خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز تحقیقات علوم تغذیه؛

استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی باعثبروز سرطان معده می شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۱۱۹

استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی باعثبروز سرطان معده می شود که می توان با استفاده منطقی این نوع کودها در محصولات کشاورزی تا حدودی از شیوع این بیماری ها جلوگیری کرد.

رئیس مرکز تحقیقات علوم تغذیه تبریز تولید محصولات بی کیفیت و شیوع سرطان را ناشی از مصرف بی رویه کودهای شیمیایی دانست و گفت: استفاده منطقی از کودهای شیمایی می تواند تولید محصولات کیفی و کاهش بروز بیماری سرطان را موجب شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، علیرضا استاد رحیمی افزود: استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی باعثبروز سرطان معده می شود که می توان با استفاده منطقی این نوع کودها در محصولات کشاورزی تا حدودی از شیوع این بیماری ها جلوگیری کرد.

وی درباره اثرات منفی مصرف بی رویه کودهای شیمیایی در تغذیه انسان، گفت: هم اکنون انواع مختلف کودهای شیمیایی در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد که یک گروه از کود ها حاوی روی، کلسیم و آهن است که برای غنی سازی خاک استفاده می شود و مضر نیست.

وی درخصوص گروه دیگر کودها از جمله ازته و نیترات افزود: با استفاده نابه جا از این کودها در جهت افزایش بهره وری زمین مقدار زیاد آن در محصولات کشاورزی بافت طبیعی مواد غذایی را برهم می ریزد و در نتیجه باعثافزایش تشکیل نیتروزامین که ماده ای سرطان زا است، می شود.

وی بروز سرطان معده را از شایع ترین عامل مصرف کودهای شیمیایی ذکر و تصریح کرد: مصرف بی رویه کود های شیمیایی باعثکاهش کیفیت محصولات کشاورزی و علاوه بر آن موجب افزایش بیماری های سرطانی نیز شده است.

رییس مرکز تحقیقات علوم تغذیه با بیان آنکه استفاده منطقی از کود های شیمیایی در محصولات کشاورزی از راهکارهای اساسی در این زمینه است، اظهار داشت: متأسفانه استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی عامل بروز سرطان معده می شود که می توان با بکارگیری از استفاده منطقی این نوع کودها در محصولات کشاورزی تا حدودی از شیوع این نوع سرطان جلوگیری کرد.

استاد رحیمی درخصوص نحوه از بین بردن آلودگی بافت موادغذایی به سموم شیمیایی گفت: ممکن است برخی آلودگی ها با شست و شو، پخت و پز از بین بروند، اما هرگز سمومی که در داخل بافت خاک است با رعایت نکات بهداشتی نابود شدنی نیست.

وی دباره اقدامات وزارتخانه های بهداشت و جهادکشاورزی برای کاهش مصرف بی رویه کودهای شیمیایی، افزود: وزارت بهداشت میزان استانداردهای نیترات و نیتروژن در محصولات کشاورزی را بررسی و مورد نظارت قرار می دهد و در صورت عدم رعایت استاندارد ها مجوز فروش نمی دهد.

وی ادامه داد: اقدام دیگر استفاده منطقی در زمینه استفاده از سموم و کود های شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی است که با همکاری وزارت جهادکشاورزی مصرف آن تاحدودی محدود شده است.

وی به مردم توصیه کرد: میوه و سبزیجات حاوی ویتامین c را در سبد غذایی خود بگنجانند؛ همچنین از میوه و سبزیجاتی که در بازار بنام محصولات «سلامت یا طراوت» تولید می شوند، استفاده کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز