خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس جمهور:

برای پیگیری مفاسداقتصادی آدرس اشتباه ندهید

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۱۸۷

شورای گفتگو می تواند با مروری بر مسائل کلی و فرصتها و تهدیدهای کشور راهگشایی برای دغدغه های مشترک نهاد دولت و بخش خصوصی باشد / اقتصاد در دو چشم انداز کوتاه مدت و بلند مدت مورد توجه دولت است و ما تلاش کردیم تا با کاهش تورم آرامش را به اقتصاد بازگردانیم

معاون اول رئیس جمهور گفت: ما می دانیم فساد کجا بوده پس آدرس اشتباه به ما ندهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری در چهل وسومین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به انتخابات اتاق که در ماه آینده برگزار خواهد شد گفت: این انتخابات رقابتی آزاد است و دولت هیچ دخالتی در آن ندارد وما از این انتخابات حمایت می کنیم و امیدواریم فعالان بخش خصوصی حضوری با شکوه در این انتخابات داشته باشند.

وی با بیان اینکه بلوغ سیاسی باعثشده تا فعالان بخش خصوصی و دولت در کنار هم قرار گیرند گفت: شورای گفتگو می تواند با مروری بر مسائل کلی و فرصتها و تهدیدهای کشور راهگشایی برای دغدغه های مشترک نهاد دولت و بخش خصوصی باشد.

وی با بیان اینکه ضرورت بیشتر تحرک حکومت و جامعه در مسیر تحقق سند چشم انداز با مشورت و شناسایی موضوعات مختلف وجود دارد افزود: عدم صحیح و فهم دقیق سوال موجب می شود تا راهکار مناسبی به دست نیاید.

وی با بیان اینکه هر چند با آمار و ارقام آشنایی داشتیم اما نمی دانستیم وضع کشور این گونه است گفت: محدودیتهای تحریم و نوع سیاستهای اقتصادی باعثشد تا کشور در این شرایط قرار گیرد اما ما تلاش کردیم در بخش سیاست خارجی تیمی را مستقر کنیم تا بتوانددر مذاکرات با ۱ + ۵ موفق تر از گذشته باشد به گونه ای که توانستیم جلوی روند رو به جلوی تحریم ها را بگیریم و تحریم جدیدی وضع نشود همچنین بخشی از منابعی که ضبط شده بود آزاد شد هر چند رقم آن چشمگیر نیست اما موفق شدیم تا حدی فضای بین المللی را آرام کنیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه نتایج مذاکرات بهبود یابد افزود: اقتصاد در دو چشم انداز کوتاه مدت و بلند مدت مورد توجه دولت است و ما تلاش کردیم تا با کاهش تورم آرامش را به اقتصاد بازگردانیم اما مشکلات نظام بانکی پیچیده و بدهی دولت به پیمانکاران از دغدغه های جدی ما بود.

وی با اشاره به کاهش بهای نفت گفت: این کاهش با این سرعت دردسر ساز است سال گذشته همین زمان بهای نفت ۱۰۰ دلار بود اما در حال حاضر ما آنرا ۴۰دلار می فروشیم که نقش تعیین کننده ای دارد.

وی افزود: سال ۹۰ درآمد ارزی از منابع نفتی ۱۱۸ میلیارد دلار بوده که با میزان صادرات آن به ۱۵۰ میلیارد دلار رسید اما نتیجه آن رشد منفی ۰.۶ درصدی بود و میزان اشتغال هم در دهه گذشته در حد صفر است.

وی افزود: اگر چند میلیون شغل ایجاد شد در مقابل چند میلیون هم از شغلهای خود خارج شدند درحالی که مشکل اصلی ما اشتغال جوانان دهه ۶۰ است که همه دانشگاه رفته و تحصیلکرده هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ۲.۷ میلیارد دلاری که در اختیار بابک زنجانی قرار دارد گفت: این موضوع با عثروسیاهی خواهد شد اگر این پول به کشور برنگردد ما از روزهای نخست دولت این موضوع را با همت قوه قضاییه دنبال کردیم هر چند ایشان دستگیر شده اما تا این لحظه چیزی عاید ما نشده است و تنها یک مقدار دارایی مختصر از ایشان در داخل کشور ضبط شده که گفته شده به وزارت نفت واگذار می شود.

وی گفت: حال باید این فرد چگونه در سیستم ورود پیدا کرده و ممکن است افراد دیگری نیز به دنبال این فرد وارد سیستم شوند باید دستهای پشت پرده رو شود و دید چه کسی پشت زنجانی بوده است.

جهانگیری خاطر نشان کرد: در خصوص کنترل ارز وضعیت مشکل تر است ظرف ۱۸ ماه ۲۲ میلیارد دلار پول از ایران خارج شد پس باید در این زمینه دقت بیشتری شود.

وی با بیان اینکه برای شناسایی مفسدان اقتصادی به ما آدرس اشتباه ندهند گفت: با هرگونه فسادو رانت برخورد خواهد شد و این موضوع در دست برنامه های دولت است.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی باید محور و مدار کشور باشد گفت: دولت خود را رقیب این بخش نداد چرا که هدف از تاسیس اتاق بازرگانی رشد اقتصادی و تبادل افکار و عقاید بوده است.

وی با اشاره به رشد ۴ درصدی در نیمه اول امسال افزود: به طور جد به دنبال استمرار این رشد هستیم و در این زمینه با کشورهای اطراف نیز به گفتگو نشستیم.

جهانگیری با اشاره به اقتصاد بزرگ روسیه افزود: روسها مکررا از ما خواسته اند تا کالاهای خود رد بخش کشاورزی را جایگزین کالاهای اروپایی کنیم که باید رفع اشکالات زمینه را مهیا ساخت.

وی همچنین با اشاره به بازار عراق گفت: عدم امنیت در این کشور امتیاز خوبی برای ما است زیرا به لحاظ سیاسی در شرایط خوبی با عراق هستیم و در زمینه ترکمنستان نیز باید بتوانیم میزان تجارت خودرا گسترش دهیم.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فاینانس چین گفت: فرصتی پیش آمد تا ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار فاینانس چین تا سال آینده ایجادشود و با سفر رئیس جمهور چین به ایران این رقم تا ۵۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

جهانگیری همچنین در پاسخ به درخواست وزیر صنعت در مورد احیای جایزه صادراتی خاطر نشان کرد: جایزه صادراتی باید از منابع بودجه داده شود اما اگر دولت چند میلیارد تومان جایزه در نظر بگیرد با ید ببنید می تواند آن را بپردازد یا خیر اما برای صدور خدمات فنی و مهندسی حتما جایزه خواهیم داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز