خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

بخش خصوصی محدودیتی برای فعالیت در زمینه فلزات گرانبها ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۰۵۶

با وجودی که ایران در زمینه استحصال فلزات گرانبها کمتر فعالیت داشته و بخش خصوصی نیز توجه کمی به این بخش نشان داده اما هیچگونه محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجودی که ایران در زمینه استحصال فلزات گرانبها کمتر فعالیت داشته و بخش خصوصی نیز توجه کمی به این بخش نشان داده اما هیچگونه محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، مهدی کرباسیان افزود: بخش خصوصی امکان ورود به فرآوری همه فلزات گرانبها به جز اورانیوم را دارد.

وی یادآور شد: کشورهای معدن خیز جهان به استحصال فلزات گرانبها مانند طلا، نقره، تیتانیوم، پالادیم و وانادیوم، توجه ویژه ای نشان می دهند و به دلیل کاربردهای روزافزون آنها در صنایع جدید، اکتشاف و استخراج مواد معدنی برخوردار از این فلزات در حال افزایش است.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: سازمان ایمیدرو از نیاز کشور به فلزات گرانبها غافل نبوده و برای تامین بخشی از این نیاز، در حوزه اکتشاف تا فرآوری، طرح هایی را به مورد اجرا گذاشته که طرح نیمه صنعتی تیتانیوم کهنوج با ظرفیت روزانه دو تن و طرح صنعتی آن به ظرفیت ۱۳۰ هزار تن کنسانتره و ۷۰ هزار تن سرباره پیگمنت از جمله آنها محسوب می شود.

به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو، مرحله نخست بهره برداری طلا و نقره زرشوران(آذربایجان غربی) به ظرفیت سه تن طلا و ۱۲۰۰ کیلوگرم نقره در آذر امسال به بهره برداری رسید و مرحله دوم آن نیز با همین میزان ظرفیت دردست اجرا قرار دارد.

پیش از این سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) اعلام کرد: اجرای برنامه اکتشافات تکمیلی که از یک سال گذشته در معادن آغاز شده افزایش ۲۰ تنی ذخایر طلا را در برداشت که این موضوع به تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز رسیده است.

براساس همکاری سه جانبه سازمان های ایمیدرو، زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارتخانه یادشده فعالیت گسترده اکتشافی در دولت یازدهم به مورد اجرا درآمده که عملیات اکتشافات تکمیلی در معادن زرشوران(آذربایجان غربی) موجب شده تا میزان ذخیره آن از ۸۹ به بیش از ۱۰۸ تن افزایش یابد.

برپایه این گزارش، کارشناسان پیش بینی کرده اند با اکتشافات تکمیلی در حال اجرا در منطقه زرشوران، احتمال افزایش بیشتر میزان ذخایر قطعی طلا وجود دارد.

توسعه فعالیت های اکتشافی به عنوان یکی از راهبردهای جدی ایمیدرو محسوب می شود که در قالب همکاری سه جانبه، عملیات در پهنه ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور از سال گذشته آغاز شده و در آینده نزدیک ارزش ذخایر مواد معدنی کشور به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و بستری برای توسعه طرح های معدنی و صنایع معدنی خواهد شد.

آمارهای منتشر شده حاکی است: میزان ذخایر معدنی اکتشافی کشور ۵۷ میلیارد تن است که از این رقم حدود ۳۷ میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی محسوب می شود.

میزان استخراج مواد معدنی کشور از پنج هزار و ۴۰۰ معدن فعال در سال ۱۳۹۲ به رقم ۴۲۰ میلیون تن رسید که نسبت به سال ۹۱ حدود ۵۰ میلیون تن افزایش نشان می دهد.

تاکنون وجود ۶۸ نوع ماده معدنی در کشور به اثبات رسیده که این امر موجب شده ایران در بین ۱۰ کشور جهان از نظر تنوع مواد معدنی جای گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز