خبرگزاری کار ایران

رشد ۲۵درصدی مساحت باغات / کاهش ۹درصدی مساحت اراضی زراعی برای کاشت

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۸۴۸

اعداد انواع دام سبک شامل گوسفند و بز برای مهر و آبان سال جاری ۴۴میلیون راس اعلام شده است که این رقم مربوط به جمعیت حداقلی این دام طی سال است.

طی سرشماری عمومی کشاورزی تعداد کل بهره‌برداران کشاورزی فهرست شده در کشور شامل تمام واحدهای تولید کشاورزی کوچک و بزرگ اعم از حقیقی و حقوقی ۴میلیون و ۴۳هزار نفر گزارش شده است که در مقایسه با سرشماری عمومی کشاورزی سال ۸۲ حدود ۶درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به رغم این کاهش هنوزکشاورزی به عنوان فعالیت اقتصادی اول درروستاهای کشور منصوب می‌شود و بیشترین سهم را در اشتغال روستایی به خود اختصاص می‌دهد.

طبق نتایج آمارگیری مستقل از نیروی کار نیز جمعیت شاغل در بخش کشاورزی نزدیک ۴میلیون نفر برآورد شده است.
منظور کشاورزی در این سرشماری آن دسته از فعالیت اقتصادی است که در ارتباط با کشت و کار محصولات زراعی باغی، کشت محصولات گلخانه‌ای، دامپروری و پرورش ماکیان به روش سنتی، پرورش کرم ابریشم، زنبور عسل و پرورش ماهی است.

از بین ۴ میلیون و ۴۳هزار بهره‌بردار کشاورزی اکثریت مطلق آن‌ها یعنی ۴ میلیون و ۳۳هزار بهره‌بردار مربوط به اشخاص حقیقی یا‌‌ همان کشاورزان، دهقانان و دامداران است که عمدتاً خرده مالک هستند و تنها ۹هزار و ۶۰۰ بهره‌برداری ۰/۲درصد متعلق به اشخاص حقوقی شرکت‌ها و موسسات عمومی است.

مساحت عرضی کشاورزی کشور بدون در نظر گرفتن جنگل‌کاری و مرتع‌داری حدود ۶/۱۶ میلیون هکتار گزارش شده است که در مقایسه با سرشماری عمومی کشاورزی ۱۳۸۲ که ۷/۱۷ میلیون هکتار اعلام شده بود معادل ۶/۲دهم درصد کاهش را نشان می‌دهد.

از دلایل این کاهش می‌توان به تغییرات مکرر رسمی و غیررسمی در کاربری اراضی از کشاورزی به غیر کشاورزی موضوع کم‌آبی و عدم کشت زمین به مدت بیش از ۵سال اشاره کرد.

با این حال مساحت باغات کشور از سال ۸۲ تاکنون از حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار هکتار به بیش از یک میلیون ۸۰۰هزار هکتار رسیده است که رشد ۲۵درصدی را نشان می‌دهد.

این در حالی است که طی مدت فوق با کاهش ۹درصدی مساحت اراضی زراعی برای کاشت محصولات سالانه مواجه هستیم.
تعداد انواع دام سبک شامل گوسفند و بز برای مهر و آبان سال جاری ۴۴میلیون راس اعلام شده است که این رقم مربوط به جمعیت حداقلی این دام طی سال است.

براساس آمارگیری‌های دامداری و بررسی‌های مرکز آمار ایران با آغاز زایش‌های فصل جمعیت دام سبک در اسفند سال جاری به حدود ۵۸میلیون راس خواهد رسید.

در این سرشماری جمعیت گاو و گوساله ۴/۲میلیون راس گزارش شده است. متوسط تعداد دام در هر بهره‌برداری برای گوسفند ۳۶ راس، بز ۱۹راس و برای گاو ۶راس محاسبه شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز