها برای شب عید نیست و هر زمان که نیاز باشد میوه را وارد بازار می‌کند تا قیمت‌ها متعادل شود و به همین خاطر با اطمینان از ورود بخشی از این ذخایر به بازار خبر داده است.

گفتنی است که وزیر جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت میوه شب عید امسال اطمینان داده است که با توجه به تولید و ذخائر کافی میوه مورد نیاز شب عید به ویژه مرکبات نیازی به واردات نداریم و علی‌رغم این‌که عده‌ای به دنبال واردات هستند، وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند برای تامین نیاز شب عید هیچ نگرانی وجود ندارد و از رسانه‌ها خواسته است که اسیر جوسازی نشوند.

با توجه به گفته‌های موافقان و مخالفان واردات میوه و همچنین وجود دلالان در بازار میوه که به گفته بسیاری از باغداران، میوه را روی درخت با قیمتی پایین خریداری کرده‌اند تا در وقت مناسب در بازار همچون گذشته خودی نشان دهند، آنچه اهمیت دارد سبد خرید مصرف کننده میوه است، چه بسا که حجم وسیعی از جمعیت کشور در تمام سال قادر به خرید اقلام میوه نیستند و بسیاری از برنامه ریزی آن‌ها برای شب عید است، به همین خاطر تامین میوه شب عید حائز اهمیت است.

گزارش: یاسمن خالقیان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز