خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان جنگل ها؛

ضریب حفاظت از عرصه های طبیعی کشور ۴۰ درصد است

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۴۳۳

جمهوری اسلامی ایران در بین ۱۵۶ کشور جهان از نظر مقدار عرصه های جنگلی در رتبه چهل و پنجم قرار دارد.

معاون وزیر و رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اکنون ضریب حفاظت از عرصه های طبیعی کشور ۴۰ درصد است.

به گزارش ایلنا، خداکرم جلالی در نشست استانداران استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، سمنان، گلستان، گیلان و مازندران در صنایع چوب و کاغذ مازندران افزود: ارتقاء فرهنگ منابع طبیعی به میزان ۳۰ درصد، افزایش ضریب حفاظت تا۳۰ درصد، اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری به میزان ۱۴ میلیون هکتار و اجرای طرح های جنگل داری اقتصادی به میزان پنج میلیون هکتار از جمله برنامه های این نهاد در برنامه ششم توسعه است.

وی توسعه گیاهان دارویی و طرح های توسعه هادی مرتعداری به میزان ۱۰ میلیون هکتار را از دیگر برنامه توسعه ششم این سازمان برشمرد.

وی احیاء جنگل های زاگرس به میزان دو میلیون هکتار و مقابله با پدیده بیابان شدن به میزان سه میلیون هکتار را از دیگر برنامه های توسعه ششم عنوان کرد و گفت: اکنون حدود شش میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی کشور کمتر از یک تا پنج درصد پوشش گیاهی دارند و جنگل های مخروبه نیز باید احیاء شوند.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری خاطرنشان کرد: آموزش، الگوی زندگی مناسب و رفاه اجتماعی، بالا بردن سرانه تولید ناخالص داخلی و کاهش سرانه تولید کربن ۲ co عامل توسعه پایدار است.

جلالی با اشاره به این اینکه پیشگیری و جامع نگری در توسعه پایدار باید بدرستی به آن توجه داشت، تصریح کرد: تثبیت مالکیت عرصه های طبیعی، سازماندهی جنگل نشینان و خروج دام، کنترل مصرف سوخت هیزمی و فسیل ها و چگونگی اجرای طرح های عمرانی از دیگر مقولات مهم در حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی است.

وی بهره برداری صحیح از معادن، پیشگیری و اجرای درست اطفا ء حریق، کنترل آفات و بیماری ها، جلوگیری از تصرفات و تجاوزات به عرصه ها، کنترل ساخت و سازها و ویلاسازی در عرصه ها را به عنوان یک آفت کشور، از دیگر مولفه های حفاظت از منابع طبیعی عنوان کرد.

جلالی گفت: همچنین کنترل فرسایش خاک و حفاظت فیزیکی و جلوگیری از قطع و قاچاق چوب، ساماندهی گردشگری و طبیعت گردی و جلوگیری نفوذ پسماند و زباله از دیگر مولفه های مهم حفاظت از عرصه های طبیعی است.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری عرصه های جنگلی کشور را ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اعلام و اضافه کرد: ۸.۷ دهم درصد مساحت کشور را جنگل تشکیل می دهد.

جلالی با اشاره به وجود ۵/۳۲ میلیون هکتار عرصه های بیابانی در کشور افزود: ۲۰ درصد مساحت کشور را بیابان تشکیل می دهد.

جمهوری اسلامی ایران در بین ۱۵۶ کشور جهان از نظر مقدار عرصه های جنگلی در رتبه چهل و پنجم قرار دارد.

وی همچنین به وجود دو هزار و ۵۰۰ گونه گیاهان دارویی در کشور اشاره کرد و گفت: دفتر گیاهان دارویی آینده نزدیک در این سازمان راه اندازی می شود.

رییس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری به وجود صندوق توسعه منابع طبیعی و حمایت از سرمایه گذاری در عرصه به عنوان یک طرح مهم در این سازمان یاد کرد و افزود: طرح ایجاد صندوق توسعه منابع طبیعی در ۱۸ استان کشور در حال اجراست.

وی با اشاره به وجود یک میلیون و ۹۶۷ هزار هکتار جنگل در منطقه شمال و دو میلیون هکتار جنگل ارسبارانی یادآور شد: دولت تدبیر و امید تمایل ویژه ای به حفاظت از عرصه های جنگلی دارد.

در نشست امروز تفاهم نامه همکاری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و هفت استان دارای جنگل های هیرکانی و ارسباران با هدف حفاظت از مدیریت پایدار منابع طبیعی و توسعه استان ها به امضا می رسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز