خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از اولین ساعات گرانی نان؛

مردم: ناراضی هستیم / دولت: تخلفات را پیگیری می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۲۵۱

بحثبین مردم و نانوایی‌ها امروز در نوع خود جالب بود، بسیاری از مردم از اخبار شب گذشته با خبر نبودند اخباری که خبر از گرانی نان را به همراه داشت آن هم گرانی ۳۰درصدی؛ برخی از نانوایی‌ها با نصب قیمت‌های جدید بر روی شیشه و دیوار‌های نانوایی خود قیمت نان را به مردم ابلاغ کردند.

بحثبین مردم و نانوایی‌ها امروز در نوع خود جالب بود، بسیاری از مردم از اخبار شب گذشته با خبر نبودند اخباری که خبر از گرانی نان را به همراه داشت آن هم گرانی ۳۰درصدی؛ برخی از نانوایی‌ها با نصب قیمت‌های جدید بر روی شیشه و دیوار‌های نانوایی خود قیمت نان را به مردم ابلاغ کردند؛ اما در این میان چند نکته هم قابل توجه است؛ نکته هایی که به کنجد، نداشتن پول خرد و… مربوط است.

مردم گلایه داشتند که چرا نانوایی‌ها تلاش دارند با ریختن مقداری کنجد مبلغی بیش از مصوب دولت از مردم دریافت کنند.

علی یکی از مشتریان نانوایی‌های منطقه رسالت تهران است او در این خصوص به ایلنا می‌گوید: " براساس ابلاغ دولت نان باید حداکثر ۳۰درصد گران شود و نان بربری باید ۶۵۰ تومان باشد؛ بنابراین چرا نانوایی‌ها این نان را با قیمت ۷۰۰ تومان به مردم می‌فروشند.

وی ادامه می‌دهد: " زمانی که به قیمت نان هم اعتراض می‌کنیم نانوا می‌گوید که نان ساده نداریم و تنها کنجدی می‌کنیم؛ بنابراین اگر دولت می‌گوید که نان چه قیمتی دارد چرا در خصوص نظارت کاری انجام نمی‌دهد.

محمد یکی دیگر از مشتریان این نانوایی است او نیز می‌گوید که دولت تنها قیمت را اعلام می‌کند و هیچ نظارتی بر روی نانوایی‌ها در اولین روز گرانی ندارد؛ البته برای من به عنوان یک شهروند جالب است چرا که مشتریان بیشتر از حقوق خود کوتاه می‌آیند و حاضر به گرفتن حقشان از نانوایی‌های متخلف نیستند.

این گفته محمد سبب شد تا از یکی از مشتریانی که بدون کوچک‌ترین اعتراضی قیمت ۷۰۰ تومان را برای خرید نان دریافت کرد دلیل را جویا شویم و او نیز در این خصوص می گوید: " بحثدر ابتدای صبح فایده‌ای ندارد و من نمی‌خواهم به خاطر تنها ۵۰ تومان با این نانوا درگیر شوم، نه دولت باید این کار را انجام دهد و نه من شهروند.

از منطقه رسالت فاصله می‌گیریم به سمت منطقه سید خندان حرکت می‌کنیم در آنجا نیز یک نانوایی سنگکی وجود دارد. مردم هم برای دریافت نان در صف ایستاده‌اند. در ابتدا به سراغ نانوا می‌رویم و از او می‌پرسیم که وضعیت چگونه است آیا از صبح با اعتراضی مواجه شده است یا خیر و او در این زمینه بیان می‌دارد: " از‌‌ همان دقایق ابتدایی وقتی به مشتریان خود قیمت جدید را می‌گوییم آنان واکنش نشان می‌دهند و برخی هم به ما می‌گویند که شما نانوایان به خواسته خود رسیده‌اید و نان را گران کرده‌اید؛ اما آنان نمی‌گویند که با توجه به افزایش قیمت دیگر نیاز‌های ما این افزایش ۳۰درصدی خواسته ما نبوده است.

البته گفته‌های این نانوا هم می‌تواند در نوع خود قابل بحثباشد؛ اما یکی از مشتریان همین نانوایی می‌گوید براساس مصوب نان سنگک باید ۷۸۰ تومان باشد حال این نانوایی علاوه براینکه نان ساده را ۸۰۰ تومان می‌دهد و می‌گوید پول خرد برای پرداخت ندارد به مشتریان خود نان را با مقداری کنجد ۸۵۰ تومان ارائه می‌دهد که هر دو این اقدام نانوا خلاف قانون است.

یکی دیگر از مشتریان هم در خصوص قیمت نان می‌گوید دولت نظارت را باید انجام می‌داد؛ اما در این خصوص کوتاهی کرده است البته با توجه به این تعداد نانوایی آنان نمی‌توانند نظارت کامل داشته باشند و این خود نشان از ضعف دولت دارد.

یکی دیگر از محل‌هایی که امروز صبح سرزدیم منطقه میدان سپاه بود منطقه‌ای که بیشتر ساکنان آن از قشر متوسط جامعه هستند، نان لواش ۲۰۸ تومانی هم در نوع خود قابل توجه بود بنابراین به سراغ یک نانوایی رفتیم که لواش پخت می‌کرد.

این نانوایی قیمت هر عدد قرص نان را ۲۱۰ تومان اعلام کرده بود و وقتی از او در خصوص این نرخ قیمت سئوال کردیم گفت که چاره‌ای جز اعلام این قیمت نداشته‌ام چرا که سکه دو تومانی برای پرداخت یک قرص نان نداریم.

البته در این نانوایی مردم از نانوا گلایه‌ای نداشتند و بیان می‌کردند که نانوا مقصر نیست باید دولت پاسخگو مردم باشد آیا منطقی است در این موقعیت زمانی قیمت نان افزایش یابد یا خیر.

محسن ۲۸ ساله هم به ما می‌گوید که چند روز پیش در اخبار اعلام شد قیمت نان قرار است گران شود؛ اما این افزایش قیمت طی ماه‌های آینده محقق خواهد شد؛ اما جالب بود که این افزایش قیمت تنها در طی بازده زمانی چند روزه در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه می‌دهد: " دولت بهتر است اگر حرفی را مطرح می‌کند بر سر گفته خود باشد و نه اینکه هر چند روز یکبار اقدامی را انجام دهد که با گفته‌هایش همخوانی ندارد.

در پایان برای تکمیل این گزارش با یکی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت تماس گرفتیم تا نظر یک مقام دولتی را جویاشویم اما او اعلام کرد که بنویسید بازرسی‌ها از واحد‌های متخلف آغاز شده است و ما در هر منطقه تهران به طور ویژه این اقدام را دنبال خواهیم کرد.

وی که تاکید داشت نامش در این گزارش آورده نشود می‌افزاید: " مردم تا به امروز همکاری خوبی با ما داشته‌اند و ما نیز تلاش داریم در راستای رضایت آنان گام برداریم و اگر در روز ابتدایی شاهد تخلفی بوده‌اند مطمئن باشند با متخلفان برخورد خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز