خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کردستان:

۲۴۵ میلیون دلار کالای غیرنفتی در کردستان صادر شد

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۶۰۹

۲۴۵ میلیون دلار کالای غیرنفتی از کردستان در هفت ماهه گذشته امسال به کشور عراق صادر شده است.

حسین فیروزی در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات که در سالن اجتماعات سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان برگزار شد، گفت: در سال ۹۲ میزان واردات غیر نفتی کشور حدود ۵۰ میلیارد دلار و صادرات غیر نفتی هم حدود ۳۰ میلیارد دلار بوده است که این روند با استقلال اقتصادی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصادی مقاومتی همخوانی ندارد.

وی اظهارداشت: آمار نسبت صادرات و واردات در کشور ما قابل قبول نیست و باید اصلاحاتی در این رابطه انجام شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کردستان ادامه داد: میزان هدف گذاری صادرات غیر نفتی کردستان در سال جاری ۸۰۰ میلیون دلار است که در هفت ماه امسال ۲۴۵ میلیون دلار آن تحقق یافته است.

فیروزی بیان کرد: به دلیل ایجاد وضعیت و شرایط نامناسب حاصل از فعالیت‌های گروه‌های تکفیری هم چون داعش در عراق کاهش حجم صادرات را در استان قابل پیش بینی بود.

وی ادامه داد: برای تحقق اهداف تعیین شده صادرات غیرنفتی در استان می‌بایست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سه برابر کارهایی که در هفت ماه انجام داده درچندماه باقی مانده از سال به انجام رساند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کردستان با بیان اینکه متاسفانه در بازارچه مرزی باشماق مریوان مدیریت واحد وجود ندارد، افزود: در تمامی دنیا انجام کار صحیح و اثربخش نیازمند وجود هماهنگی و وحدت مدیریت است.

فیروزی اظهارداشت: از اسفندماه سال ۹۱ بازارچه سیف سقز بسته شده و حدود پنج سال است که در مرزمریوان هم مدیریت واحد وجود ندارد که برای توسعه اقتصادی کردستان نیاز به رفع این مشکلات است.

وی عنوان کرد: مسیر مریوان مناسب میزان حجم موجود از ترانزیت کالا و صادرات نیست. ولی علارغم این وضعیت فعالان اقتصادی استان فعالیت چشمگیر و ارزشمندی داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه حجم ترانزیت کالا و صادرات کردستان در سال ۹۱،۳. ۵میلیارد دلار بوده است، گفت: در هفت ماهه امسال از طریق بازراچه‌ها و گمرکات استان ۳.۵ میلیارد دلار ترانزیت کالا و صادرات انجام شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کردستان بیان کرد: معتقدم نمره بخش خصوصی بسیار بیشتر از دولتی است چرا که با وجود تمامی تنگنا‌ها توانسته‌اند عدد و رقمی را ثبت کنند هرچند این میزان کافی نیست ولی قابل قبول است.

وی اضافه کرد: شورای گفتگوی بخش دولتی و خصوصی، کارگروه توسعه صادرات و کارگروه ساماندهی مبادلات مرزی در استان ساختارهایی برای بازنگری در فرایندهای مربوط به اقتصاد هستند.

فیروزی ادامه داد: در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی باید مشکلات و آسیب‌های حوزه اقتصادی به بحثگذاشته شود و راه حل‌هایی برای مشکلات جستجو شود.

وی با بیان اینکه خمیرمایه لازم برای توسعه در استان وجود دارد، ادامه داد: پتانسیل خوبی در حوزه کار‌شناسی بخش خصوصی وجود دارد و خوشبختانه اکنون فکر‌ها آماده توسعه است لذا می‌طلبد در شورای گفتگوی استان از این افراد استفاده شود.

وی اظهارداشت: بخشی از خواسته‌های صادرکنندگان استان نیازمند تدبیر محلی و بخشی از آن هم در سطح ملی قابل حل است که بدون شک مورد پیگیری جدی مسئولان دولت تدبیر و امید قرار می گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز