خبرگزاری کار ایران

نعمت زاده تاکید کرد:

ضرورت افزایش تسهیلات بانکها به صادرات غیر نفتی

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۹۳۰

وزیر صنعت معدن و تجارت بر افزایش تسهیلات بانکها به صادرات غیر نفتی تاکید کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همه کشورها برای رونق صادرات فعالین این حوزه را تشویق می کنند ما نیز می توانیم تنها ۲ درصد از سهم واردات را به صادرات غیر نفتی اختصاص دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت در نشست رشد اقتصادی و چرخه های تجاری که در حاشیه اولین کنفرانس اقتصاد ایران در سالن اجلاس سران برگزار شد با اشاره به ارائه جوایز صادراتی در کشورهای مختلف، گفت: درکشور چین بین ۱۰ تا ۱۵ درصد البته با توجه به نوع کالا وخدمات به صادرکنندگان جایزه صادراتی می دهند در ترکیه نیز این رقم حدود ۲۰ درصد است.

وی افزود: همه کشورها برای رونق صادرات فعالین این حوزه را تشویق می کنند ما نیز می توانیم تنها ۲ درصد از سهم واردات را به صادرات غیر نفتی اختصاص دهیم.

نعمت زاده با اشاره به صادرات مرغ به روسیه گفت: در حال حاضر توانایی صادرات چند هزار تن مرغ به روسیه وجود دارد و می توانیم به راحتی بازار این کشور را از آن خود کنیم اما این امر محقق نمی شود مگر با ارائه تسهیلات ارزانتر به صادرکنندگان.

وی افزود: در حال حاضر بانک توسعه صادرات سرمایه کافی نداردو چند سالی است که سرمایه آن اضافه هم نشده است این بانک در سال گذشته ۶ درصد تسهیلات به صادرات غیر نفتی می داد که امسال این رقم به ۴ درصد رسیده است و سهم آن افت کرده است همچنین سهم صندوق توسعه صادرات ایران رقمی حدود ۲۰۰ میلیون دلار است که نسبت به سایر صندوق ها در کشورهای منطقه سهمی پایین تر دارد.

وی افزود: در صورتی که در توسعه صادرات به پژوهش و فناوری توجه شود می توان امیدوار بود تا واحدهای صنعتی که بالای ۵۰ نفر در آنها مشغولند با یک کارشناس واحد آرندی خود را فعال کنند.

وی همچنین با اشاره به مطالعات کاربردی و بازاریابی وضرورت پژوهش در این حوزه گفت: سرمایه گذاری برای توسعه صادرات بدون تولید محصولات صادراتی میسر نمی شود برای افزایش صادرات باید در بخشهای پتروشیمی و سیمان بیش از این ظرفیت سازی شود هر چند که ما در خیلی از زمینه ها ضعف سرمایه گذاری داریم.

وی با بیان اینکه صادر کنندگان ما بدون ارتباط بانکی و قبول ریسک خطر پذیری مشغول به فعالیت هستند گفت: چگونگی ایجاد تفکر صادراتی در جامعه صنعتی و بازرگانی درسطوح کارگزاران وکارشناسان الزامی است و باید در خصوص نحوه تشویق نقدی و غیر نقدی صادرکنندگان روشهای بهتری به کار برد.

وی در خاتمه به ایجاد زیر ساختهای نرم افزاری وسخت افزاری در توانمند سازی واحدهای مردم نهاد صادراتی برای رشد صادرات غیر نفتی تاکید کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز