خبرگزاری کار ایران

مصرف‌کنندگان مجبور هستند نان را گران بخرند

asdasd
کد خبر : ۲۰۴۹۰۷

در حال حاضر مصرف‌کنندگان مجبور هستند نان را گران بخرند. چون وضعیت رقابتی بر این بازار حاکم نیست و دولت برای آرد یارانه در نظر می گیرد و از سوی دیگر یارانه‌های نقدی را در اختیار مردم قرار می‌دهد که این خود گرانی نان را موجب می شود.

هشتمین نمایشگاه بین المللی صنعت آرد و نان و سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و مواد اولیه بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران به همت اتحادیه های مربوطه و کانون صنایع غذایی که زیرمجمموعه های اتاق ایران محسوب می شوند، دوشنبه ۲۴ شهریور ماه کارخود را آغاز کردند. در نمایشگاه آرد و نان که رویکردی صنعتی به این حوزه دارد ۱۱۴ شرکت خارجی و داخلی در مساحتی نزدیک به ۱۰ هزار متر مربع حضور دارند.

به گزارش اسلنا، کاوه زرگران، دبیرکل کانون صنایع غذایی ایران نیز در حاشیه مراسم افتتاحیه این نمایشگاه بر لزوم واقعی سازی قیمت نان تاکید و از دولت درخواست کرد که در مورد اصلاح نظام نرخ گذاری این محصول مهم فکر اساسی اندیشیده شود.

وی توضیح داد: در حال حاضر مصرف‌کنندگان مجبور هستند نان را گران بخرند. چون وضعیت رقابتی بر این بازار حاکم نیست و دولت برای آرد یارانه در نظر می گیرد و از سوی دیگر یارانه‌های نقدی را در اختیار مردم قرار می‌دهد که این خود گرانی نان را موجب می شود.

این فعال اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: مواد اولیه‌ای چون آرد و شکر از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند ولی متأسفانه، تولیدکننده به هنگام فروش محصول نهایی باید بهای مالیات بر ارزش افزوده همین محصولات را هم بپردازد؛ در حالی که طبق قانون باید مالیات مواد اولیه مانند آرد را پرداخت شده فرض کرد.

اصلاح قیمت نان در آینده ای نزدیک

معاون اجرایی رییس‌جمهور نیز در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بین المللی صنعت آرد و نان از اصلاح قیمت نان در آینده از نزدیک خبر داد و گفت: همه سازمان های ذی صلاح در تلاش هستند تا در راستای اصلاح قیمت نان قدم های موثر بردارند. درهمین رابطه از اتحادیه‌های مرتبط نظرخواهی کرده ایم و به زودی تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رییس‌جمهور در جمع خبرنگاران با بیان این‌که صنعت نان هر روز رو به رشد و شکوفایی است، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم پخت سنتی نان در کنار شیوه های جدید، روند خود را طی کند و از آن غافل نمی شویم.

وی ادامه داد: در یک مقطع زمانی در دولت قبل بحثیارانه نان به صورت غیر مستقیم تبدیل به پرداخت مستقیم یارانه از طریق کارت‌هایی که سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها در اختیار مردم قرار داده بود، شد و قیمت‌ها به نرخ واقعی خود برگشت که در آن دوره کوتاه چون قیمت نان واقعی شده بود، صنعت نان به شکل قابل توجهی رشد پیدا کرد.

شریعتمداری گفت: با توجه به این موضوع، امکان تجارت گندم، آرد و حتی نان در داخل و خارج افزایش یافت و در آن ایام در زمینه تولید ماشین‌آلات صنعتی با بعضی از شرکت‌های خارجی و داخلی به صورت مشترک گام‌های خوبی برداشته شد و نانوایی‌ها به تدریج به سمت اصلاح روش‌های تولید گام برداشتند.

معاون اجرایی رییس‌جمهور توضیح داد: در آن زمان استفاده از جوش شیرین که تسریع‌کننده برای تولید نان بود به حداقل ممکن رسید و بهداشت در نانوایی‌ها بیش از دوره قبل مورد توجه قرار گرفت که این‌ها از نکات مثبتی بود که در اجرای طرح اولیه واقعی کردن قیمت آرد و نان در کشور شاهد آن بودیم.

وی با بیان اینکه این تصمیم خوب بعد از مدتی متوقف شد، تشریح کرد: کم کم دولت خرید تضمینی گندم را آغاز کرد و بعد از آن هزینه‌های عوامل تولید مثل دستمزد و سوخت نیز به آن اضافه شد که این موضوع تبعات بدی را به همراه داشت.

شریعتمداری تاکید کرد: دولت یازدهم از ابتدای ورودش این موضوع را مورد توجه قرار داد و در نهایت این رویکرد منجر به اصلاح قیمت نان شد؛ به گونه‌ای که به مردم فشار نیامده و به تولیدکننده نیز فشاری تحمیل نشود. قرار است قیمت‌ها اصلاح و اعلام شود؛ به گونه‌ای که توزیع نان عادلانه باشد و از وزن نان نیز کم نشود.

گفتنی است نمایشگاه بین المللی صنعت آرد و نان دوشنبه ۲۴ شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران افتتاح شد و تا ۲۷ شهریورماه پذیرای علاقه مندان است.

سیزدهمین نمایشگاه بیسکویت، شیرینی و شکلات کار خود را آغاز کرد

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و مواد اولیه بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران که در نوع خود بزرگترین نمایشگاه آسیا و یکی از بهترین نمایشگاه های اختصاصی جهان محسوب می شود نیز درکنار نمایشگاه نان، آغاز به کار کرد.

در این نمایشگاه بیش از ۳۵۰ شرکت داخلی و خارجی از جمهوری اسلامی ایران و ۱۹ کشور خارجی حضور و مشارکت دارند.

در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و مواد اولیه بیسکویت، شیرینی و شکلات؛ ۲۹۵ شرکت داخلی و ۵۵ شرکت خارجی از کشورهای؛ ژاپن، چین، آذربایجان، اوکراین، ترکیه، روسیه، اتریش، هند، مالزی، آمریکا، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، سوئد، هلند، دانمارک، انگلستان، لهستان و فرانسه جدیدترین صنایع، دستگاه ها، تجهیزات، مواد اولیه و خدمات مربوط به تولید شیرینی، شکلات و بیسکویت را به نمایش می گذارند.

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و مواد اولیه بیسکویت، شیرینی و شکلات در فضایی بالغ بر ۳۰ هزار مترمربع برگزار شد که نسبت به دوره گذشته در نظر فضا، ۳۵ درصد رشد یافته است.

این نمایشگاه در سه بخش؛ محصولات، مواد اولیه و ماشین آلات برگزار می شود و در مدت برپایی آن انواع ماشین آلات بسته بندی، فرهای پخت، دیگ های پخت دستگاه های پیشرفته ترین و فرآوری محصولات، میکسرها، انواع دستگاه دیپازیتور کیک دو رنگ، خط تولید اتوماتیک انواع کیک اسفنجی، خط تولید انواع کیک روغنی، انواع دستگاه های مولدینگ شکلات و روکش و صنایع خط تولید کامل شکلات به نمایش گذاشته می شود.

معرفی آخرین دستاوردهای داخلی و خارجی این صنعت، تبادل اطلاعات بین شرکت های داخلی و خارجی، جذب سرمایه گذاری، رونق بخشیدن به تولید، توسعه صادرات، معرفی منابع انسانی، اشتغالزایی و تبلیغات و آگاهی بخشی به بازدید کنندگان مهمترین اهداف برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و مواد اولیه بیسکویت، شیرینی و شکلات به شمار می آید.

برگزاری شش کنفرانس و نشست تخصصی با حضور استادان دانشگاه ها و صنعتگران، حضور چهار هیات تجاری، بازرگانی و سرمایه گذاری خارجی و بازرگانان داخلی، صنعتگران، دانشگاهیان و اساتید در نمایشگاه، بخشی از برنامه های جانبی سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و مواد اولیه بیسکویت، شیرینی و شکلات است.

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و مواد اولیه بیسکویت، شیرینی و شکلات از ۲۴ تا ۲۷ شهریورماه هر روز از ساعت ۹ تا ۱۶ در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران آماده بازدید علاقمندان خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز