خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر نمایندگی تجاری سازمان توسعه تجارت در گفتگو با ایلنا:

WTOبهترین ظرفیت را برای کشور های در حال توسعه در بردارد

asdasd
کد خبر : ۲۱۹۵۳۷

سازمان جهانی تجارت بهترین ظرفیت را برای کشورهای درحال‌توسعه دربردارد و بیش از دوسوم اعضای آن را هم کشورهای درحال‌توسعه تشکیل می‌دهند.

مدیر کل دفتر نمایندگی تجاری سازمان توسعه تجارت گفت: برای تعامل با اقتصاد جهانی باید یک سیاست صنعتی داشته باشیم و از ابزارهای حمایتی مناسب استفاده کنیم چراکه جدا شدن از اقتصاد جهانی به نفع ما نیست.

صادق ضیائی بیگدلی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به دیدگاههای نظری مختلف بر لزوم توجه به اقتصاد سیاسی و روابط قدرت تأکید کرد و گفت: این مسأله در سازمانهای بین‌المللی نقش زیادی دارد و کشورهایی مانند چین و برزیل در این سازمان‌ها خیلی قوی عمل کرده‌اند.

وی با اشاره به ظرفیتهای موجود در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مانند مواد ۱۰ و ۱۲ درباره توسعه صادرات غیرنفتی و استفاده از ظرفیتهای سازمانهای بین‌المللی برای توسعه صادرات اظهار کرد: سازمان جهانی تجارت بهترین ظرفیت را برای کشورهای درحال‌توسعه دربردارد و بیش از دوسوم اعضای آن را هم کشورهای درحال‌توسعه تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه حضور در سازمانهای بین‌المللی مانند سازمان جهانی تجارت می‌تواند بر ساختارهای سیاسی تأثیر بگذارد، افزود: برای تعامل با اقتصاد جهانی باید یک سیاست صنعتی داشته باشیم و از ابزارهای حمایتی مناسب استفاده کنیم چراکه جدا شدن از اقتصاد جهانی به نفع ما نیست.

بیگدلی توسعه دیپلماسی تجاری در کشور را نیازمند تدوین راهبردی تجاری دانست و گفت: این راهبرد باید مذاکرات تجاری در سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و چندجانبه را در برگیرد و فرهنگ - سازی و اجماع‌سازی هم خیلی مهم است.

وی ادامه داد: نهاد متولی مذاکرات و دیپلماسی تجاری در بیشتر کشور‌ها وزارت بازرگانی است که البته با وزارت امور خارجه نیز همکاری دارد. در برخی کشور‌ها مثل آمریکا نهاد مستقلی مثل دفتر نمایندگی تجاری برای انجام مذاکرات تجاری در سطوح مختلف ایجاد شده است و در ایران هم باید نهادسازی در این زمینه تقویت شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز