خبرگزاری کار ایران

خسروتاج:

احتمال پرداخت یارانه برای حمل‌و نقل دریایی به کشتی‌رانی خزر

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۲۴۱

باتوجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مطرح شده باید تا جایی که می‌شود با اصناف و تشکل‌ها، ایستگاه‌های سیار واحد توزیع کالا کاهش یابد تا در کنار آن شاهد کاهش هزینه مبادله کالا باشیم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از احتمال پرداخت یارانه برای حمل‌و نقل دریایی به کشتی‌رانی خزر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجتبی خسروتاج، در حاشیه مراسم انتخاب هیات رییسه ششمین دوره اتاق اصناف ایران، گفت: امروز تمام واحدهای صادراتی ایران از شرایط روسیه و بازار آن و از حجم و قیمت میوه در روسیه آگاهی دارند وصادرکنندگان از میزان رقابت قیمت میوه در بازار هدف روسیه نیز آگاهند.

وی افزود: با وجود آنکه روسیه خرید میوه و مواد غذایی از اتحادیه اروپا را تحریم کرده است، کشورهای اروپایی راه دور زدن تحریم‌ها را بلد بوده و به دنبال آن هستند که محصولات خود را در بازار روسیه عرضه کنند و در حال حاضر در بازار روسیه میوه و مواد غذایی اروپا موجود است.

وی افزود: امروز صادرکنندگان برای آنکه حرکت جهشی در صادرات به روسیه ایجاد کنند باید پیش‌نیاز‌ها و زیرساخت‌ها ایجاد شودکه از این موارد می‌توان به کانتینرهای یخچالدار اشاره کرد که دولت مصوب کرده در ازای خرید هر کانتینر داخلی، واردکنندگان دو کانتینر به کشور وارد کنند.

وی گفت: برای آنکه صادرات میوه در دریای خزر داشته باشیم نیاز است اسکله‌ها دارای امکانات تخلیه کانتینر‌های یخچالی باشند و این در حالی است که آستاراخان دارای ۱۸ ترمینال است که عموما برای تخلیه بار فله‌ای طراحی شده‌اند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه توضیح خود در رابطه با تجارت روسیه گفت: عمده واردات روسیه از طریق سن پترزبورگ انجام می‌شود که در بخش غربی و اروپایی روسیه قرار گرفته است.

خسروتاج تصریح کرد: ۸۰درصد میوه و صنایع غذایی روسیه از طریق سن پترزبورگ به این کشور وارد می‌شود و اگر ایران بخواهد از طریق سن پترزبورگ صادرات داشته باشد باید کشتی‌های یخچال دار به کار گرفته شود و از بندرعباس در مسیر رقابتی دریای سرخ و مدیترانه به دریای سیاه وارد شویم.

خسروتاج گفت: دولت در تلاش است اگر امکان باشد در بخش حمل‌و نقل دریایی به کشتی‌رانی یارانه داده شود تا در بخش حمل‌ونقل خزر فعال شود که در ‌‌نهایت شاهد تکان صادرات میوه باشیم.

وی در خصوص قیمت بحثبرانگیز شکر بیان کرد: شکر جزو اقلامی است که در ستاد تدابیر ویژه تنظیم بازار در رابطه با آن تصمیم گیری خواهد شد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: باتوجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مطرح شده باید تا جایی که می‌شود با اصناف و تشکل‌ها، ایستگاه‌های سیار واحد توزیع کالا کاهش یابد تا در کنار آن شاهد کاهش هزینه مبادله کالا باشیم.

وی با اشاره به اینکه کسبه به سود قانونی و عادلانه قانع هستند، بیان کرد: اگر توزیع کنندگان بتوانند کالا را از واحدهای تولیدی با قیمت مناسب خریداری کنند هزینه عرضه کالا کم خواهد شد.

خسروتاج گفت: نظام بازرگانی در بخش اصناف رقابتی است و خودشان با توجه به تقاضا‌ها کمبود در بازار را بررسی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حدود ۲۰ پروژه همچون اخلاق برای اصناف در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: در شش ماهه نخست سال ۲۳ میلیارد دلار صادرات و ۲۶ میلیارد دلار واردات محصولات غیر نفتی صورت گرفته که با همت و پتانسیل اصناف می‌توان ظرفیت صادرات کالا را افزایش داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز