خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی کشور:

نسل دوم از تعاونی‌ها در ایران تعاونی تولید کشاورزی هستند

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۱۲۸

نسل دوم از تعاونی‌ها در ایران تعاونی تولید کشاورزی هستند که متفاوت از تعاونی‌های نسل اول تمرکز آن‌ها روی مسائل فنی کشاورزی از جمله مسائل آب و خاک و انتقال تکنولوژی به مزارع تحت پوشش است و ۱۳۰۰ تعاونی از این نوع شکل گرفته و دارای ۵۹ اتحادیه است.

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی کشور گفت: شبکه‌های تعاونی و روستایی، کشاورزی در کشور در یک دوره ۵۰ ساله شکل گرفته که این شبکه‌های تعاونی و روستایی سازماندهی کار جمعی کشاورزان را به استناد مجموعه قوانین مکرر از سال‌های ۱۳۳۷ و ۴۲ و ۴۹ و ۵۰و ۵۲ و ۵۶ هر کدام بستر یک نسل را ایجاد کرده و امروز کمتر کشاورز فعالی در حوزه کشاورزی وجود دارد که عضو این شبکه‌ها نباشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین صفایی در اولین همایش ملی کارآفرینی و توانمندسازی روستایی در ایران که با مشارکت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: کارآفرینی در کشورهای پیشرفته حدود ۵ دهه است که به صورت جدی به عنوان یک عنصر تاثیرگذار در برنامه‌های پیشبرد توسعه کشور‌ها مدنظر است ولی در کشور ما به عنوان یک عنصر مهم در تحول اقتصادی و اجتماعی کشور از یک دهه گذشته جزو دغدغه‌های دانشگاه‌ها، دستگاه‌های دولتی و موسسات اجرایی و پژوهشی شده است.

وی افزود: سند این ادعا مجموع ساختارهایی است که برای کارآفرینی شکل گرفته و تاسیس مراکز رشد در کشور، راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری و برگزاری دوره‌های مختلف کارآفرینی در دانشگاه‌ها از جمله زیرساخت‌هایی است که برای پرداختن به این موضوع در کشور شکل گرفته است.

مدیر عامل شرکت تعاونی روستایی بیان داشت: نسل دوم از تعاونی‌ها در ایران تعاونی تولید کشاورزی هستند که متفاوت از تعاونی‌های نسل اول تمرکز آن‌ها روی مسائل فنی کشاورزی از جمله مسائل آب و خاک و انتقال تکنولوژی به مزارع تحت پوشش است و ۱۳۰۰ تعاونی از این نوع شکل گرفته و دارای ۵۹ اتحادیه است.

صفایی در مورد نسل سوم تشکلی که در مورد تعاونی‌ها در کشور شکل گرفته است، اظهار داشت: این نسل شرکت‌های سهامی زراعی هستند که البته در این حوزه دچار توقف شدیم ولی به صورت مجدد این تعاونی‌ها در سال ۹۰ شکل گرفت و حدود ۵۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را تحت پوشش دارند.

صفایی بیان داشت: نسل چهارم تعاونی‌ها که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته تعاونی‌های تخصصی کشاورزی برای ساماندهی دامداران، مرغداران، گل و گیاه که مجموعا این شبکه ۱۲ رشته در ۱۲ حوزه شبکه تعاونی‌های کشور را شکل داده است.

وی افزود: شبکه تعاونی‌ها گسترده‌ترین شبکه تشکیلاتی است که روستائیان را ساماندهی می‌کند و از لحاظ قانونی وظایفی که اساسنامه این شرکت‌ها به آن‌ها داده ظرفیت بالایی دارد، از جمله امتیازات این شبکه این است که سرمایه بین‌نسلی برای بخش کشاورزی ایجاد کرده و نهادهای دیگر تا کنون چنین کاری انجام نداده‌اند، از جمله این کار‌ها مجموعه انبار‌ها و سردخانه‌هایی که ظرفیتی حدود ۲.۷ میلیون تن دارد.

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی کشور در ادامه اظهار داشت: امتیاز دوم این است که این بخش از تشکل‌های کشاورزی ایران به صورت به هم پیوسته تا مرکز کشور به صورت شبکه‌ای شکل گرفته‌اند و با هم رابطه ارگانیک دارند، سوم اینکه تحت نظام مالی یکپارچه قرار دارند به طوری که ۸۰ درصد این شبکه تحت یک نظام مالی است.

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی، اظهار داشت: یکی از مشکلات شبکه این است که نگاه این شبکه به دولت است نه به اعضا و مردم و از عمده‌ترین وظایف این شبکه این است که برای کارا‌تر شدن به اعضای خودش تکیه کند، زیرا با این کار ظرفیت‌های خیلی متفاوتی به دست می‌آورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز