خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

تاثیرقانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر واحدهای تولیدی گاوداری شیری

کد خبر : ۲۴۴۳۳۵

رویکرد تولیدکنندگان شیر به سمت استفاده بیشتر از برق و جایگزینی آن تغییر کرده است، از نظر تولیدکنندگان واحدهای گاوداری شیری حدود ۶۰درصد از تغییرات هزینه‌های تولید ناشی از سایر عوامل تاثیرگذار بر هزینه‌ها از جمله تحریم، تغییرات نرخ ارز و شرایط اقتصادی بوده است.

قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با رویکرد اصلی اصلاح یارانه حامل‌های انرژی در سال ۸۸ به تصویب رسید و برای اجرا به دولت ابلاغ شد. بر اساس این قانون دولت مکلف گردید ۳۰ درصد خالص وجوه حاصل از اجرای این قانون را برای پرداخت کمک‌های بلا عوض برای اجرای موارد مختلف از جمله حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و صنعتی و غیره هزینه کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با توجه به گذشت چند سال از اجرای این قانون نیاز است تا اثرات اجرای آن بر بخش‌های مختلف کشاورزی مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

افزایش ۷برابری هزینه‌های حامل‌های انرژی
بررسی و مقایسه هزینه‌های حامل‌ انرژی برای واحد تولیدی گاوداری شیری قبل و بعد از هدفمند کردن یارانه‌ها نشان‌دهنده افزایش معنی‌دار این هزینه‌هاست.

در مجموع هزینه حامل‌های انرژی بعد از هدفمند کردن یارانه‌ها حدود هفت برابر شده است به علاوه پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هزینه برق، گاز و گازوئیل مصرفی در واحد گاوداری شیری به ترتیب ۴۷۹،۱۳۵و ۱۰۳۹درصد افزایش یافته است.

جایگزینی انرژی برق برای تولید
افزایش هزینه‌های حامل انرژی منجر کاهش بسیار اندکی در مصرف این حامل‌ها شده است. این کاهش برای حامل‌های انرژی در حدود ۱۳درصد است و کاهش گازوئیل حدود ۸درصد برابر شده است. به نظر می‌رسد رویکرد تولیدکنندگان شیر به سمت استفاده بیشتر از برق و جایگزینی آن تغییر کرده است.

از نظر تولیدکنندگان واحدهای گاوداری شیری حدود ۶۰درصد از تغییرات هزینه‌های تولید ناشی از سایر عوامل تاثیرگذار بر هزینه‌ها از جمله تحریم، تغییرات نرخ ارز و شرایط اقتصادی بوده است.

افزایش ۲۶۲ درصدی هزینه مواد خوراکی
براساس نتایج به دست آمده هزینه عوامل و نهاده‌ها از جمله نیروی کار، هزینه دارو و هزینه‌دان افزایش چشمگیری داشته است به طوریکه پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هزینه مواد خوراکی ۲۶۲درصد اضافه شده است. نتایج مطالعه نشان داد که هزینه نیروی کار نیز پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ۱۲۴درصد افزایش داشته است. با این حال تعداد نیروی کار در واحد گاوداری شیری کاهش نداشته است.

افزایش ۳۰۴ درصدی هزینه‌ها
بر اساس این گزارش، پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها میزان تولید گوشت در واحد گاوداری به میزان ۲درصد کاهش یافته است. نتایج به دست آمده در خصوص درآمد، هزینه و سوخت واحد گاوداری شیری نشان می‌دهد که این واحد‌ها پس از اجرای این قانون با افزایش ۱۳۵درصدی در درآمد مواجه شده است. لیکن به طور همزمان هزینه‌ها طی این مدت ۳۰۴درصد رشد داشته است. بنابراین درصد افزایش هزینه‌ها بیشتر از درصد افزایش درآمد بوده است و نهایتاً سود واحد تولیدی کاهش یافته است.

عدم تغییر در فناوری
بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تغییر محسوسی در تغییر فناوری مشاهده نشده است. از طرف دیگر تغییرات درصد استفاده کنندگان از رویکردهای علمی در مدیریت واحدهای تولیدی قبل و بعد از هدفمند کردن نشان داد این قانون هرچند با تغییرات کم درصد استفاده کنندگان از رویکردهای علمی در مدیریت واحدهای تولیدی را بهبود بخشیده است.

مدیران واحدهای تولیدی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها تعداد نیروی کار را کاهش داده ‌اند علاوه بر آن هزینه غذا برای واحدهای تولیدی بیش از ۲برابر(۹۵درصد برای گاوداری گوشتی و ۲۶۲درصد برای گاوداری شیری) شده‌اند.

هزینه دارو و مواد ضدعفونی کننده افزایش بیش از ۱۰۰درصدی داشته است بنابراین لازم است سیاستگذاران و برنامه‌ریزان بخش کشاورزی در تداوم اجرای قانون در مراحل بعدی آثار غیرمستقیم این قانون در بخش کشاورزی را همواره مدنظر قرار داده و در سطح ملی و کلان برجسته نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز