خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

نرخ خرید تضمینی تعیین شده گندم برای سال زراعی جاری به شدت پایین است

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۲۰۳

در صورتی که بهای مناسبی را به خرید تضمینی گندم تولید داخل اختصاص دهیم، کشاورزان هم ترغیب به کشت گندم و تحویل گندم های تولیدی خود به دولت خواهند شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی قیمت خرید تضمینی گندم را پائین دانست و گفت: مبلغ فعلی هزینه های تولید ومعیشت کشاورزان را جبران نمی کند، بنابراین بخش عمده ای از گندم تولیدی به چرخه خوراک مردم وارد نمی شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، بهرام بیرانوند افزود: معتقدیم اگر قیمت خرید تضمینی کفاف هزینه های تولید را بدهد و به صلاح کشاورزان باشد، مشکل تولید گندم حل خواهد شد.

وی اظهار داشت: در این زمینه باید هر چقدر امکان دارد قیمت خرید تضمینی گندم را بالا ببریم در غیر این صورت در بحثخرید گندم مجبور می شویم، نرخ جهانی این محصول را بپذیریم.

نماینده مردم بروجرد در مجلس تصریح کرد: در صورتی که بهای مناسبی را به خرید تضمینی گندم تولید داخل اختصاص دهیم، کشاورزان هم ترغیب به کشت گندم و تحویل گندم های تولیدی خود به دولت خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان در این زمینه باید شجاعانه تصمیم بگیرند، اظهار داشت: در این راستا مسئولان امر باید جلوی واردات گندم را بگیرند و آن مبلغی را که دولت در واردات هزینه می کند را به خرید تضمینی گندم تولید داخل اختصاص دهد.

بیرانوند گفت: با تغییر نرخ گندم در حدود سه سال گذشته تاکنون، گندم خریداری شده از کمتر از ۳ میلیون تن به ۷ میلیون تن رسید که آمارها نشان می دهد گندم مورد نیاز در کشور تولید شده اما به واسطه پائین بودن نرخ تضمینی بخش عمده آن به دولت تحویل داده نشده است.

وی افزود: نرخ خرید تضمینی تعیین شده گندم برای سال زراعی جاری به شدت پایین است واین نرخ فعلی نرخی است که در تولید گندم و تحویل آن به دولت به شدت آسیب خواهد زد.

این عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به اینکه، هفته گذشته در صحن علنی مجلس در تنظیم مقررات مالی دولت لایحه ای تصویب کردیم که به دولت اجازه داده ایم خط اعتباری باز کند ودر اختیار مباشرین خرید گندم قرار دهد.

به گفته بیرانوند، با این مصوبه راه برای خرید تضمینی گندم و محصولات استراتژیک بازخواهد شد.

وی افزود: امیدواریم شورای اقتصاد این لایحه را لحاظ کند وهزینه های تولید، نرخ و سود معقول را برای کشاورزان درنظر بگیرد.

به گفته وی، کشورما دارای زمین های زراعی فراوانی است اما به دلیل اینکه در منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد، از لحاظ منابع آبی با کمبود مواجه هستیم.

این نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، میزان تولیدات کشاورزی را نزدیک ۱۰۰ میلیون تن عنوان کرد و گفت: با وجود چنین شرایطی بسیاری از اقلام کشاورزی را در داخل کشور تولید می کنیم.

وی افزود: هم اکنون در برخی محصولات با مازاد تولید مواجه ایم که اگر این تولیدات صادر نشود، دچار افت قیمت محصول در داخل کشور خواهیم شد.

بیرانوند، کشت سویا را بومی ندانست و اضافه کرد: متأسفانه در برخی محصولات همچون سویا دچار کمبود های هستیم که باید با واردات تامین شود چراکه سویا کشتی وارداتی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز