خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای هماهنگی انجمن‌های تخصصی قطعات خودرو در گفت‌و‌گو با ایلنا:

یکسری از هزینه‌ها به قطعه‌ساز و خودرو ساز تحمیل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۴۲۶

پتانسیل تولید قطعات در داخل کشور به راحتی وجود دارد و صنعت قطعه‌سازی به دفعات گوناگون توانمندی خود را نشان داده است.

دبیر شورای هماهنگی انجمن‌های تخصصی قطعات خودرو گفت: یکسری از هزینه‌ها به قطعه‌ساز و خودرو ساز تحمیل می‌شود.

آرش محبی نژاد، دبیر شورای هماهنگی انجمن‌های تخصصی قطعات خودرو در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص معضل اصلی قطعه سازان، اظهار داشت: مشکل قطعات وارداتی تقلبی بودن آن است و اینکه قاچاق این کالا به وفور صورت می گیرد و معمولا این قطعات از مبادی رسمی و گمرکات مجاز وارد کشور نمی شود و جزء موارد استاندارد اجباری نیستند.

وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که نظارت کیفی هم بر قطعات خودرو صورت نمی‌گیرد و بر روی واردات قطعات هم کنترلی نیست و تعرفه واردات قطعات خودرو از ۲۵درصد ظرف مدت دو سال به ۱۲ درصد تنزل کرد و این موضوع باعثشد که واردات قطعات خودرو برای واردکنندگان مقرون به صرفه‌تر شود و این نوع قطعات از مبادی رسمی به نام‌های دیگری وارد کشور شوند و تولید داخل را با صدمات سنگینی رو به رو کنند.

محبی نژاد تصریح کرد: این در حالی است که پتانسیل تولید قطعات در داخل کشور به راحتی وجود دارد و صنعت قطعه‌سازی به دفعات گوناگون توانمندی خود را نشان داده است.

وی ادامه داد: ساخت ال ۹۰و زانتیا که در گذشته از خودروهای خارجی محسوب می‌شدند از سوی خودروسازان ایرانی آغاز شد و این موضوع نشان دادکه توان تخصصی و دانش فنی مطابق با استانداردهای روز دنیا وجود دارد که مهم‌ترین آن ISO TS ۱۶۹۴۹ است که مختص به صنعت خودروسازی بوده و بسیار استاندارد سخت‌گیرانه ای دارد و تنها برای تضمین کیفیت خودرو به شمار می‌رود.

محبی نژاد خاطر نشان کرد: اما ارتقای کیفیت خودرو، ساز و کار دیگری را می‌طلبد به گونه‌ای که نباید قیمت دستوری برای محصول نهایی از سوی برخی نهادها تعیین شود و باید دست خودروساز برای تعیین قیمت خودرو باز باشد تا بر اساس کیفیت آن قیمت نهایی مشخص شود.

وی ادامه داد: در مقطعی به خاطر دور زدن تحریم‌ها مواد اولیه با ۲۰ درصدبیشتر از قیمت واقعی به دست قطعه‌ساز می‌رسید و آن هم با نرخ ارز غیرمبادله‌ای محاسبه می‌شد اما خودروساز این موضوع را قبول نمی‌کند چون شورای رقابت هیچ گونه افزایش قیمتی را مجاز نمی‌داند و برای قطعه‌ساز هم چاره نمی‌ماند یا باید مواد اولیه را از کشورهایی با کیفیت پایین‌تر وارد کند و یا فعالیت خود را محدود کند.

این عضو فعال در انجمن قطعه سازی گفت: در حال حاضر یکسری از هزینه‌ها به قطعه‌ساز و خودرو ساز تحمیل می‌شود به عنوان مثال اینکه در زمان بحران اجازه تعدیل نیرو به خودروسازان نمی‌دهند یکی از این نمونه‌هاست.

وی افزود: این در حالی است که قیمت تمام شده خودرو هزینه‌هایی را در بر دارد که به صورت نسبی زمانی که تیراژ تولید خودرو پایین می‌آید این موضوع بیشتر حس می‌شود و بسیاری از کارگاه‌های قطعه‌سازی به خاطر همین به تعطیلی کشیده شدند.

محبی نژاد در خاتمه گفت: خوشبختانه از سه ماهه پایانی سال ۹۲ با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت تیراژ خودرو تا ۷۵ درصد افزایش یافت که مردم می‌توانند اثراثاین افزایش تولید را با سر شکن شدن هزینه‌های سربار ببینند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز