خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از وضعیت طرح احیای دشت خوزستان:

شتاب طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری دشت خوزستان / تامین یک و نیم میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۱۳۴

ایجاد فرصت استفاده و به کار گیری ظرفیت‌های بالقوه کشاورزی استان‌های خوزستان و ایلام استفاده از آب‌های قابل استحصال کشور در پایاب سدهای موجود منطقه با عنایت به امکان استفاده از دشت‌های وسیع و حاصلخیز منطقه از اهداف این طرح است.

عدم زیرساخت‌های کشاورزی نظیر ایجاد شبکه‌های آبیاری و زهکشی تسطیح اراضی سبب شد پتانسیل‌های بالقوه منطقه دشت خوزستان به بالفعل تبدیل نشود و به همین خاطر اراضی دشت خوزستان از قابلیت‌های کافی برای تولید برخوردار نبوده است، از این رو طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی دشت‌های خوزستان و ایلام در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طی چندسال گذشته برآورده نشدن انتظار ایجاد شده در مردم در اجرای طرح عظیم احیای اراضی ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام باعثدلسردی شده بود که پس از استقرار دولت یازدهم و توجه جدی دکتر روحانی به بخش کشاورزی که در اولین سفر استانی وی به این منطقه در تاریخ ۹۲/۱۰ / ۲۴ دستور اجرایی و عملیاتی طرح را به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ فرمودند که این طرح با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و موافقت مقام معظم رهبری با تامین اعتبار ۱.۵میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی شتاب بیشتری یافته است.

اهداف طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

از اهداف این طرح می‌توان به ایجاد فرصت استفاده و به کار گیری ظرفیت‌های بالقوه کشاورزی استان‌های خوزستان و ایلام استفاده از آب‌های قابل استحصال کشور در پایاب سدهای موجود منطقه با عنایت به امکان استفاده از دشت‌های وسیع و حاصلخیز منطقه، استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری‌های انجام شده در بالادست شبکه‌های فرعی، افزایش تولیدات کشاورزی، افزایش سطح زیر کشت محصولات آبی، ایجاد قطب کشاورزی در منطقه و درآخر افزایش درآمد شاغلین بخش کشاورزی اشاره کرد.

بازتاب اجتماعی این طرح

ساماندهی و جلوگیری از مهاجرت‌های روستایی و کاهش حاشیه‌نشینی در شهر‌ها، نیاز سنجی، امکان سنجی، ساماندهی و توانمندسازی تشکل‌های بهره بردار به منظور حفظ و نگهداری و بهره‌برداری از شبکه‌ها و تعامل و ارتباط با بهره‌برداران به منظور کاهش تنش‌ها و تعارضات است.

آثار و نتایج مورد انتظار اجرای این طرح

از جنبه اقتصادی، صدور محصولات کشاورزی مازاد بر مصرف داخلی به کشورهای همسایه و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، یکپارچه سازی اراضی، افزایش تولیدات کشاورزی به میزان ۹.۵میلیون تن با افزایش عملکرد تولید خوزستان افزایش درآمد حاصل از تولیدات به میزان ۲۱ هزار میلیارد ریال افزایش سطح زیر کشت محصولات آبی از حدود ۸ دهم میلیون هکتار به ۱.۳ میلیون هکتار، ایجاد اشتغال پایدار در سطح استان به طور مستقیم و غیرمستقیم،(ایجاد فرصت‌های اشتغال به میزان حدود ۳۰۰ هزار نفر که ۱۴۰ هزار نفر آن به طور مستقیم و ۱۵۳ هزار نفر غیر مستقیم است.)

وضعیت اعتبارات طرح

اعتبارات مصوب طی سالهای ۸۷ الی ۹۲ جمعا ۹۰۷۶ میلیارد ریال و تخصیص دریافتی جمعا ۶۷۶۵ میلیارد ریال تخصیص دریافت شده است سرجمع اعتبارات از محل صندق توسعه ملی به میزان یک و نیم میلیارد دلار طی برنامه سه ساله از سال ۹۳ الی ۹۵ می‌باشد که اعتبار سال ۹۳ آن ۶۰۰ میلیون دلار می‌باشد.

حجم عملیات در سه فعالیت اصلی طرح

حجم عملیات در سه فعالیت اصلی طرح شامل شبکه آبیاری زهکشی زیر زمینی و تجهیز نوسازی اراضی است که در کل پروژه شبکه فرعی آبیاری ۵۵۰ هزار هکتار زهکشی زیر زمینی ۴۱۲ هزار هکتار تجهیز و نوسازی ۵۱۶۱۹۵ هزار هکتار که ۷۵ هزار هکتار از اهداف کمی طرح تا پایان سال ۹۲ به بهره برداری رسیده است.


۲۳۸ هزار هکتار از اهداف کمی طرح تامین آب تخصیص آب از سوی وزارت نیرو نیز صورت گرفته است که با منابع صندوق توسعه ملی به عنوان اولویت اول در دست اجرا قرار گرفته است.


۲۳۷ هزار هکتار باقی مانده طرح به عنوان اولویت دوم در صورت تامین و تخصیص آب از سوی وزارت نیرو با استفاده اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای فاینانس خارجی و سایر روشهای تامین مالی در سالهای آتی به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

وضعیت اشتغال

در حال حاضر مجموع شاغلین پیمانکاران و مشاوران و غیر ه در این طرح جمعا ۶۵۲۶ نفر می‌باشد که ۸۸ درصد آنان بومی هستند همچنین از ابتدای سال ۹۳ تاکنون میزان کار انجام شده بالغ بر ۲۲ هزار هکتار می‌باشد که با احتساب کارهای انجام شده قبلی به ۹۷ هزار هکتار می‌رسد که دارای پیشرفت فیزیکی ۱۷.۶۵ درصدی نسبت به کل کار است.

مقدار منابع مصرف شده

منابع مصرف شده تا کنون ۱۲۴۲ میلیارد تومان می‌باشد که در مقایسه با اعتبار به روز شده مورد نیاز ۸۵۰۰ میلیون تومان معادل ۱۴.۶درصد هزینه کرد می‌باشد.

همچنین بر اساس اخبار موجود به نظر می رسد، در سال ۹۳ ماهانه به طور مستقیم حدود ۲۸۰۰ هکتار از اهداف طرح اجرا و بعضا به بهره برداری خواهد رسید.

گزارش: یاسمن خالقیان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز