خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان ملی بهره‏ وری ایران:

پیش بینی برآورده کردن یک سوم رشد اقتصادی کشور از بهره وری بلند پروازانه نیست

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۰۳۶

پایین بودن سهم فعالیت دانش بنیان در فرایند ارتقای بهره وری، عدم توجه به برنامه ریزی مبتنی بر توسعه پایدار و تدارک ندیدن الزامات آن در نظام برنامه ریزی کشور، نبود زیرساخت های آماری لازم برای سنجش بهره وری بویژه در نظام اداری کشور بخشی از این چالش ها به شمار می آید.

رئیس سازمان ملی بهره‏ وری ایران در سومین جلسه «شورای برنامه ‏ریزی ارتقای بهره‏ وری» ذیل شورای تلفیق برنامه ششم توسعه با مقایسه میزان بهره ‏وری در رشد اقتصادی کشورها تصریح کرد: پیش بینی برآورده کردن یک سوم رشد اقتصادی کشور از طریق بهره وری در برنامه پنجم توسعه بلندپروازانه نبوده، اما درآمدهای بیشمار نفتی و تحریم های ظالمانه موجب شد که این پیش بینی برآورده نشود.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی سازمان ملی بهره وری ایران، دکتر رویا طباطبایی یزدی در این جلسه که سه شنبه ۱۶ دیماه سال جاری با حضور نمایندگان سازمان ها و دستگاه های اجرایی کشور برگزار شد، با بیان این مطلب به بیان «چالش های ارتقای بهره وری» در بخش های مختلف اقتصادی پرداخت.

وی با برشمردن آسیب های کلی در این زمینه تصریح کرد: پایین بودن سهم فعالیت دانش بنیان در فرایند ارتقای بهره وری، عدم توجه به برنامه ریزی مبتنی بر توسعه پایدار و تدارک ندیدن الزامات آن در نظام برنامه ریزی کشور، نبود زیرساخت های آماری لازم برای سنجش بهره وری بویژه در نظام اداری کشور بخشی از این چالش ها به شمار می آید.

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران ادامه داد: فقدان ارتباط سازمان یافته بر اساس رویکردهای قانونی میان این سازمان و دستگاه های اجرایی کشور و بنگاه های اقتصادی، فقدان محرک های لازم جهت ارتقای بهره وری در بخش دولتی و خصوصی، نبود پایگاه داده ای جهت بهینه کاوی بهره وری و وجود قوانین و مقررات مغایر با بهره وری بخشی دیگر از آسیب های کلی ارتقای بهره وری در کشور به شمار می آید.

دکتر طباطبایی یزدی، در ادامه با بیان این که پیش بینی برآورده کردن یک سوم رشد اقتصادی کشور از طریق بهره وری در برنامه پنجم توسعه بلندپروازانه نبوده است، به مقایسه رشد بهره وری کل(TFP) و سهم منابع مختلف شامل نیروی کار، سرمایه و بهره وری در رشد اقتصادی(GDP) در برخی از کشورهای عضو سازمان بهره وری آسیایی(APO) از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۲ پرداخت.

وی با اشاره به آمار منتشر شده از سوی سازمان بهره وری آسیایی، به رشد بیش از ۸ درصدی چین در این سال‏ها و سهم ۳/۳ درصدی بهره وری از آن استناد کرد و گفت: در کشورهای دیگری چون هند، سری لانکا، ویتنام و تایلند بهره وری نقش پررنگی در رشد اقتصادی آنها داشته است.

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران در ادامه، گزارش مقدماتی شاخص های بهره وری کل، بهره وری نیروی کار و بهره وری سرمایه از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۲ بر اساس سال پایه ۱۳۸۳ در کل اقتصاد کشور و بخش های کشاورزی، نفت و گاز، صنعت، معدن، حمل و نقل، ارتباطات، ساختمان، آب، برق، گاز و سایر خدمات، استخراج شده توسط سازمان و بر اساس آمارهای رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مرکز آمار ایران را بیان کرد.

در این جلسه که نمایندگان وزارتخانه های نفت، آموزش و پرورش، نیرو، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، بانک مرکزی جمهوری اسلامی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و انجمن بهره وری ایران حضور داشتند، حاضران به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در زمینه های مرتبط پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز