خبرگزاری کار ایران

رئیس موسسه خاک و آب کشور اعلام کرد:

تولید مایه تلقیح سویا، لوبیا و نخود در داخل کشور

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۸۶۲

کسب دانش فنی مایه تلقیح سویا، لوبیا و نخود در کشور موجب تولید کودهای زیستی با کیفیت می شود.

رئیس موسسه خاک و آب کشور گفت: کسب دانش فنی مایه تلقیح سویا، لوبیا و نخود در کشور موجب تولید کودهای زیستی با کیفیت می شود.

به گزارش ایلنا، کاظم خاوازی در مراسم امضای توافقنامه واگذاری دانش فنی چهار دستاورد تحقیقاتی به بخش خصوصی افزود: مایه های تلقیح از سوش های جدید(ریشه ها) استفاده شده که علاوه بر تثبیت بیولوژیک نیتروژن خاک در رشد گیاهان نیز تاثیر بسزایی دارند.

براساس توافقنامه یاد شده چهار دستاورد تحقیقاتی در زمینه تولید خوراک ماهیان خاویاری، مایه تلقیح سویا، لوبیا و نخود به بخش خصوصی واگذار شد.

خاوازی اظهارداشت: انواع مایه تلقیح ها یکی از قدیمی ترین انواع کودهای زیستی هستند که بالغ بر ۱۰۰ سال در دنیا سابقه مصرف دارند.

وی تصریح کرد: این مایه تلقیح ها، باکتریهایی دارند که با ریشه گیاهان همزیستی می کنند و نیتروژن خاک را به آمونیاک و اسیدهای آمینه تبدیل و در اختیار گیاه قرار می دهد.

این مقام مسئول گفت: اکنون ۱.۵ تا دو میلیون هکتار از اراضی زراعی زیرکشت انواع کودهای زیستی قرار دارد.

به گفته وی، طی سالهای گذشته مایه تلقیح سویا از آمریکا و پس از آن از ایتالیا به کشور وارد می شد، اما در قالب طرح های شورای عالی کاهش سم و کود موسسه تحقیقات خاک و آب پیشنهاد ساخت مایه تلقیح در ایران را ارایه داد.

خاوازی اضافه کرد: دستیابی به فناوری تولید کودهای زیستی در ایران به ماده پیت نیاز بود تا روی باکتری قرار گیرد و در کشور رگه های نامرغوب، شور و محدودی از ماده پیت وجود دارد.

وی گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته، موادی در کشور انتخاب شده تا به ارتقای دانش تولید کودهای زیستی کمک کند.

خاوازی با بیان اینکه قراردادی با بخش خصوصی امضا شده و حدود یک میلیون بسته از یک نوع باکتری را تکثیر نماید، گفت: پس از اطمینان از فرمولاسیون و ماده حامل، از سوش های مختلف در سطح دنیا و ایران که آلوده به رگ های باکتری مورد نظر بودند، استفاده و غربالگری انجام خواهد شد.

به گفته وی، دانش فنی مایه تلقیح جدید سویا، نخود و لوبیا برای تولید محصول با کیفیت به بخش خصوصی منتقل شده است.

رئیس موسسه خاک و آب کشور افزود: دانش فنی مایه تلقیح سویا برای سومین بار و نخود و لوبیا برای دومین بار به بخش خصوصی واگذار شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز