خبرگزاری کار ایران

وزیرصنعت، معدن و تجارت عنوان کرد؛

اصلاح در واردات برخی محصولات فولادی

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۴۵۹

به منظور حمایت از تولیدداخل درصددهستیم که واردات برخی از محصولات فولادی را محدود کنیم.

نعمت زاده وزیر صنعت معدن تجارت گفت: به منظور حمایت از تولیدداخل درصددیم که واردات برخی از محصولات فولادی را محدود کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد رضا نعمت زاده بعد از ظهر امروز در یک نشست خبری با اشاره به رشد بخش صنعت، گفت: هر چند در سالهای ۹۱ تا ۹۲ با رشد منفی در صنعت مواجه بودیم و در سه ماهه اول امسال نیز ۱۰ درصد افت در بخش صنعت را تجربه کردیم اما در شش ماهه ۶درصد رشد در بخش صنعت را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه در ۱۰ ماهه سال جاری صادرات غیر نفتی به ۴۲.۵ میلیارد دلار رسیده است، گفت: نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته ۲۴ درصد رشد داشته ایم که هر چند این رشد در ماههای قبل کمتر بوده اما درماه دهم حرکتها بهتر شده.
وی ادامه داد: همچنین دراین مدت میزان واردات ۴۳.۶ میلیارددلار بوده که نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است البته ترکیب واردات عمدتا کالاهای واسطه ای مواد اولیه و صنایع ساختمانی و کالاهای سرمایه ای ماشین آلات و تجهیزات مشابه بوده است.

وی گفت: از ۴۲.۵ میلیارد دلار صادرات۱۲ میلیادر دلار میعانات گازی و ۳۰ میلیارد دلار کالاهای صادراتی بوده است.

در های قاچاق هنوز باز است

وی در ادامه با انتقاد از قاچاق کالا به کشور، گفت: همچنان شاهد ورود کالا از مبادی غیر رسمی ومناطق آزاد و همچنین در مناطق مرز نشینی به صورت پیله وری هستیم و نیازمند اصلاح قوانین برای از بین بردن این معضل می باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد: تا آخر سال میزان صادرات غیر نفتی به ۵۰ میلیارد دلار برسد و نسبت به واردات کل کشور پیشی گیرد.

تولید خودرو به ۹۳۰ هزار دستگاه رسید

نمعت زاده همچنین درباره تولید ده ماهه خودرو در کشور افزود: در این مدت کل تولید ۹۳۰ هزار دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل(۵۷۰ هزار دستگاه بوده) ۶۳.۵ درصد رشد داشته ایم.

وی گفت: براساس برنامه ها میزان تولید خودرو باید به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برسد که بر این اساس می توان به ۹۶ درصد از برنامه دست یافت.

وی همچنین گفت: بیشترین رشد در ۹ ماهه گذشته در مورد تولید خودرو سواری با ۶۴ درصد، ‌تولید وانت با ۵۸ درصد کامیون ۱۴۴ درصد و تجهیزات کشاورزی کمباین ۱۴۸ درصد و لاستیک خودرو ۶.۷ درصد بوده است.

وی همچنین گفت: در این مدت لوازم خانگی ۳۰ درصد، فلزات اساسی مانند فولاد خام ۶.۱ درصد، مس ۵.۳ درصد کاشی و سرامیک ۲۹ درصد، رشد ظروف چینی ۸.۶ درصد رشد داشته اند. همچنین مواد پتروشیمی بین ۴ تا ۱۳ درصد افزایش یافته است.

صندوق توسعه ملی فعالتر شده است

نعمت زاده گفت: صندوق توسعه ملی نسبت به گذشته فعالتر شده و چه برای سرمایه در گردش و چه در مورد طرح های دیگر به کمک صنعت آمده است.

وی ادامه داد: همچنین برای ۷ طرح فولادی گشایش اعتبار داشته ایم و رکود چند ساله طرح های نیمه تمام به پایان رسید و طر ح های آلومینیومی و نیز طر ح های بالای ۷۰ درصد که در استان اصفهان مانده بود آغاز کردیم که با اتمام آن ۳۰ هزار شغل بوجود خواهد آمد البته در شهرستان اصفهان به دلیل محدودیت آب پروژه های صنعت را به ناچار متوقف کردیم اما طرح های کوچک در شهرستانهای کوچک با ید تکمیل و راه اندازی شوند.

نعمت زاده خاطر نشان کرد: زمان ثبت سفارش مواددارویی و برخی از کالاهای کشاورزی به صفر رسیده و ۳۵۰۰ قلم کالا به صورت کامپیوتری ثبت سفارش شده است.

نعمت زاده در ادامه با اشاره به جمع آوری اطلاعات معادن گفت: کلیه اطلاعات معادن در استان ها جمع آوری و ذخیره شده وتا اوایل سال آینده به صورت شبکه در خواهد آمد تا کلیه افراددر داخل و خارج از کشور به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

رانت اطلاعاتی از بین خواهد رفت

وزیر صنعت تصریح کرد: یکی از اهداف مهم این دولت مبارزه با فساد بوده که باید ریشه یابی شود بر این اساس دسترسی افراد را به اطلاعات محدود خواهیم کرد که این موضوع در کلیه سازمان ها و شرکت ها انجام خواهد شد.
وی همچنین درمورد لایحه حمایت از تولید گفت: نباید در این لایحه بروکراسی افزایش پیدا کندبلکه تصویب چنین لوایحی باید به شفاف سازی بیانجامد تا هیچ گونه سوء استفاده نشودومردم هم ناراضی نباشد.

رتبه کسب وکار کشور به ۱۳۰ رسید

وزیر صنعت با اشاره به رتبه کسب و کار ایران افزود: در بین ۱۸۰ کشور ایران دارای رتبه ۱۵۲ بودکه موفق شد این رتبه را به ۱۳۰ برساند و حدود۲۰ رتبه بهبودپیدا کردیم البته برگزاری جلسات شورای گفت وگو در اتاق بازرگانی ایران می تواند در جهت تسهیل امورموثرباشد.

وی در پاسخ به این پرسش که تکلیف یارانه تولید چه شد گفت: چندین ماه پیش ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از تولید با ارزش افزوده بیشتر و ۱۰۰ میلیارد تومان برای صادرات در نظر گرفته شده و قول تخصیص آن رابه ما دادند اما هنوز اجرایی نشده تا معاونت برنامه ریزی با اولویت بندی به پرداخت ها بپردازد.

وی گفت: البته کاهش قیمت نفت نیز برای این موضوع اثرگذار بوده اما برای سال آینده ۵۴۰۰ میلیارد تومان برای کل تولید پیش بینی شده البته امسال همین میزان بود اما به صنعت فقط ۱۲۰۰ میلیارد تومان رسید.

۳۵ نمایندگی مجاز وارد کننده خودرودر کشور وجوددارد

نعمت زاده در خصوص بازارخاکستری واردات خودرو افزود: طبق مقررات واردات تجاری خودرو از طریق نمایندگی ها به ثبت می رسد که این نمایندگی ها باید امکان تامین قطعات یدکی و تعهدات خود را داشته باشند و ملزم باشند تا قوانین مقررات را رعایت کنیم.
وی افزود: البته تحریم ها باعثشد تا بسیاری از قراردادها تمدید نشود و به تدریج به جایی رسید که حدود ۷۰ درصدازخودروها غیر از نمایندگی های رسمی وارد کشور شدند.

وی ادامه داد: همچنین گزارشاتی دریافت کردیم که تجهیزت آنها اصلی نبوده و کارگاههایی در آن سوی مرزها ایجاد کردند که به جای تجهیزات اصلی تجهیزات تقلبی نصب می کردند.

وی ادامه داد: اما در صددیم تا واردات از سوی نمایندگی هایی صورت گرفت که خدمات پس فروش دارند که در این میان ۳۵ نمایندگی مجاز در کشور وجوددارد و در انحصار یک نفر نیست و تنوع خودروها هم زیاد است و در پی آن هستیم تا از واردات بی رویه به نمایندگیهای بی اسم و رسم خودرو جلوگیری شود.

وی همچنین در موردقیمت خودروهای وارداتی افزود: هرچند خودروهای وارداتی الزام قیمت گذاری ندارند اما باید یک سری از روابط را برای جلوگیری از سوءاستفاده رعایت کنند.

اکتشافات معدن از سوی سازمان زمین شناسی، ایمیدرو و انرژی اتمی

نعمت زاده در خصوص اکتشافات معدن نیز گفت: حرکت و سرعت سازمان زمین شناسی نسبت به گذشته چند برابر شده که در این میان سازمان زمین شناسی به اضافه ایمیدرو و انرژی اتمی به تدریج شروع به اکتشاف کردند و ۲۰۰ هزار کیلومتر را به سازمان ایمیدرو واگذارکردیم که عمده آن در مناطق سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی و مرز ایران، پاکستان وا فغانستان بوده است که در بخش هایی که رادیواکتیو وجود دارد(براساس تفاهمنامه با انرژی اتمی ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع) مشترکا اکتشاف صورت گیرد که مزایده انها در این خصوص از چند ماه پیش شروع شده تا امر اکتشاف را بخش خصوصی انجام دهد.

وی همچنین در مورد سرمایه گذاری در معادن گفت: در خصوص دو تا سه سرمایه گذاری خارجی به تفاهم رسیده ایم که عمده آن در استان غربی، جنوبی غربی مانند یزد و کرمان قرار دارد که امیدواریم با بهبود شرایط بین المللی انگیزه برای سرمایه گذاری بهتر شود همچنین درصددیم سرمایه بیمه معادن را افزایش دهیم که خریداران و سرمایه گذاران از صندوق بیمه استفاده کنند. و همچنین درصدیم تا ماشین آلات سنگین ۱۰۰ تا ۱۵۰ تنی را درداخل بسازیم.

وی گفت: هر چند امسال ارزش مواد معدنی کاهش داشت که آن هم به دلیل افت قیمت جهانی بود اما به دنبال ظرفیت سازی هستیم زیرا اعتقادی به صادرات محصولات معدنی خام نداریم وباید طرح های تولید کنسانتره و آهن اسفنجی و فولادخام تشدید شود تا از این وضعیت خارج شویم و خط زنجیره را متعادل کنیم.

ادغام خودرو سازی ها صورت می گیرد

نعمت زاده گفت: یکی از سیاست های ما این است که خودروسازانی که نمی توانند رشدی داشته باشند ادغام شوند و در بخش قطعه سازی بتوانند سرمایه گذاری بیشتری داشته باشند.

طرح انتراع مشکلات زیادی داشت

وزیر صنعت در مورد کالاهای اساسی و مشکلات وزارت صنعت و وزارت کشاورزی گفت: قانونی در اواخر سال ۹۱ تصویب شد اما دولت قبل اجرای آن را متوقف کرد و قانونی جدید در قالب ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وضع شد که شان نزول این ستاد در شرایط ویژه تحریم است که تحریم ها باعثضرر به کشور نشود.

وی ادامه داد: آیین نامه به گفته رییس جمهور تهیه شد و آن را با دو امضا به دولت ارسال کردیم که این وظایف شرکت بازرگانی دولتی منتقل شود و هر آنچه محصول کشاورزی است به زیر مجموعه وزارت کشاورزی منتقل شود.
همچنین از هشت ماه گذشته به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم که کالاهای شب عید را وارد کنند زیرا وزارت صنعت در این زمینه اقدامی نخواهد کرد.

۶.۸ میلیون تن گندم وارد کردیم

نعمت زاده گفت: امسال بهترین خرید گندم را داشتیم و ۶.۸ تن گندم وارد کردیم که این رقم در سال گذشته ۴.۵ میلیون تن گندم بود که آن را هم در نیمه دوم سال وارد کردیم.

کل کمبود شکر کشور یک میلیون تن بوده

وزیر صنعت گفت: امسال شکر ۴۵ درصد کمتر وارد شده و واردات برنج هم ۵۰ درصد کاهش یافته این در حالی است که در سال ۹۱،۲. ۵ میلیون تن شکر وارد کشور شد و سود بازرگانی ۴۰ درصدی آن به صفر رسید.

وی گفت: هرچند واردات برنج و شکر زیر مجموعه وزارت جهاد است اما بخش خصوصی تا نیازی نبیند برنج وارد نمی کند وما به جز تعرفه هیچ مانعی برای واردات نداریم. اما در حال حاضر جلوی ثبت سفارش شکر و برنج گرفته شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص رکود در صنایع فولادی و برنامه وزارت صنعت در این زمینه گفت: نمی توان به صورت کوتاه مدت وضعیت فولادی ها(سود دهی و ضرر دهی شان) را سنجید چرا که این صنایع مانند پتروشیمی ها طی ۷ الی ۸ سال به اوج یا افول خود می رسند.

وی افزود: بهای فولاد به ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار هم رسید اما با توجه به شرایط اقتصادی و اینکه کشور چین ۵۰ درصد از تولید فولاد جهان را دارد باعثشد تا اثرات خود را در تولیدات ما بگذارد.

وی گفت: در حالی که چین تا ۱.۵ درصد کاهش رشد اقتصادی داشته اما ۸۰۰ میلیون تن تولید فولاددارد.

وی در خصوص تمهیدات وزارت صنعت در مورد این محصول گفت: از سال گذشته صادرات فولاد را آزاد کردیم هرچند صادرات کم شده هنوز می توانیم در میان رقبای بین المللی عرض اندام کنیم.

وی گفت: همچنین درصددیم تا واردات فولادرا محدود کرده و تعرفه های به نفع تولیدات داخل اعمال کنیم اما تصمیمات درآخر سال گرفته می شود و از اول سال آینده اجرایی خواهد شد البته لیست ها تهیه شده و به جمع بندی هایی رسیده ایم.

وی با بیان اینکه واردات فولاد و مقاطع فولادی با ارز مبادله ای ممکن بود افزود: ما از یک ماه گذشته مواردی که ظرفیت بالا و تولیدات مازاد داشتند شناسایی کردیم تا ارز این گونه محصولات با ارز متقاضی و آزاد باشد به استثناء برخی از محصولاتی که تولیدات آنها کم است مانند برخی از ورق ها که کماکان با ارز مبادله ای وارد می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز