خبرگزاری کار ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛

مهاجرت نیروی کار در جهانی شدن اقتصاد یک واقعیت است / تلاش داریم نیروی کار ایرانی را در خارج کشور بیمه کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۸۹۴

برخی به شکل سنتی در حاشیه خلیج فارس کار می کنند، برخی از طریق تفاهمنامه اعزام می شوند و بخشی دیگر از اعزام ها از طریق رایزنی کاریابی ها با شرکت های بین المللی صورت می گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اعزام یکصد هزار نیروی کار ایرانی تا نیمه نخست سال ۹۴ به کشور های حاشیه خلیج فارس، کانادا، اقیانوسیه، اروپا و آسیای جنوب غربی خبر داد و افزود: طیف مشاغل اعزامی از آشپز تا نیروهای فنی و حرفه ای را شامل می شود.

به گزارش ایلنا، علی ربیعی در حاشیه همایش اعزام خدمات فنی و مهندسی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آنکه تاکنون ذهنیت مناسبی از نیروی کار ایرانی در خارج از کشور وجود نداشت و آن را با پدیده منفی مهاجرت تعبیر می کردند، افزود: مهاجرت نیروی کار در جهانی شدن اقتصاد یک واقعیت است و نیاز به تدوین تنوع قوانین و تضمین های بین الملی دارد.

وی با بیان آنکه متاسفانه سهم مناسبی از اعزام نیروی کار نداریم، افزود: بخشی از این موضوع مربوط به القای ایران هراسی و ناشی از مسائل سیاسی بوده اما نمی توان نداشتن برنامه و عزم جدی برای اعزام را کتمان کرد.

ربیعی با بیان آنکه درصدد گسترش کاریابی های خصوصی و بین المللی کردن برنامه هایشان هستیم، افزود: برخی کاریابی های غیرقانونی دو آسیب جدی به امر اعزام وارد کردند؛ یکی آنکه منابعی را از نیروی کار اخذ می کردند اما کار خاصی برای آنها انجام نمی دادند و دیگر آنکه نیروی غیرماهر و غیرمتخصص اعزام می کردند که این امر سبب ایجاد دید منفی نسبت به نیروی کار ایرانی می شد.

وزیر کار تاکید کرد: برای جلوگیری از این امر، بازرسی ها را فعال کردیم تا در صورت مشاهده اقدامات غیرقانونی در این زمینه، موسسات اعزام کننده را به مراجع قضایی معرفی کنیم.

وی در خصوص انواع نیروی کار ایرانی در خارج از کشور، گفت: برخی به شکل سنتی در حاشیه خلیج فارس کار می کنند، برخی از طریق تفاهمنامه اعزام می شوند و بخشی دیگر از اعزام ها از طریق رایزنی کاریابی ها با شرکت های بین المللی صورت می گیرد.

ربیعی گفت: یکی از اقدامات برای ساماندهی نیروی کار، ارایه شناسنامه به آنان است که گواهی اشتغال نیز ضمیمه این شناسنامه است و این مزیت را دارد که این افراد از دریافت یارانه حذف نشوند.

وزیر کار افزود: همچنین درصدد هستیم نیروی کار ایرانی در خارج از کشور را بیمه تامین اجتماعی کرده و هزینه درمان آنها را پرداخت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نیروی اعزامی ایرانی باید از فرهنگ کشور مقصد آگاهی داشته باشد، افزود: ما تضمین های لازم را در این خصوص انجام داده ایم تا پیش از اعزام، فرهنگ کشور مقصد مطالعه شود.

به گفته وزیر کار؛ کشورهای مقصد مشاغلی نظیر پرستاری، متخصصان در بخش های نفت پتروشیمی و صنعت ساختمان را پذیرا هستند.

ربیعی از انعقاد تفاهمنامه ای با تورین ایتالیا(موسسه آموزش بین المللی که با سازمان بین المللی کار همکاری دارد) خبر داد و افزود: با تفاهمنامه های مهمی که به امضا رسیده، ایران را به مرکز آموزش منطقه ای در زمینه مهارت تبدیل خواهیم کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز