خبرگزاری کار ایران

مهدی پازوکی در گفتگو با ایلنا:

حمایت از تولید داخل به معنای قطع ارتباط با جهان نیست

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۰۸۳

با طرز تفکرهایی که سبب شده اند دور ایران سیم خواردار کشیده شود، به شدت مخالف هستم. با توجه به اینکه در دنیا دوستان و دشمنانی داریم، در حال حاضر بخشی از بزرگترین مشکل در سالهای اخیر نشات از تفکر محدود دوستان ناآگاه در داخل بوده است.

یک کارشناس مسایل اقتصادی با بیان اینکه تولید داخلی باید کیفیت داشته باشد، تصریح کرد: باید فرهنگ تلاش و کوشش، افزیش بازدهی و کارایی در تولید کالاهای ایرانی متحول شود و این تنها در صورت ارتباط با جهان خارج اتفاق می افتد.

دکتر مهدی پازوکی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایلنا ضمن حمایت از کمپین آری به تولید ملی گفت: این کمپین نباید به معنی عدم تعامل با جهان خارج باشد، تعامل ما با جهان خارج در چارچوب منافع ملی کشور در رونق اقتصادی بسیار تاثیرگذار خواهد بود چرا که ما می توانیم حتی از تکنولوژی غرب استفاده کنیم و کیفیت کالاهایمان را بالا ببریم و در نتیجه مصرف کننده ایرانی را ترغیب به خرید کالاهای ایرانی کنیم.

وی در ادامه مطرح کرد: به عنوان مثال لاستیک برجستور ایران یکی از تولیدات داخلی بود که توانست با استفاده از تکنولوژی غرب کیفیت بالاتری از لاستیک برجستور ژاپن پیدا کند که مصرف کننده ایرانی هم به خرید آن گرایش داشت.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نباید موضوع کیفیت نادیده گرفته شود، تاکید کرد: شاید به صورت سمبلیک بتوانیم کاری انجام دهیم ولی باید کیفیت تولید ایرانی را مورد هدف خود قرار دهیم و این کیفیت وقتی بالا خواهد رفت که از فرهنگ کاردانی، درایت و قناعت استفاده کنیم.

پازوکی ضمن بیان اینکه برای بالا بردن کیفیت کالاهای ایرانی قرار نیست از صفر شروع کنیم و خودمان تکنولوژی ابداع کنیم، تصریح کرد: بنده با طرز تفکرهایی که سبب شده اند دور ایران سیم خواردار کشیده شود، به شدت مخالف هستم. با توجه به اینکه در دنیا دوستان و دشمنانی داریم، در حال حاضر بخشی از بزرگترین مشکل در سالهای اخیر نشات از تفکر محدود دوستان ناآگاه در داخل بوده است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: باید کمک کنیم با دانش و آگاهی بیشتر با جهان ارتباط داشته باشیم و از علم جهانی استفاده کنیم و سعی کنیم با بالا بردن کیفیت کالای ایرانی فرهنگمان را صادر کنیم و نشان دهیم کالای ایرانی دارای کیفیت بالایی است.

وی یادآور شد: تفاوت اساسی کره جنوبی با ایران این است که ایران سال ۴۵ شروع به تولید پیکان کرد و این در حالی است که کشور کره که از لحاظ زمانی دیرتر از ما شروع به تولید خودرو کرده است ولی امروز کمپانی های کره جنوبی در استانداردهای بین المللی قرار دارند و کشور ما که حدود ۵۰ سال است صنعت خودرو سازی دارد که اگر تعرفه را از کالای خارجی بردارند هیچ کس حاضر به خرید اتومبیل ایرانی نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن بیان اینکه نباید مصرف کننده را محکوم به استفاده از کالای داخلی کرد، اظهار کرد: باید رقابت بین تولید کنندگان ایجا شود مثلا اگر تولید را که همانند کودک است عقب مانده نگهداری کرد، مونگول می شود و این بچه هرچند سنش بالا می رود ولی باز بچه است، تولید هم به همین صورت است. اگر مردم را به سمت کالاهای داخلی سوق دهیم بسیار خوب است مثلا در سه چهار سال اخیر متوسط بالای ۲۵۰۰ خودرو وارد کشور شده است و امروز اگر دولت جلوی این اقدام را بگیرد سبب افزایش یکباره قیمت خودرو می شود.

پازوکی ضمن بیان اینکه تنها واردکنندگان خودرو در این میان سود می برند، گفت: حالت زیگزاگی برای اقتصاد ایران خطرناک است. به عنوان مثال الزامی برای ساخت هواپیمایی در کشور وجود ندارد و این ها اقدامات بسیار نابخردانه است چراکه در دنیا تنها دو کمپانی هواپیماسازی جهانی است، بوینگ امریکا و دیگری ایرباس فرانسه است و بنا برکدام عقل اقتصادی ساخت هواپیما در کشور ما منطقی است؟ همان کسانی که در شرکت ایران ۱۴۰ فعالیت می کنند حتی حاضر نیستند زن و فرزند خودشان از آن هواپیما استفاده کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه اقتصادی نیست ما که در سال تنها ۱۰۰ فروند هواپیما نیاز داریم برای این تعداد هواپیما بسازیم(برای خوردن یک پاکت شیر که گاوداری در خانه درست نمی کنند)، افزود: اگر تصمیماتمان علمی و کارشناسی باشد و از فرهنگ ایرانی تبعیت کنیم و کیفیت کالای داخل بتواند با مشابه خارجی رقابت کند، در این صورت می توان مردم را تشویق به استفاده از کالای داخلی کرد ولی وقتی تنها تعداد محدودی افراد از این وضعیت سود ببرند نمی توان مردم را تشویق به استفاده از تولید داخل کرد.

این استاد دانشگاه در ادامه مطرح کرد: در جامعه ایران واردات خودروهای گران قیمت با چه کسانی است؟ بخشی از این افراد رانت خوارانی هستند که حتی مالیات به دولت مرکزی نمی دهند. اواخر دولت احمدی نژاد اجازه ورود هزار خودروی پورشه به مردم محروم در جزیره ابوموسی داده شد اما سرمایه داران شارلاتان امتیاز را از این افراد ۳۰ میلیون تومان خریدند و خودرو را که ۵۰۰ میلیون وارد کرده در بازار یک ملیارد فروخته است و در این بین ۴۷۰ میلیون تومان سود بردند.

پازوکی ضمن تاکید بر اینکه تولید داخلی باید کیفیت داشته باشد، تصریح کرد: باید فرهنگ تلاش و کوشش، افزیش بازدهی و کارایی در تولید کالاهای ایرانی متحول شود و این تنها در صورت ارتباط با جهان خارج اتفاق می افتد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بزرگترین مشکل در سالهای بعد از انقلاب تفکری بود که باید دور ایران سیم خواردار بکشیم و خارجی را اجنبی قلمداد کنیم، به شدت با این طرز تفکر مخالفم، همین افراد که این طرز فکر را دارند بچه های خود را به کشورهای خارجی برای درس و زایمان و اقامت می فرستند و وقتی پای مردم در وسط می آید می گویند غرب اثر منفی دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز