خبرگزاری کار ایران

مدیرکل سیاسی انتظامی استانداری کرمانشاه:

بازارچه مرزی " سومار " ظرفیت‌های جدیدی برای استان کرمانشاه خواهد داشت

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۵۹۰

برخلاف برخی اظهارنظرها که بازارچه مرزی سومار می تواند تاثیر منفی بر دیگر بازارچه های استان داشته باشد، باید اعلام کرد که بازارچه سومار، خود ظرفیت‌های جدیدی برای استان کرمانشاه رقم خواهد زد.

شهریاری حیدری، مدیرکل سیاسی انتظامی استانداری کرمانشاه، در دیدار با رضا مهرآیین، مسئول خبرگزاری ایلنا در استان کرمانشاه اظهار داشت: تلاش‌های بسیاری برای هم ارتقا و توسعه بازارچه سومار از سوی طرف ایرانی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، شهریاری حیدری در این دیدار تاکید کرد: رسمی شدن سومار از جانب طرف عراقی مورد قبول نیست، ولی طرف ایرانی، تمامی زیرساخت‌های این بازارچه را مهیا کرده است و از این حیث، مشکل خاصی از سوی ما برای ارتقا این مرز و بازارچه وجود ندارد.

مدیرکل سیاسی انتظامی استانداری کرمانشاه افزود: تاکنون بیش از ۵۰ درصد از کارهای رسمی شدن مرزی سومار از سوی کشور ایران انجام گرفته است و ما مترصد همکاری بیشتر و بهتر طرف عراقی هستیم.

حیدری در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا بیشترین زوار عتبات عالیات از مرز مهران در استان ایلام تردد می کنند، گفت: این تصمیم از سوی تهران گرفته شده است و موضوع را نیز طرف عراقی قبول کرده است.

مدیرکل سیاسی انتظامی استانداری کرمانشاه افزود: زمانی که دولت قصد داشت کار تردد زوار را از مرز خسروی در قصرشیرین انجام دهد در این زمان عناصر تروریستی گروهک تکفیری داعش در استان دیاله حضور داشتند و همین امر باعثشد که این برنامه عملیاتی نشود.

وی افزود: با این حال شرایط موجود و بررسی های انجام گرفته از سوی نهادهای ذیربط نشان می دهد که امنیت در مرزی خسروی استان کرمانشاه نسبت به ۱۰ سال گذشته ارتقا بسیار ویژه ای داشته است و هیچگونه خطری این مرزها را تهدید نمی کند.

حیدری تاکید کرد: سعی و تلاش ما این است که در آینده ای نزدیک بتوانیم دوباره مسیر تردد زوار عتبات عالیات را به مرز خسروی منتقل کنیم که برای این امر نیازمند همکاری و تعامل مسئولان ارشد کشوری هستیم.

مدیرکل سیاسی انتظامی استانداری کرمانشاه تاکید کرد: تمامی زیرساختها در بازارچه های مرزی استان کرمانشاه همانند مرزی خسرو و سومار مهیاست، ولی با این؛ وجود منتظر طرف عراقی هستیم، ولی از سوی اقلیم کردستان مشکلی دیده نمی شود و این اقلیم همکاری و هماهنگی خوبی با کشور ایران دارد.

حیدری با اشاره به اینکه بازارچه مرزی سومار دو ماه پیش افتتاح شده است، تاکید کرد: فعالیت بازارچه مرزی سومار باید ۲۰ روز پیش عملا آغاز می شد که متاسفانه این امر تاکنون محقق نشده است.

مدیرکل سیاسی انتظامی استانداری کرمانشاه اظهار داشت: برخلاف برخی اظهارنظرها که بازارچه مرزی سومار می تواند تاثیر منفی بر دیگر بازارچه های استان داشته باشد، باید اعلام کرد که بازارچه سومار خود ظرفیت‌های جدیدی را برای استان کرمانشاه رقم خواهد زد.

وی به مزیت‌ها و برتری‌های بازارچه مرزی سومار اشاره داشت: این بازارچه به علت نزدیکی به بخش عرب نشین عراق می‌تواند آینده ای بسیار طلایی به دنبال داشته باشد که این می تواند امتیاز اقتصادی مثبتی برای استان کرمانشاه به دنبال داشته باشد.

مدیرکل سیاسی انتظامی استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه مرز سومار نزدیک ترین منطقه به استان بغداد عراق از نظر جغرافیایی است، گفت: همچنین مرز سومار نزدیکترین منطقه از نظر جغرافیایی به عتبات عالیات است که این خود می تواند پتانسیل های خوبی برای توسعه و ارتقا فرهنگی و مذهبی این بازارچه باشد.

حیدری در ادامه به برخی از اخبار مبنی بر تخلفات عمده همانند قاچاق کالا و… از سوی تانکرها و تریلرهای عراقی اشاره کرد و بیان داشت: تا چندی پیش بسیاری از تانکرها و وسایط نقلیه کشور عراق تخلفات عدیده ای همانند قاچاق اسلحه، سوخت و… انجام می دادند که خوشبختانه از چند ماه پیش با اجرای طرح های ویژه ای این ناهنجاری و تخلفات به صورت چشمگیری کاهش یافته است.

مدیرکل سیاسی انتظامی استانداری کرمانشاه گفت: در این طرح نظارتی که توسط جمهوری اسلامی در خروجی بازارچه های مرزی انجام می شود به طور چشمگیری از قاچاق سوخت از کشور به عراق جلوگیری شده است.

حیدری به جزئیات این طرح اشاره کرد و بیان داشت: خوشبختانه با انجام این طرح از ۶ ماهه گذشته تاکنون شاهد کمترین و پایین ترین تخلفات از سوی رانندگان عراقی بوده ایم، در این طرح تانکرهای عراقی که مخزن سوخت آنها توانایی ذخیره یک هزار لیتر سوخت را در دارند در مرزهای خروجی استان در طرحی بنام طرح دوم، به شدت کنترل می شوند و مجبور به فروش سوخت به حالت تعادلی می شوند.

وی به طرح دوم کنترل قاچاق سوخت در بازارچه های مرزی اشاره کرد و گفت: بابت خروج سوخت از مرز هزینه ای را از رانندگان به عنوان هزینه سوخت " تعادلی " دریافت می کنیم، بدین معنا که چه مخزن هزار لیتر کامیون و تریلر مذکور پر باشد و چه خالی ما بابت هر لیتر؛ هزار و پانصد تومان دریافت می کنیم که این امر باعثاز بین رفتن قاچاق سوخت به معنای واقعی در مرزهای استان کرمانشاه شده است.

مدیرکل سیاسی انتظامی استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه روزانه بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ تانکر سوخت از اقلیم کردستان عراق به خوزستان ترانزیت می شود، بیان داشت: سیاست جمهوری اسلامی تعامل با کشورهای همسایه است و برای تحقق این امر از هیچ کوشش و همکاری دریغ نخواهد کرد.

وی در ادامه به نمایش اقتدار شیعه در اربعین حسینی در کربلای معلی اشاره کرد و بیان داشت: خوشبختانه دیدیم که در اربعین حسینی امسال علیرغم حضور میلیون ها دوستدار اهل بیت(علیهم السلام) هیچگونه حادثه تروریستی در این روز روی نداد که این نشان از اقتدار و توانایی مردم مومن و ولایتمدار اهل تشیع دارد و همین امر باعثبرملا شدن معادلات گروهک تروریستی تکفیری داعش و حامیان عربی غربی آنان شد.

حیدری در ادامه به بحثورود خودروهای سواری از کشور عراق به داخل مرزهای ایران نیز اشاره ای داشت و گفت: طرح ورود خودروهای سواری از کشور عراق به ایران، از سال گذشته عملیاتی شده است و خوشبختانه تاکنون شاهد هیچگونه مشکلی از سوی این رانندگان نبوده ایم، زیرا قدرت امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران در جایگاهی قرار دارد که هرگز اجازه هیچگونه سواستفاده ای را به دشمنان و بدخواهان نظام نخواهد داد.

مدیرکل سیاسی انتظامی استانداری کرمانشاه در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه برخی از افراد این چنین به جامعه القا کرده اند که جمهوری اسلامی به جرایم رانندگان و مسافران عراقی که در داخل ایران مرتکب جریمی شده اند، رسیدگی نمی کند، گفت: هر کسی و هر شخصی که در داخل خاک ایران جرمی را مرتکب شود، برابر با قوانین جزایی و قضایی جمهوری اسلامی به جرم وی رسیدگی خواهد شد و اغماضی در این باره صورت نخواهد گرفت.

در پایان این دیدار، مدیر خبرگزاری ایلنای کرمانشاه به بیان برخی از مشکلات در حوزه سیاسی و فرهنگی این استان پرداخت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز