خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت؛

دولت همچنان ۷ هزار میلیارد تومان یارانه نان می پردازد / اصلاح قیمت نان به درخواست فراوان نانوایان بوده است

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۴۴۱

موضوع اصلاح ساختار تولید ومصرف در زنجیره گندم، آرد ونان با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت در امور تجارت و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان وتولید کنندگان امشب(دوشنبه ۱۰ آذر ماه) در برنامه گفتگویی ویژه خبری شبکه دوم سیما ساعت ۲۲ و ۴۵ دقیقه انجام می شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت با اشاره به نقش حمایتی دولت از صنعت نان تاکید کرد: در حال حاضر وبا قیمت های اصلاح شده نیز دولت همچنان ۷ هزار میلیارد تومان مابه تفاوت خرید قیمت گندم و قیمیتی که به کارخانجات فروخته می شود را می پردازد.

به گزارش ایلنا و به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران؛ «مجتبی خسرو تاج» افزود: این رقم جدای از ۴ هزار میلیارد تومان است که در شکل یارانه نقدی مستقیم بابت نان از سالهای گذشته پرداخت می شود.

وی با اشاره به آخرین تصمیمات دولت در مورد افزایش قیمت نان در بازار افزود: درطی ۳۰ ماه گذشته افزایش قیمتی در بخش نان نداشتیم این درحالیست که در طول این مدت در بخش خرید گندم از کشاورزان بابت قیمتهای تضمینی با افزایش نرخ ربرو بودیم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت با بیان اینکه قمیت تضمینی خرید گندم در سال ۹۱ بالغ بر ۴۲۰ تومان در هر کیلو بوده است یادآور شد: در سال ۹۲ این میزان به ۸۰۰ تومان و در سال ۹۳ به هزارو ۵۰ تومان در هرکیلو رسید که پیش بینی می کنیم برای سال آینده قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان به هزارو ۱۵۵ تومان درهر کیلو برسد.

خسرو تاج در ادامه با اشاره به اینکه ما دراین مدت شاهد افزایش قیمتهای تضمینی خرید گندم بودیم اظهار کرد: به همین نسبت وقتی گندم به کارخانجات آرد می رود و تبدیل به آرد می شود از یک سو به دلیل اینکه هزینه های دستمزد در طی سالهای گذشته افزایش داشته و بعضاً هزینه های ارزی که صورت گرفته با بالا رفتن نرخ ارز همراه بوده است و از سوی دیگر شاهد افزایش هزینه ها و مشکلاتی در نانوایی ها در بخش پرداخت دستمزد و افزایش قیمت حمل ونقل بوده ایم می توانیم بگوییم که این افزایش قیمت در واقع ناشی از افزایش هزینه های کل زنجیره تامین و تولید نان است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطر نشان کرد: از زاویه دیگر خود دولت نیز طی سالهای گذشته به طور متوسط سالی ۱۱هزار میلیارد تومان یارانه بابت تفاوت خرید گندم و آنچه کارخانجات آرد به فروش می رسانند و همچنین یارانه نقدی به مردم پرداخت می کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۷ هزار میلیارد تومان فقط مابه تفاوت خرید قیمت گندم و قیمیتی که فروخته می شود به کارخانجات از سوی دولت پرداخت می شود ضمن اینکه حدود ۴هزار میلیارد تومان نیز مبلغ یارانه ای است که به شکل مستقیم به مردم در حال پرداخت است.

خسرو تاج همچنین متذکر شد: علاوه بر این مسائل از طرفی مصرف کنندگان نیز نسبت به کیفیت نانها رضایت چندانی ندارند و بعضا از اینکه سایز نانها کوچک کیفت آنها مطلوب نیست اظهار نارضایتی می کنند.

وی تاکید کرد: از این رو مجموع این عوامل موجب شد تا کل صنعت نان و همه ذینفعان دراین صنعت از نانوا گرفته تا کارخانجات آردسازی و دولت به نوعی از شرایط موجود ناراضی باشند بنابراین این صنعت نیاز به جراحی اساسی دارد.

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید شرایط رقابتی ایجاد شود تصریح کرد: دراین شرایط می توان نان مورد انتظار مردم را با کیفیت آردهای مشخص تولید کرد و کارخانجات آرد نیز می توانند آمادگی داشته باشند تا گندم مورد نیاز را براساس خواست نانوایی ها تامین کنند در صورتی که در شرایط و ساختار موجود این آزادی وجود ندارد.

به گفته وی؛ این طرح در دو قسمت مطرح است یکی قسمت پیش بینی هزینه هایی که در اثر افزایش قیمت گندم، آرد و هزینه های نانوایی ها مطرح شده است.

خسرو تاج ادامه داد: براین اساس مشخص شده تا افزایش قیمت نان تا سقف ۳۰درصد در مقایسه با قیمت های سال ۹۲ در اختیار استانداریهای سراسرکشور قرار بگیرد لذا این افزایش قیمت استان به استان می توان متفاوت باشد چرا که برخی استانها در سال گذشته چند درصد افزایش قیمت داشته اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت متذکر شد: در واقع نزدیک به یک سوم از این افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمتی است که در خرید گندم سال آینده و افزایش هزینه های آرد خواهد بود و دوسوم نیز به هزینه های نانوایی ها مرتبط می شود.
به گفته وی؛ قسمت دوم طرح نیز اجازه دادن به نانوایی هایی هست که علاقمندند با قیمت تمام شده آرد و یا گندم تامین کنند و درواقع یارانه ای نباشند.

خسروتاج افزود: این نانوایی ها در چارچوب تعیین شده اقدام به تولید و فروش نان خواهند کرد که اثربخشی این قسمت در افزایش کیفیت نان بسیار حائز اهمیت خواهد بود چرا که به آنها اجازه داده می شود به سمت آزادپزی بروند و براین اساس مواد آزاد ومحصول نیز از قیمت گذاری معاف خواهد بود که این طرح در جهت ارتقای کیفیت نان و خواست مشتریان موثر خواهد بود.

گفتنی است، موضوع اصلاح ساختار تولید ومصرف در زنجیره گندم، آرد ونان با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت در امور تجارت و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان وتولید کنندگان امشب(دوشنبه ۱۰ آذر ماه) در برنامه گفتگویی ویژه خبری شبکه دوم سیما ساعت ۲۲ و ۴۵ دقیقه انجام می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز