خبرگزاری کار ایران

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

با بهره گیری از تمام ظرفیتها اهداف مبارزه با قاچاق دست یافتنی است

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۸۷۵

در صورتی که دستگاه های متولی امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز به وظایف قانونی خود عمل کنند، ۷۰ درصد اهداف ترسیم شده در این حوزه دست یافتنی است.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در صورتی که دستگاه های متولی امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز به وظایف قانونی خود عمل کنند، ۷۰ درصد اهداف ترسیم شده در این حوزه دست یافتنی است.

به گزارش ایلنا و به نقل از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حبیب الله حقیقی که در جمع دبیران کمیسیون های استانی ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز سخن می گفت، افزود: ستاد مرکزی و کمیسیون های استانی می توانند با بهره بردن از ظرفیت و توانمندی دستگاه هایی که به هر نحوی در ارتباط با مبارزه با قاچاق کالا و ارز وظایفی دارند در امر کاهش این معضل موثرتر اقدام کنند.

وی سپس قاچاق را زاییده شرایط و سیاست های اقتصادی ناسالم دانست و گفت: با روان سازی روند تجارت قانونی و سالم سازی فرآیند صادرات و واردات دیگر قاچاق برای قاچاقچیان کالا و ارز به صرفه نبوده و در نتیجه این معضل از بین خواهد رفت.

رییس ستادمرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای واردات رسمی باید ضمن پرداخت هزینه بیشتر و صرف زمان زیادتر مراحل متعددی را طی کرد تا هدف تحقق یابد در حالی که قاچاقچی کالا با هزینه کمتر و در زمان کوتاهتر و بدون گذراندن مراحل صدور مجوز به راحتی به هدف خود دست پیدا می کند که این امر لزوم اصلاح فرآیندها را بیش از پیش ضرورت می بخشد.

حقیقی با بیان اینکه رویکرد اصلاح فرآیندها در گمرک ایران در دستور کار قرار گرفته است، گفت: با سیستمی کردن فرآیند های گمرکی روند روبه جلو در اصلاح رویه گمرکی داشته ایم و آمارهای شش ماهه نخست سال جاری در مقایسه با سال گذشته موید بهبود وضعیت و در نتیجه کاهش حجم قاچاق است.

وی با تاکید بر اینکه کار مبارزه با قاچاق تک بعدی و تک محوری نیست، گفت: دستگاه های مختلف باید به صورت هماهنگ عمل کرده تا شاهد اصلاح رویه ها و دستورالعمل ها و در عین حال سهل شدن تجارت قانونی باشیم.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین برنامه ریزی چند جانبه، اتخاذ تصمیم در حوزه های متعدد، هم پوشانی و هماهنگی بین دستگاهی و نظارت مؤثر در برخی موارد، تعدیل قیمت ‎های داخلی و یا اصلاح تعرفه های صادرات و واردات را لازمه مهار قاچاق در کشور دانست و گفت: کشور ما از نظر قاچاق جزء کشورهایی است که بیشتر در معرض این معضل اقتصادی قرار دارد.

حقیقی از بین رفتن مساله قاچاق را با توجه به گستردگی این حوزه امری محال دانست و گفت: با توجه به این مساله ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دنبال اتخاذ تدابیری در راستای کنترل، مهار و کاهش حجم قاچاق کالا است.

وی ضرورت گام نهادن در مسیر تحقق مهار قاچاق را موجب تدوین طرح جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سوی ستاد برشمرد و گفت: در همین ارتباط با جمع آوری نقطه نظرات همه دستگاه های عضو ستاد و دبیران استانی طرح جامع مبارزه با قاچاق کالا وارز در کشور تدوین شده تا مبتنی بر چشم اندازی مشخص، برنامه ریزی دقیق حرکت کنیم و عمل کردن بر اساس برنامه را سرلوحه اقدامات خود قرار دهیم.

وی از جمله موارد تدوین شده در طرح جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز را شفاف سازی گردش پول و ارز، سامان بخشی و قانونمدسازی نظام توزیع کالا، حمایت هدفمند از تولید داخلی و ساماندهی مبادلات مرزی اعلام کرد وگفت: در این طرح به تبیین وضعیت مطلوب در یک افق مشخص و تدوین استراتژی ها و برنامه های مورد نیاز برای حرکت به سمت وضع مطلوب اقدام کرده ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز